Pluxee Česká republika (Pluxee ČR)
Dovolená  |  10.06.2024 15:58:20

Dovolená je pro Čechy „svatý grál“. Vzít si ji nenechají

Počty Čechů, kteří vyrážejí na dovolenou do zahraničí, překonaly už loni předcovidová čísla. A jak napovídají prodeje zájezdů od cestovních kanceláří, letošní rok bude zřejmě opět rekordní. S úhradou výdajů na cestování Čechům pomáhají i zaměstnanecké benefity.

Statistiky a průzkumy hovoří jasně. Cestování si Češi neodpustí, i když ekonomická situace není zrovna ideální. A co víc, rozhodně netráví dovolenou jen v tuzemsku, jak tomu bylo v covidových letech. Z průzkumu, který pro společnost Pluxee (dříve Sodexo Benefity) zpracovala agentura Ipsos, vyplývá, že už loni vyrazila na dovolenou do zahraničí více než polovina Čechů. Jen si kvůli vysoké inflaci část z nich vyhradila pro dovolenou skromnější rozpočet, nebo například dovolenou zkrátili.

dovolená
foto: Pixabay

V podstatě totéž ukázala také data Českého statistického úřadu za loňský rok. Vyplynulo z nich také, že průměrná zahraniční delší cesta uskutečněná v roce 2023 trvala 7,6 nocí a jeden den této cesty vyšel na 1 948 korun (osoba), což bylo o 6 % více než v roce 2022. Průměrná zahraniční kratší cesta pak v roce 2023 trvala 2,4 nocí a průměrné denní výdaje při ní činily 1 789 korun. V meziročním srovnání tedy průměrné denní výdaje na ni vzrostly o 12,3 %.

Rostoucí výdaje za dovolené mohou být také ovlivněny tím, že Češi objevili způsob, jak za cestování ušetřit díky volnočasovým benefitům. Ty dokážou rodinnému rozpočtu výrazně ulevit. „V dnešní době je lze využít nejen na nákup zájezdu od cestovní kanceláře, ale také letenek nebo ubytování kdekoliv na světě například přes Booking.com. V tuzemsku pak třeba na ubytování v hotelu, penzionu, apartmánu, chalupě nebo v lázních,“ vysvětluje Tereza Knířová ze společnosti Pluxee.

Průzkum Pluxee také ukazuje, že Češi si stále častěji dopřávají v průběhu roku více dovolených. „Zhruba polovina si dopřává několik týdenních pobytů během roku. Dva a více týdnů volna najednou si vezme jen necelá třetina. Na dlouhou dovolenou pak vyrážejí nejvíce lidé mezi 45 a 53 lety,“ doplňuje Knířová.

Více dovolených během roku potvrzují i zkušenosti cestovních kanceláří. Roste podíl zákazníků, kteří letí na dvě, někdy i tři dovolené. V zimě letí za teplem do exotiky, v létě k moři do nějaké osvědčené destinace a pak si ještě léto prodlužují po hlavní letní sezóně,“ říká Lucie Hasman, tisková mluvčí CK Blue Style.

Na vlastní pěst nebo s CK?

Rok od roku přitom rostou počty cestovatelů, kteří vyrážejí na dovolenou letadlem.

„Češi chtějí leteckou dovolenou nejčastěji trávit v Egyptě, Řecku, na Turecké riviéře, v Tunisku anebo Bulharsku. TOP 5 zemí se u českého zákazníka v posledních letech tolik nemění,“ uvedla Hasman. Dovoleným s dopravou autem pak tradičně vévodí Chorvatsko, Slovensko a Itálie.

Více Češi cestují do zahraničí na vlastní pěst. Loni podle ČSÚ vyrazily na delší pobyty po vlastní ose necelé tři miliony lidí (52,4 %). U kratší cest byl podíl 89,1 %. Hlavním důvodem je to, že lidé jsou zvyklí plánovat a chtějí mít co největší výběr a možnosti. „Kdo by ale čekal, že mezi těmi, co si vše zařizují sami, jsou jen mladší lidé, bude možná překvapený. Je jich sice nejvíce, ale zdá se, že i dříve narození odbourali s moderními technologiemi jazykovou bariéru,“ říká Knířová ze společnosti Pluxee a dokládá to čísly z loňského průzkumu, který pro jejich společnost zpracovala agentura Ipsos: „Mezi lidmi nad 45 let jich bylo 60 % a mezi těmi nad 54 let dokonce 62 %“.

Vedou luxusnější hotely

Pokud jde o ubytování, dávají Češi v posledních letech přednost ubytování v hotelech. Dovolenou si totiž chtějí opravdu užít. „Vidíme to na stále rostoucím zájmu o služby na vysoké úrovni – čtyř– a pětihvězdičkové hotely prodejům naprosto dominují, byť logicky nepatří k těm nejlevnějším. Stravování all inclusive je již takřka samozřejmostí,“ popisuje Lucie Hasman z Blue Style. Ceny jsou v mnoha případech na podobné úrovni jako loni, některé destinace či hotely v nich ovšem o něco zdražily. A dražší, především přes letní prázdniny, jsou například i letenky.

Pluxee Česká republika

Společnost je již 30 let lídrem na českém trhu v oblasti zaměstnaneckých benefitů. V současné době má ve svém portfoliu stravenkové benefity (karty a poukázky), benefity pro volný čas (karty, Cafeteria, poukázky) a dárkové pasy. Aplikace pro uživatele benefitů je dlouhodobě nejlépe hodnocenou benefitní aplikací na trhu. Na českém trhu má 12 000 klientů, 750 000 uživatelů benefitů a 70 000 partnerských míst, které benefity přijímají.

Pluxee do budoucna plánuje přejít kompletně na digitální produkty, což je v souladu se závazkem uhlíkové neutrality do roku 2035. Kromě udržitelnosti se také Pluxee angažuje v dobročinnosti a podporuje například vzdělávání žen v IT prostřednictvím Czechitas.

Více informaci na: www.pluxee.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688