Olomoucký kraj nepatří v nehodovosti k nejhorším, ale i zde je prostor ke zlepšení. Známe slabá místa silničního provozu
Přestože Olomoucký kraj se celkovým počtem nehod řadí ke středně rizikovým krajům, i zde se vyplatí zvýšená pozornost při řízení. Ročně se na území kraje stane téměř 5 tisíc nehod, přičemž zajímavé je i to, že vedle nejčastější příčiny, kterou je nesprávný způsob jízdy ze strany řidiče (55,5 %), je zde ve srovnání s ostatními kraji poměrně vysoký podíl nehod, které nejsou zaviněny řidičem (18,2 %). Ukazuje to na to, že v Olomouckém kraji hor, lesů a luk často dochází ke střetům jedoucích vozidel se zvěří, pro kterou je zdejší prostředí přirozeným místem k životu.
K nejvíce nehodám v Olomouckém kraji dochází poměrně logicky v okrese a krajském městě Olomouc, na druhém místě se pak s velkým odstupem umístil okres Přerov, následovaný okresy Šumperk, Prostějov a Jeseník.
V rámci celé České republiky si Olomoucký kraj nevede nejhůř, ale ideální to rozhodně není. Při přepočtu počtu nehod na rozlohu za poslední dva roky je s 226 nehodami na 100 km2 na sedmém místě. Podobné je to při přepočtu na délku silniční sítě (6. místo v rámci ČR s 331 nehodami na 100 km za poslední dva roky). Nicméně při přepočtu na počet obyvatel je Olomoucký kraj již pátý nejhorší v rámci ČR, kdy 1884 nehod na 100 tisíc obyvatel za poslední dva roky jej umístilo za 4 nejrizikovější kraje: Ústecký, hlavní město Prahu, Liberecký a Středočeský kraj.
Vyplývá to z údajů Portálu nehod (www.portalnehod.cz), který již více než dva roky výrazně napomáhá v bezpečnosti silničního provozu, pravidelně hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních nehod v České republice.
Největší podíl na příčinách dopravních nehod v Olomouckém kraji – 55,5 % – mají samotní řidiči, a to způsobem jízdy, jakým se pohybují na tamních komunikacích. Nicméně při bližším pohledu z hlediska konkrétních příčin absolutně nejvíce nehod nevznikne z viny řidiče vozidla. Je to právě dáno vysokým podílem nehod, kdy dochází ke střetům se zvěří v lučním či lesním prostředí kraje, a to zejména v okrese Přerov, kde podíl nehod nezaviněných řidičem dosahuje až 25,7 %. Další konkrétní příčiny nehod jsou již na straně řidiče (a to nesprávné otáčení nebo couvání 11,2 %), dále pak to, že se řidič plně nevěnoval řízení vozidla (11 %), nezvládl řízení vozidla (10,3 %) či jiný druh nesprávného způsobu jízdy (7,9 %).
I když je podíl nehod nezaviněných řidičem v Olomouckém kraji poměrně vysoký, neznamená to, že není v silách řidičů s tím nic udělat: „Myslím si, že se s tím dá dělat spousta věcí. Především se dá řešit to, aby jezdili řidiči předpisově mezi obcemi i s přihlédnutím k tomu, že někde k nehodám se zvěří dochází. To je dost často. Jsou místa spojená s tím, že zvěř má někde v okolí silnice útočiště. Ať už je to nějaký porost, který zasahuje až k silnici, nebo je to nějaký vodní zdroj, kam migruje. A s tím se dá nějakým způsobem počítat a dá se to předvídat,“ říká Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
Měřeno celkovým počtem nehod v Olomouckém kraji podle dlouhodobého měření od roku 2010 do roku 2023 došlo k největšímu počtu karambolů poměrně logicky v okrese a v krajském městě Olomouc (celkem 29 043 nehod s podílem 41,73 % na celkovém počtu nehod v Olomouckém kraji za měřené období). Olomouc je přirozeným centrem kraje, jsou zde také univerzity a řada lidí sem dojíždí do zaměstnání nebo právě do škol a silný provoz je také na území samotného města – a to jak tranzitní, dojížďkový, tak i vnitroměstský – kombinovaný navíc s MHD v podobě tramvají. Další v pořadí je okres Přerov – nicméně s výrazným odstupem a s podílem na počtu nehod ve výši 18,96 % (celkem 13 197 nehod za měřené období). Následuje okres Šumperk (11 968 nehod s podílem na celkovém počtu ve výši 17,2 %), dále okres Prostějov (9 464 nehod za měřené období s podílem 13,6 %) a statistiky pak uzavírá okres Jeseník (5 921 nehod s podílem na celkovém počtu ve výši 8,51 %).
Desítka lokalit v Olomouckém kraji s nejvyšší mírou rizika vzniku nehody, kde smutným rekordmanem je silnice II/446 (silnice druhé třídy, která vede z Olomouce k česko-polské hranici)
V Olomouckém kraji bylo identifikováno deset nejrizikovějších míst na silnicích, která vykazují nejvyšší počet dopravních nehod a zranění za posledních pět let. Vysoce riziková je zejména silnice II/446, která se na různých místech zařadila mezi desítku nejrizikovějších míst hned čtyřikrát – 2x v Olomouci a 2x v okrese Šumperk.
Mezi nejrizikovější lokality patří úsek silnice II/446 u jezera v olomoucké městské čtvrti Chomoutov, kde došlo k 27 nehodám s 13 zraněními. Nejčastější příčinou těchto nehod byla nezaviněná chyba řidiče.
Další rizikovou oblastí je úsek silnice I/44 u odbočky na Květín poblíž obce Libivá v okrese Šumperk. Tento úsek zaznamenal 27 nehod a 29 zranění. Nejčastější příčinou nehod bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
Podobně nebezpečný je i úsek silnice II/446 u olomoucké městské čtvrti Chomoutov, kde došlo k 25 nehodám se 7 zraněními. Nejčastější příčinou byla opět nezaviněná chyba řidiče.
Křižovatka ulic Družstevní a Olomoucká v Mohelnici, okres Šumperk, se rovněž řadí mezi rizikové lokality s 22 nehodami a 18 zraněními. Hlavní příčinou nehod na této křižovatce bylo nedání přednosti proti příkazu „Dej přednost v jízdě“.
V okrese Přerov se mezi nejnebezpečnější místa zařadila okružní křižovatka ulic Tovární a Generála Štěpánka v Přerově, kde došlo k 21 nehodám s 10 zraněními, které byly způsobeny nezvládnutím řízení vozidla.
Další rizikovou lokalitou je úsek silnice II/435 u obce Kožušany v okrese Olomouc. Tento úsek zaznamenal 17 nehod a 7 zranění. Příčinou těchto nehod byla opět nezaviněná chyba řidiče.
Úsek silnice II/446 u obce Kopřivná v okrese Šumperk se rovněž řadí mezi nebezpečné lokality se 17 nehodami a 9 zraněními, jejichž příčinou bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
Podobně nebezpečný je i úsek silnice II/446 u Šumperku, kde došlo k 13 nehodám s 9 zraněními, jejichž příčinou byla nezaviněná chyba řidiče.
Úsek silnice II/150 u hřbitova v obci Mostkovice, okres Prostějov, zaznamenal 13 nehod a 14 zranění, jejichž příčinou bylo nedání přednosti proti příkazu „Dej přednost v jízdě“.
Nakonec úsek silnice II/446 u obce Nový Malín v okrese Šumperk, kde došlo k 11 nehodám a 7 zraněním. Nejčastější příčinou nehod byla nezaviněná chyba řidiče.
Právě zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod, se věnovala regionální dopravní konference, která se uskutečnila 28. května 2024 v Červeném kostele pod záštitou hejtmana Olomouckého kraje Josefa Suchánka a primátora statutárního města Olomouc Miroslava Žbánka. Rozebíralo se na ní výše uvedených deset nejrizikovějších míst na cestách Olomouckého kraje, ale i případové studie dalších lokalit, které se už i díky těmto konferencím v minulosti podařilo lépe zabezpečit. Organizátory konference jsou společnosti RSE Project a DataFriends. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Datoví analytici Portálu nehod zpracovávají pro každý kraj analýzy dopravní nehodovosti včetně nejrizikovějších míst v daném regionu. Na finálním výběru a pořadí rizikových míst se následně shoduje expertní komise složená ze zástupců BESIP, Policie ČR a RSE Project. „Cílem konference v Pardubicích bylo nabídnout široké veřejnosti ucelený empiricky doložený pohled na nehodová místa v regionu. Zároveň se chceme dívat na to, zda opatření, která byla v daném místě provedena, přinesla v čase požadované výsledky,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod, a dodává: „Některá nehodová místa ale z mapy rizikových míst nezmizí, pokud řidiči v daném úseku nezmění své chování. Proto na ně nesmíme zapomínat a musíme apelovat na řidiče.“
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích.
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích. Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, na které si lze naplánovat trasu cesty a zobrazit si riziková místa, která se na ní nacházejí. Kromě toho je možné si na portálu zobrazit videa ze zásahů na nehodových místech.
Více informací na: www.portalnehod.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a stravenkový paušál - Aktuální informace ke stravenkám
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Mzda, mzdy - Aktuální informace ke mzdám a platům
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Realitní bublina v Česku nepraskne. Žádná zde totiž podle odborníků není. Korekce je ale možná - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Přednostní hlasy pro kandidáty KZ2020 - Kandidátní listina ČSSD a Patrioti Olomouckého kraje, Obec Hynčina, Okres Šumperk, Kraj Olomoucký kraj
- Netflix už nepatří mezi prémiový růst. Konkurence mu bude dál šlapat na paty, někde mu ujel vlak
- Netflix už nepatří mezi prémiový růst. Konkurence mu bude dál šlapat na paty, někde mu ujel vlak (3.5.2022)
- Přehlídka středních a vyšších odborných škol z Olomouckého kraje Scholaris bude jednodenní a navštívit ho můžete i on-line
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna