Archeologové nalezli při průzkumu oblasti budoucího obchvatu Hořovic pravěká sídliště
Stavba obchvatu Hořovic na Berounsku se opět o něco přiblížila. Oblast v budoucí stopě silnice v současnosti v rámci archeologického průzkumu, který předchází zahájení stavby, zkoumají odborníci. Ti zde při průzkumných činnostech objevili řadu archeologických nálezů, které svědčí o činnosti prvních zemědělců a osídlení lokality v mladší době kamenné. Nalezeny byly například zlomky keramických nádob, pazourků a kamenného otloukače. Termínově by činnost archeologů stavbu neměla nijak ohrozit. První řidiči by se měli po nové silnici projet zhruba za dva roky.
„Provádíme povrchovou prospekci a zjišťovací sondáž, která nám pomůže vymezit rozsah pravěkých sídlišť v trase budoucího obchvatu,“ vysvětluje Irena Benková, ředitelka Ústavu archeologické památkové péče středních Čech a pokračuje: „Většinu archeologických nálezů tvoří zlomky keramických nádob, které se nachází v ornici. Zajímavý je také nález několika zlomků pazourků a kamenného otloukače, které svědčí o tom, že se zde, kromě zemědělství, první obyvatelé Hořovic věnovali také výrobě nástrojů z pazourku, například srpů.“ . První nálezy svědčí o činnosti prvních zemědělců, tedy o osídlení v mladší době kamenné.
Obchvat na východě města propojí silnice II/114 a II/117 vedoucí z Hořovic do Lochovic a Žebráku. Občané Hořovic by si mohli od tranzitní dopravy ulevit zhruba do dvou let. „Obchvaty měst a obcí mají při plánování investic jednu z priorit. Zvyšují především bezpečnost v sídlech samotných, občanům se navíc uleví od dopravní zátěže i exhalací. Jsem tedy nesmírně rád, již začaly přípravné práce, která z centra města odvede především tranzitní dopravu,“ konstatuje Karel Bendl, radní pro oblast silniční dopravy. V budoucnu budou řidiči odbočovat ze stávající silnice z Lochovic (II/114) k nemocnici. Poté minou areál a pokračovat budou dále až na křižovatku s ulicí Tyršovou, na silnici II/117, mířící k dálnici D5 a Žebráku. Novinka bude dlouhá zhruba 1,5 kilometru.
Součástí stavby jsou čtyři úrovňové křižovatky, dva mosty a lávka pro pěší. „Úrovňové křižovatky slouží k napojení obchvatu na komunikace nižších tříd. Do stavby jsou zahrnuty související přeložky komunikací nižších tříd, cyklostezky a cesty pro pěší, protihluková stěna a hospodářské sjezdy. Součástí stavby jsou dále přeložky či úpravy inženýrských sítí,“ jmenuje Karel Bendl.
Radní odsouhlasili vyhlášení nadlimitní veřejné zakázky na stavební práce už v prosinci loňského roku. Zadavatelem a administrátorem celé zakázky je Krajská správa a údržba silnic. „Stavba silnice jako takové by měla začít letos na podzim. Předpokládáme, že budování zabere dvě stavební sezony. V tuto chvíli běží soutěž na zhotovitele,“ shrnul aktuální stav Karel Bendl.
„Archeologové se průzkumu oblasti budou věnovat i v následujícím období a poté s nálezy, které ukrývala naše středočeská zem, seznámíme i veřejnost. Věřím, že se máme na co těšit,“ uzavírá Václav Švenda, radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu.
Kraj předpokládá, že stavba vyjde až na 340 milionů korun, spolufinancovat ji bude EU.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?