Maloobchod dále dohání, co zameškal
Při detailnějším pohledu na jednotlivé oddíly maloobchodního prodeje pozorujeme, že meziročně rostly tržby napříč maloobchodním segmentem, za nepotravinářské zboží o 7,1 %, za pohonné hmoty o 3,9 % a za potraviny o 3,6 %. V případě potravin je třeba zmínit, že na meziměsíční bázi došlo k relativně vyššímu nárůstu jejich cen, přesto růst tržeb prodejců tohoto základního zboží byl podobný jako v březnu (4,0 %). Je proto na místě, abychom my jako spotřebitelé zůstali ostražití ohledně cen na pultech obchodů podobně jako na začátku roku. Zaměříme-li se blíže na prodejny dle prodávaného sortimentu, nejvíce rostly opět tržby prodejců s kosmetickými a toaletními výrobky (+17,1 %), ale oproti březnu došlo ke zpomalení tempa jejich růstu (+27,4 %). V této oblasti se pravděpodobně projevují dřívější nákupy Čechů v zahraničí, zejména v Polsku, ale nyní patrně výhodnost nákupů za hranicemi pomíjí. Tržby byly vyšší také u prodejců s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+8,4 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (+2,7 %), s výrobky pro domácnost (+0,5 %) a s počítačovými a komunikačními zařízeními (+0,4 %). Na druhé straně stojí obchodníci s oděvy a obuví, kteří zaznamenali mírný propad o 0,2 %. Rozdíly shledáváme mezi prodejnami dle jejich specifikace, kdy se ve specializovaných prodejnách potravin snížily tržby o 1,7 %. Naopak v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly tržby stejně jako v březnu o 4,2 % a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží byly vyšší dokonce o více než 18 %. Dále roste internetový a zásilkový prodej, kterému stouply tržby o 18,1 % a je jedním z hlavních tahounů maloobchodního sektoru jako celku.
V meziměsíčním srovnání tržby maloobchodních prodejců tentokrát stagnovaly. V případě pohonných hmot (-0,3 %) a potravin (-0,2 %) došlo k jejich poklesu, zatímco u nepotravinářského zboží byl evidován mírný růst (+0,1 %).
Výrazný pokles inflace a růst reálných mezd českých zaměstnanců jsou hlavními důvody, proč se maloobchodnímu sektoru opět začíná dařit. Domácnosti se nebojí otevřít peněženky a neodpírají si radosti života jako v minulém roce. Očekáváme, že domácí poptávka bude nabírat na síle a bude hlavním motorem růstu české ekonomiky v tomto roce.
Editor: Vít Mikušek, analytik
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Hypotéka a pojištění? Co nepodcenit a na co si dát pozor? Podle čeho pojištění vybírat, co nepodcenit a na co si dát pozor?
- Co s jaderným odpadem ? Co takhle z něj dále dále vyrábět energii a tím ho zlikvidovat ?
- Komentáře k maloobchodu - mzdy dále klesají, ale maloobchodu to nevadí
- Maloobchod v květnu doháněl předchozí ztráty
- Lidé dále dohánějí odloženou spotřebu
- Maloobchodní tržby dále dohání kovidové ztráty
- Co se děje a dít bude na trzích
- Vzdělávejme se, ať se děje, co se děje.
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky