Pardubický kraj patří v nehodovosti k těm lepším, ale i zde je prostor ke zlepšení. Víme, která místa jsou nejrizikovější
Přestože Pardubický kraj patří celkovým počtem nehod k méně rizikovým krajům, i zde se vyplatí zvýšená pozornost při řízení. Ročně se na území kraje stane více než 3900 nehod – ve srovnání například se Středočeským krajem je to ale méně než třetina. K nejvíce nehodám v Pardubickém kraji dochází poměrně logicky v okrese a krajském městě Pardubice, na druhém místě se pak umístil okres Ústí nad Orlicí a následně za ním Chrudim a Svitavy.
„V rámci celé České republiky si Pardubický kraj nevede nejhůř. Při přepočtu počtu nehod na počet obyvatel za poslední dva roky je s 1644 nehodami na 100 tisíc obyvatel až na devátém místě. Stejné je to při přepočtu na rozlohu (také 9. místo v rámci ČR) a při přepočtu na délku silniční sítě je dokonce až 11. a patří tak mezi méně rizikové kraje,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
Vyplývá to z údajů Portálu nehod (www.portalnehod.cz), který již více než dva roky výrazně napomáhá v bezpečnosti silničního provozu, pravidelně hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních nehod v České republice.
Největší podíl na příčinách dopravních nehod v Pardubickém kraji – 52 % – mají samotní řidiči, a to konkrétně způsobem jízdy, jakým se pohybují na tamních komunikacích. Absolutně nejvíce nehod vznikne kvůli tomu, že se řidiči plně nevěnují řízení vozidla. Dalším důvodem vedoucím ke vzniku nehod je to, že se otáčí nebo couvají tam, kde to není povoleno, nezvládnou řízení vozidla či nedodržují bezpečnou vzdálenost za vozidlem před nimi. Například u celých 17,5 % nehod je příčinou vysoká rychlost. 11,6 % nehod vznikne kvůli nedání přednosti v jízdě – a to zejména z důvodu nerespektování příkazové značky „Dej přednost v jízdě“.
Počtem nehod dominují Pardubice
Měřeno celkovým počtem nehod v Pardubickém kraji podle dlouhodobého měření od roku 2010 do roku 2023 došlo k největšímu počtu karambolů poměrně logicky v okrese a v krajském městě Pardubice (celkem 20 087 nehod s podílem 36,77 % na celkovém počtu nehod v Pardubickém kraji za měřené období). Pardubice jsou přirozeným centrem kraje, řada lidí sem dojíždí do zaměstnání nebo například do škol a silný provoz je také na území samotného města. Další v pořadí je okres Ústí nad Orlicí s podílem na počtu nehod ve výši 26,33 % (celkem 14 383 nehod za měřené období). Následuje okres Chrudim (11 037 nehod s podílem na celkovém počtu ve výši 20,2 %) a statistiky pak uzavírá okres Svitavy (9 126 nehod s podílem na celkovém počtu ve výši 16,7 %).
Jednotlivé okresy se také navzájem mezi sebou liší z hlediska podílu jednotlivých příčin vzniku nehody. Například v okrese Chrudim je výrazně vyšší procentní podíl nehod způsobených vysokou rychlostí a dosahuje až 23 %, zatímco v Pardubicích je nedodržení rychlosti příčinou nehod „pouze“ ve 14,5 % případů.
Pramen: Portál nehod
V Pardubickém kraji se nachází několik míst, která jsou zvláště riziková z hlediska bezpečnosti silničního provozu. Nejvíce z deseti lokalit s nejvyšším počtem dopravních nehod a zranění se nachází na území okresů Pardubice a Chrudim. Zde jsou detailní informace za posledních pět let o těchto rizikových místech:
1) Okres Pardubice – křižovatka silnice II/324 se Sukovou třídou poblíž zimního stadionu v Pardubicích – 31 nehod, 10 zraněných, nejčastější příčina nehod: řidič se plně nevěnoval řízení vozidla.
Právě zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod, se věnovala regionální dopravní konference, která se uskutečnila 22. května 2024 v budově pardubického magistrátu. Rozebíralo se na ní výše uvedených deset nejrizikovější míst na cestách Pardubického kraje, ale i případové studie dalších lokalit, které se už i díky těmto konferencím v minulosti podařilo lépe zabezpečit. Organizátory konference jsou společnosti RSE Project a DataFriends. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Datoví analytici Portálu nehod zpracovávají pro každý kraj analýzy dopravní nehodovosti včetně nejrizikovějších míst v daném regionu. Na finálním výběru a pořadí rizikových míst se následně shoduje expertní komise složená ze zástupců BESIP, Policie ČR a RSE Project. „Cílem konference v Pardubicích bylo nabídnout široké veřejnosti ucelený empiricky doložený pohled na nehodová místa v regionu. Zároveň se chceme dívat na to, zda opatření, která byla v daném místě provedena, přinesla v čase požadované výsledky,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod, a dodává: „Některá nehodová místa ale z mapy rizikových míst nezmizí, pokud řidiči v daném úseku nezmění své chování. Proto na ně nesmíme zapomínat a musíme apelovat na řidiče.“
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích.
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích. Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, na které si lze naplánovat trasu cesty a zobrazit si riziková místa, která se na ní nacházejí. Kromě toho je možné si na portálu zobrazit videa ze zásahů na nehodových místech.
Více informací na: www.portalnehod.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a stravenkový paušál - Aktuální informace ke stravenkám
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Mzda, mzdy - Aktuální informace ke mzdám a platům
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Summers: USA musí vyřešit všechny deficity, ne jen ty fiskální; vývoj ale bude lepší, než je konsensus
- Rozpočet Pardubického kraje bude posílen o 534 milionů korun ze zlepšeného inkasa daní
- Šéf PMČR: Tento rok bude lepší než ten minulý, 1Q byl výrazně lepší r/r
- Deblkánoisté postupují, ale bude to chtít velké zlepšení
- To je drzost! Podvodníci tahají z lidí peníze jménem policie, je to ale virus
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna