Udržitelné cestování: Mladí lidé jdou příkladem

Pětina Čechů zná pojem udržitelné cestování a 9 z 10 turistů by informace o udržitelnějším cestování uvítalo. Jen jeden z deseti cestovatelů se setkal s ekologickým certifikátem v ubytovacích zařízeních. Vyplynulo to z výzkumu, který pro CzechTourism provedla společnost NMS Market Research. Cílem bylo zjistit povědomí české populace o udržitelném cestovním ruchu, identifikovat hlavní motivátory a bariéry, a poskytnout podklady pro další rozvoj a podporu této oblasti.
Do udržitelné dovolené jsou ochotni investovat hlavně mladí lidé, spotřebitelé by uvítali více informací
Pojem udržitelné cestování zná pouze každý pátý Čech. Nejčastěji si jej spojují s ekologickým cestováním, využíváním hromadné dopravy a snížením uhlíkové stopy. Celkem 68 % respondentů si myslí, že nemá dostatek informací o udržitelném cestování. Nejčastěji se je snaží najít na rezervačních portálech. Významným zjištěním je, že ochranu životního prostředí lidé vnímají jako nejdůležitější součást udržitelného cestování. Přesto většina cestovatelů (72 %) během dovolené preferuje odpočinek a nehodlá aktivně řešit otázky udržitelnosti.
“Spotřebitelé jsou ti poslední v ekosystému cestovního ruchu, kteří by adresovali udržitelnost. Tu musí primárně řešit odvětví jako takové. Jakmile bude udržitelná volba výchozí, nejlevnější či nejjednodušší variantou, poptávka po ní vzroste. Zatím je v Česku tato možnost nastavena spíše jako "niche" a volitelná varianta,” míní Tereza Kadlecová, která má v CzechTourism udržitelný cestovní ruch v gesci.
Až 35 % cestovatelů, zejména z řad mladých lidí do 24 let, je ochotno připlatit si za udržitelnější dovolenou. V průměru jsou připraveni přidat k výdajům 1 000 Kč, což představuje asi 12,5 % průměrné útraty za letní dovolenou.
Češi preferují pohodlí a odpočinek na dovolené
Mezi hlavní bariéry pro udržitelné cestování patří časová náročnost (58 %), nedostatečná infrastruktura (57 %), pohodlnost, vyšší ceny, zdravotní důvody a cestování s dětmi.
Průzkum ukázal, že udržitelnost v cestování řeší zejména mladší generace, ale také senioři. Častěji se touto oblastí zabývají ženy . Turisté jsou během cestování zvyklí šetřit vodou a třídit odpad. Nicméně většina cestovatelů jede na dovolenou s cílem odpočívat a nemá během ní zájem aktivně řešit otázky udržitelnosti. Důvodem je fakt, že ne vždy tento vzorec chování umožňuje infrastruktura v daném místě, nebo by případně volba ekologičtější dopravy mohla znamenat delší dobu na cestě. A tím pádem méně času na trávení dovolené v destinaci, kam dotyčný míří. Dalšími faktory pak mohou být třeba finanční otázky, zdravotní důvody nebo cestování s dětmi, kdy hrají prim jiná hlediska. Při výběru ubytování má důležitou roli kromě ceny také poloha ubytování, jeho recenze, nabízené služby či to, jestli je vhodné pro děti,“ uvádí ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „ To, jak se chováme k životnímu prostředí a bereme ohled na budoucí generace, se týká života každého z nás. I proto se snažíme motivovat veřejnost a průběžně aktualizujeme naše webové rozcestníky k udržitelnosti na portálech Kudy z nudy a Visit Czechia . Skvělé je, že jim každý rok stoupá návštěvnost, což ukazuje, že jde o téma, které hýbe společností.“
Informovanost, infrastruktura a ekologické chování jako klíč k udržitelné budoucnosti
Z výzkumu vyplynulo, že je třeba pojmout problematiku opravdu komplexně. V první řadě je nutné zlepšit informovanost veřejnosti. Ukázalo se, že 60 % dotázaných vůbec neví, kde informace o udržitelném cestování hledat. A pouze 35 % Čechů zná pojem „slow travel“ tedy opak masové turistiky a správně mu rozumí. Nejčastěji ho spojují s ekologií a pěší chůzí. Vytvoření a šíření informací o udržitelném cestování na dostupných platformách, jako jsou rezervační portály, sociální sítě a cestovní agentury, může pomoci zvýšit povědomí o možnostech udržitelného cestování a usnadnit rozhodování při plánování dovolené. Dalším důležitým krokem je zajištění infrastruktury, která podporuje udržitelné cestování v destinacích. To zahrnuje zvýšení dostupnosti hromadné dopravy a rozšíření nabídky ubytování s ekologickými certifikáty. Takové investice mohou přinést dlouhodobý pozitivní dopad na životní prostředí a zároveň zvýšit atraktivitu destinací pro ekologicky uvědomělé cestovatele.
„Typickým příkladem ekologického ubytování je možnost, kdy poskytovatel bydlení zajistí hostům možnost třídění odpadů, nemění ručníky každý den, ale nechává volbu na návštěvnících, omezí situace, kdy dochází k plýtvání jídlem a nahradí švédské stoly servírovaným jídlem s výběrem z předem daného počtu možností, odebírá suroviny od lokálních dodavatelů, používá ekologické čistící prostředky a v neposlední řadě využívá v rá mci provozu zařízení obnovitelné zdroje energie, úsporné spotřebiče nebo třeba dešťovou vodu, ” uzavírá Tereza Kadlecová .
Výzkum na téma „ Udržitelné cestování “ , kterého se zúčastnilo na 1 500 lidí, je k dispozici na Tourdata .
CzechTourism
Agentura CzechTourism je státní příspěvkovou organizací, jejímž zřizovatelem je Ministerstvo pro místní rozvoj ČR a jež vyvíjí svou činnost v souladu s cíli zřizovatele, zřizovací listinou a platným statutem.
Základním cílem CzechTourism je propagace Česka jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v Česku.
Více informaci na: www.czechtourism.cz/cs-CZ/
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jito Staked SOL - aktuální a historické ceny kryptoměny Jito Staked SOL, graf vývoje ceny kryptoměny Jito Staked SOL - 2 dny - měna USD
- Jito Staked SOL - aktuální a historické ceny kryptoměny Jito Staked SOL, graf vývoje ceny kryptoměny Jito Staked SOL - 3 měsíce - měna CZK
- Jito Staked SOL - aktuální a historické ceny kryptoměny Jito Staked SOL, graf vývoje ceny kryptoměny Jito Staked SOL - 1 den - měna USD
- Člověk, člověku, člověkem , IČO 22866655 - data ze statistického úřadu
- Člověk, člověku, člověkem - Zdroje dat
- Člověk, člověku, člověkem - diskuse, názory
- Člověk, člověku, člověkem , Brno IČO 22866655 - Obchodní rejstřík firem
- Člověk, člověku, člověkem - volná pracovní místa
- Člověk, člověku, člověkem - fyzické osoby, právnické osoby
- Člověk, člověku, člověkem - předměty podnikání
- Člověk, člověku, člověkem - Živnostenský rejstřík
- Člověk, člověku, člověkem - obchodní rejstřík, úplný výpis
Prezentace
21.05.2025 Nepodceňujme pojištění vážných chorob
20.05.2025 Samsung srazil cenu svého nejlepší telefonu.
19.05.2025 Láká vás dodatečný příjem? Zjistěte, jak…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, Citfin
Proč se akciové trhy tak rychle oklepaly z dubnového propadu?
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Kubánský rum v ohrožení? Produkce kubánského cukru na historickém minimu
Štěpán Křeček, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Fed ponechává sazby beze změny, trhy reagují opatrně a zlato osciluje kolem rekordních hodnot
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Karel Šultes, Skupina Klik.cz
Mladí řidiči v Česku mají staré auto a dvakrát dražší pojištění
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Špirit, Bidli
Alena Kastnerová, Direct Family
Pojištění na školu v přírodě: Klid pro rodiče, jistota pro děti
Lukáš Raška, Portu
Základní fakta o finančních trzích, která by měl znát každý investor
Jaroslav Rada, Česká síť
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Každý třetí úraz se stane při sportu. Jste na to připraveni?
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Nová éra HR: V roce 2024 uspěje ten, kdo dokáže přesvědčit talenty z konkurenčních firem
?
Okénko pro podnikatele
Antonín Trunec, Software602
Devět z deseti Čechů podepisuje pracovní smlouvu stále ještě na papíře. Pojďme to změnit!
Jakub Šulák, Forscope
Dopad amerických cel na sektor IT: boj o softwarovou nezávislost