mzv.cz (MZv ČR)
Ze světa  |  26.05.2024 19:25:00

Rozvoj kanadské elektromobility přináší další příležitosti

26.05.2024 / 19:09 | Aktualizováno: 26.05.2024 / 19:25

Historicky největší investice do výroby elektromobilů v Ontariu, nedávno oznámená automobilkou Honda, je pouze poslední z laviny projektů směřujících do elektromobility v Kanadě a špičkou ledovce v rozvoji místního automobilového sektoru. Jeho transformace patří ke stěžejním strategiím dekarbonizace kanadské vlády, která rozvoj dodavatelských řetězců i infrastruktury podporuje řadou nástrojů. Výroba baterek staví také na nerostném bohatství Kanady a zejména Ontario díky tomu již přilákalo řadu investorů. Rozvoj automobilového sektoru tak představuje příležitosti pro další dodávky z Česka, investice i inovační spolupráci.

Kanadský automobilový sektor staví na dlouhodobé výrobní tradici soustředěné zejména v průmyslovém koridoru jižního Ontaria. Ekosystém rozsáhlého dodavatelského řetězce se opírá o přítomnost velkých automobilek Stellantis, Ford, General Motors a Honda, celkově vyrobí zhruba 1,5 milionu vozů ročně. Automobilový sektor zároveň patří mezi hlavní exportní průmysly země a do kanadského HDP přispěl v roce 2023 celými 18 miliardami dolarů. V posledních letech však také prochází automotive velkého bílého severu transformací směrem k dekarbonizaci a chytré mobilitě. Doprava je v Kanadě aktuálně zodpovědná za čtvrtinu celkových emisí, i proto má kanadská vláda za cíl stoprocentní prodej elektromobilů v osobní přepravě do roku 2035. Spolu s tím země aktivně láká zahraniční investory do výroby elektromobilů a baterek, což se jí z mnoha důvodů včetně nerostného bohatství, zvyšování pobídek a geopolitického kontextu daří.

Honda a další investoři pohání rozvoj kanadského automobilového sektoru

Automobilka Honda, která cílí na stoprocentní prodej elektromobilů v Severní Americe do roku 2040, oznámila koncem letošního dubna záměr investovat v Ontariu 15 miliard kanadských dolarů a vytvořit tak první takzvaný komplexní dodavatelský řetězec pro výrobu elektromobilů. Investice bude obsahovat dva závody v Ontariu, z nichž první se zaměří na výrobu katod a aktivních materiálů prekurzoru katod v konsorciu společně s korejským výrobcem baterií POSCO Future M Co. Druhá továrna budovaná v konsorciu s japonskou chemickou společností Asahi Kasei Corporation bude vyrábět separátory do baterií. Další detaily investičního projektu budou oznámené ve zbytku tohoto roku, ale již nyní se o projektu hovoří jako o zásadním milníku kanadského lákání investorů a budování pozice v elektromobilitě.

Honda skutečně představuje zatím nejvýznamnější ukázku toho, že světové automobilky mají o kanadský trh velký zájem. Od roku 2020 se přilákané investice do elektromobility vyšplhaly na významných 46 miliard kanadských dolarů, i minulý rok přinesl rozsáhlé, ač oproti Hondě stále menší, projekty zahraničních investorů. Po sedmi miliardách kanadských dolarů oznámili loni investice Northvolt Batteries North America, který postaví dva nové výrobní závody elektromobilů v Québecu, a Volkswagen, který vybuduje svůj první zámořský závod výroby elektromobilů v Ontariu. Již v předchozích letech byly také oznámeny investice do závodů na výrobu baterií Stellantis spolu s LG Solution (5 miliard CAD) a Ford (1,8 miliard CAD), přičemž obě společnosti směřují do Ontaria. Výrobu komponenty do baterií oznámila v Ontariu firma Umicore (investice 1,5 miliard CAD), do Québecu zamířilo konsorcium Ford, EcoProBM a SK On (investice 1,2 miliard CAD), a s výrobou katod pak General Motors spolu s POSCO Future (600 milionů CAD investice). Všechny tyto projekty v souhrnu mají značný potenciál dále nastartovat kanadskou výrobu a rozšiřovat automobilový ekosystém s příležitostmi i pro zahraniční dodávky.

Ontario jako srdce dalšího rozvoje elektromobility se opírá i o federální podporu

Investice zejména do baterií však také souvisejí se snahou automobilek zabezpečit a kontrolovat své dodavatelské řetězce surovin v zemi, která má významné nerostné bohatství a nepředstavuje rizikový trh. Kanada je proto kupříkladu na prvním místě v žebříčku zemí dodavatelských řetězců pro baterie podle BloombergNEF’s 2024 Global Lithium-Ion Battery Supply Chain Ranking. Ontario je zároveň nejaktivnější provincií, která strategicky kombinuje robustní základu tradičního automobilového sektoru s nerostnými surovinami a těžebním sektorem zásadním pro výrobu baterií. V tomto směru zveřejnila provincie již v roce 2019 svou strategii Driving Prosperity ? The Future of Ontario’s Automotive Sector; o tři roky později pak zahrnulo výrobu baterií pro elektromobily do provinční strategie kritických nerostných surovin. Kromě nerostných surovin a baterií má Ontario předpoklady také pro upevňování významné pozice na poli polovodičů. V provincii mají pobočky firmy jako Teledyne DALSA, Onsemi či Taiwan Semiconductor Manufacuring Company. Inkubátor ventureLAB poblíž Toronta je pak jedinou podobnou organizací a laboratoří zaměřenou na polovodiče v Kanadě, na University of Toronto a Waterloo University probíhá výzkum polovodičů (viz report OVIN dostupný zde).

Investice, které do provincie proudí, zpravidla získají provinční investiční pobídky a federální podporu. Kanada přitom tyto nástroje dále rozšiřuje, v rozpočtu pro rok 2024 zavedla kanadská vláda desetiprocentní investiční pobídky do dodavatelských řetězců pro elektromobily, které se vztahují na montovny elektromobilů, výrobu baterií a výrobu materiálů pro bateriové katody. Krom toho již v předchozím období zavedla federální vláda třicetiprocentní daňové pobídky na výrobu čistých technologií (Clean Manufacturing Technology investment tax credit). Ty lze uplatnit na nákup nového vybavení pro výrobu čistých technologií, stejně jako na těžbu, zpracování a recyklaci kritických minerálů.

Je nutno zároveň podotknout, že Kanada usiluje o posilování své domácí produkce a sektorového ekosystému. I proto například již dříve představila celokanadský elektromobil Arrow vyrobený pouze z kanadských součástek. Na tento projekt má navázat projekt Arrow 2.0, který by měl kolem roku 2026 představit další modely vozu. Kanada se také snaží podporou rozvoje elektromobility upevnit svou pozici v globální konkurenci. Například investice Stellantis s sebou nesly vyjednávání o pobídkách pro dorovnání potenciálního financování ze strany USA pod Inflation Reduction Act. Kromě USA je ale samozřejmě i pro Kanadu konkurentem v elektromobilitě Čína, aktuálně proto Kanada také zvažuje zavedení ochranných cel na dovoz elektromobilů z Číny po vzoru Spojených států.

Aktuální stav kanadského trhu s elektromobily a rozvoj dobíjecí infrastruktury

Jak bylo naznačeno výše, Kanada a zejména Ontario cílí na to stát se klíčovým hráčem v elektromobilitě na světové úrovni. Ačkoli bude výroba spoléhat do značné míry na exportní odbyt, domácí poptávka a rozšíření elektromobilů mezi spotřebiteli je také zásadním tématem. Objem nákupu osobních automobilů má v Kanadě stoupající trend a po pandemii prošel oživením, v roce 2024 by se měl dokonce meziročně o 9,4 % zvýšit. Co se však týká domácího trhu s elektromobily, jeho růst se ještě očekává. Lze ho předpokládat i v kontextu odhadů, že by se měl globální prodej elektromobilů mezi lety 2023 a 2030 zvýšit trojnásobně. V Kanadě přitom například v roce 2021 bylo registrováno přes 82 tisíc nových elektromobilů, což představuje zatím jen 5 % všech registrací vozidel daného roku. Podle některých statistik je ale ve vybraných provinciích jako Britská Kolumbie nebo Québec každé čtvrté prodané osobní auto elektromobil nebo hybrid. Nárůst mezi spotřebiteli je zároveň meziročně stálý a koresponduje s klesajícími cenami vozů.

Podíl nových registrovaných elektromobilů, Zdroj: Statistics Canada, Canada Energy Regulator

Podíl nových registrovaných elektromobilů, Zdroj: Statistics Canada, Canada Energy Regulator

Zdroj: Statistics Canada, Canada Energy Regulator

Aby podpořila nákup elektromobilů, zavedla vláda programy Incentives for Zero Emission Vehicles Program (iZEV) a Incentives for Medium- and Heavy-Duty Zero Emission Vehicles Program (iMHZEV), které poskytují pobídky pro nákup elektromobilů ze strany jednotlivců a firem. Podle statistik kanadského ministerstva dopravy by přitom na kanadských silnicích mělo jezdit v roce 2030 kolem 4,6 milionů lehkých užitkových elektromobilů. Přímo v Kanadě pak má tento trend dále podpořit zmíněný cíl, že se v roce 2035 budou prodávat jako nové osobní vozy a trucky již pouze elektromobily. Do roku 2050 by pak měl počet elektromobilů vystoupat až na 31 milionů kusů a tvořit 90 % všech lehkých užitkových vozů.

Aby byla Kanada schopná provozovat toto množství elektromobilů, bude zároveň muset zásadně navýšit množství dobíjecích stanic. Na konci roku 2023 bylo v Kanadě zhruba 10 tisíc dobíjecích stanic a aktuálně má federální vláda za cíl vybudovat síť 84,5 tisíc stanic do roku 2029. Dle odhadů Natural Resources Canada by pak do roku 2035 měla být vybudovaná síť 469 tisíc stanic. Aby se urychlilo tempo budování této sítě, Kanadská vláda zavedla řadu programů, které mají podpořit rozvoj elektromobility a budování související infrastruktury. Zero Emission Vehicle Infrastructure Program (ZEVIP) poskytuje financování pro dobíjecí stanice, Ontario v loňském roce spustilo také program ChargeON, který umožní výstavbu tisíce nových stanic napříč provincií.

Statistika dobíjecích stanic, Zdroj: OVIN (IEA, Global EV Data Explorer)

Statistika dobíjecích stanic, Zdroj: OVIN (IEA, Global EV Data Explorer)

OVIN: IEA, Global EV Data Explorer

Kanadě ve snahách o dekarbonizaci dopravy i budování sítě stanic nahrává příznivý energetický mix, který je již nyní z velké části bezemisní z jádra či obnovitelných zdrojů (výjimkou jsou zároveň fosilní provincie jako Alberta nebo Saskatchewan). Jednotlivé provincie se však zároveň připravují na nárůst spotřeby elektřiny, která se s elektrifikací bude pojit. Provincie Ontario také aktuálně připravuje systém zlevněné ceny elektřiny pro veřejné dobíjecí stanice, která by měla být zavedena v roce 2026. Dalším významným faktorem bude také rozprostření této sítě mezi jednotlivé provincie i odlehlejší části Kanady, stejně tak je brána v potaz logistická provázanost s jižním sousedem. I proto v květnu 2023 oznámila kanadská vláda spolupráci se Spojenými státy na rozvoji koridoru dobíjecích stanic mezi oběma zeměmi. Měl by se rozpínat mezi městem Kalamazoo v Michiganu a Québec City s rychlými dobíjecími stanicemi každých 80 km.

V souvislosti s posilováním kapacit dobíjení automobilů proudí také podpora do inovací. Ontario Vehicle Innovation Network například spustil program na výzkum a vývoj pokročilého dobíjení, který financuje vývoj nových řešení. V rámci provincie je pak také řada významných univerzitních center, s nimiž je v oblasti elektromobility možnost navázat spolupráci. Jedná se zejména o University of Toronto EV Research Centre (UTEV), které se mimo jiné zaměřuje na výzkum dobíjení odkudkoli (ubiquitous charging). Dále lze zmínit Ontario Tech University Automotive Centre of Excellence (ACE), které má rozsáhlé laboratoře pro testování automobilů a vedlo vývoj kanadského elektromobilu Arrow, či University of Windsor a McMaster University, které se věnovaly výzkumu včasné detekce kybernetických útoků na dobíjecí stanice. Další detaily ohledně technologií a výhledu dobíjecích stanic přináší zpráva organizace OVIN dostupná zde.

Příležitosti pro uplatnění tradičních i inovativních produktů

Spolupráce s Kanadou v automobilovém sektoru představuje strategickou příležitost i s ohledem na vstup na širší severoamerický trh. Severoamerická obchodní dohoda CUSMA (v USA nazývaná USMCA a známá i jako NAFTA 2.0) zahrnuje specifická kritéria pro zvýhodněný dovoz automobilů podmíněný regionální výrobou. Pro české a evropské firmy se tak nabízí příležitosti investovat v tomto sektoru na území Kanady, pro což je k dispozici řada pobídek zmíněných výše zejména v případě čistých technologií.

S ohledem na celkový růst kanadského automobilového sektoru a masivní investice se budou dále rozvíjet i příležitosti dodávek do výroby v zemi. Dovozy do Kanady se dle aktuálních statistik soustředí zejména na komponenty jako jsou převodovky, hnací nápravy, závěsné systémy, tlumiče, spojky a další díly. Další příležitosti budou však narůstat v dodávkách specializovaných pro výrobu elektromobilů a baterií, případně infrastruktury dobíjecích stanic. Právě v těchto oblastech, stejně jako v dalších technologiích pro autonomní a chytrou dopravu mohou společnosti nalézt uplatnění. Spolupráci ve výzkumu a vývoji může umožnit také program Horizon Europe, do něhož se v letošním roce Kanada asociuje.

Eva Libs Bartoňová, ekonomická diplomatka, GK Toronto


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688