Jablonec nad Nisou - Tramvaje opět jezdí mezi sousedními městy
Na prvního máje se takřka po třech letech vrátily tramvaje meziměstské linky MHD č. 11. Skončila tak náročná modernizace tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Cílem bylo uvést trať do stavu dle platných technických norem, zlepšit některé parametry a současně odstranit dopravní závady. S tím byla spojená změna rozchodu na 1 435 mm.
Jednalo se o jednu z historicky největších staveb v novodobé historii obou měst – Liberce a Jablonce nad Nisou a projekt přispěl k vytvoření podmínek pro vyšší využívání hromadné dopravy v její tramvajové trakci. Modernizace trati započala již v roce 2000, kdy se provedly rozsáhlé práce včetně přípravy na zdvoukolejnění v úseku Nová Ruda – U Lomu. Od spuštění modernizace byl projekt rozložený do několika etap, tou poslední byla od dubna 2022 rekonstrukce tramvajového tělesa z Vratislavic nad Nisou do Jablonce nad Nisou. Veřejná nadlimitní soutěž na zhotovitele začala 18. 11. 2021 a skončila podpisem smluv s vybranými dodavateli 22. 4. 2022. Pracovalo se nepřetržitě na čtyřech úsecích současně.
„Stavba se skládala ze 128 stavebních objektů a k tomu dalších 20 zajišťovaly ČEZ distribuce a CETIN. Kompletně se vyměnily koleje na celé trati, kanalizace, přebudovaly výhybny. Trať se částečně přetrasovala a v některých místech se oddělila od silničního provozu. Musela se prodloužit životnost kanalizační stoky, vybudovat lávka a nové přemostění, dělají se nové povrchy a signalizace,“ zdůrazňoval v průběhu roku Ludvík Lavička, provozně-technický ředitel DPMLJ, a. s.
Pro povolení zkušebního provozu stavby bylo rozhodující vyjádření a schválení drážního úřadu pro společný přejezd se železniční tratí v Proseči nad Nisou. Trať musí splňovat současné technické a bezpečnostní parametry, a právě v tomto místě se jedná o celorepublikovou raritu. V prostoru bývalého nádraží byl vybudovaný společný přejezd pro vlaky i tramvaje osazený závorami, kde cestující mohou nově pohodlně přestoupit z jednoho dopravního prostředku do druhého.
„Jedná se o jednu z největších investičních akcí v novodobých dějinách dopravního podniku, ale i z hlediska Libereckého kraje. Stála zhruba 893 milionů korun bez DPH,“ informuje Michal Zděnek, předseda představenstva DPMLJ, a. s.
Ve druhé polovině dubna na nové tramvajové trati lektor zácvičil 110 zaměstnanců dopravního podniku. Ti poznali trať, a hlavně objevili nové úseky. K tématu vznikl také nový manuál pro provoz na lince MHD č. 11.
Společná tramvajová trať mezi městy Liberec a Jablonec nad Nisou byla otevřena v roce 1955. Svými 12 kilometry délky je druhou nejdelší meziměstskou tramvajovou tratí v České republice. Za rok přepraví téměř milión cestujících. Nyní se hovoří a plánuje i její prodloužení o dalších cca 800 metrů do dolního centra Jablonce nad Nisou. (tk)
Dodavatelé na úsecích
1. úsek Kyselka – Proseč, škola: zhotovitel Chládek a Tintěra, Pardubice + Metrostav DIZ
2. úsek Proseč, škola – Proseč, výhybna: zhotovitel Chládek a Tintěra, Pardubice + Metrostav DIZ
3. úsek Nový svět – Měnírna: zhotovitel Swietelsky stavební + Swietelsky Rail
4. úsek Jablonec nad Nisou – Budovatelů: zhotovitel Swietelsky stavební + Swietelsky Rail
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.06.2024 Vyplatí se ještě investovat do Nvidie, Applu…
11.06.2024 Co zaznělo na Analytickém fóru 2024?
03.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Zdraží barel ropy brent na 90 dolarů? Co to znamená pro benzín a naftu?
Ali Daylami, BITmarkets
Štěpán Křeček, BHS
Druhá inflační vlna není na obzoru. Inflace se vrací ke svému cíli
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Pomerančový džus jen pro bohaté? Cena kontraktů dosáhla historického maxima
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla