Jakou úlohu může sehrát Česká republika v e-mobilitě na Tchaj-wanu?
21.05.2024 / 10:23 | Aktualizováno: 21.05.2024 / 11:10
Plány Tchaj-wanu v e-mobilitě a ještě více v dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050, jsou velmi ambiciózní. Na plošná opatření naplňovaná tchajwanskými ministerstvy jsou vynakládány vysoké finanční prostředky. Tchaj-wan si je vědom, že bez vědy a výzkumu nebude schopen kýženého pokroku dosáhnout.
Tchajwanská politika na podporu postupné elektrifikace dopravy
Navzdory významné úloze, kterou tchajwanští dodavatelé komponentů pro elektrická vozidla (EV) hrají na globálním trhu a v rozvoji technologií společnosti Tesla, má Tchaj-wan před sebou ještě dlouhou cestu, aby dohnal většinu ostatních trhů po celém světě v nasazování elektromobilů na domácím trhu. Tchaj-wan významně podněcuje spotřebitele k nákupu těchto vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi s cílem dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality. Plánuje postupně elektrifikovat do roku 2030 především městské autobusy (cca 16 tis. ks s dotací 2,2 mld. USD) a později i užitková vozidla. Také plánuje dotovat nákup 500 tis. ks skútrů a motocyklů. Nerozšířenější značkou EVs je jednoznačně TESLA, následující pak evropské značky jako BMW a Volvo.
Nová nařízení také vyžadují, aby veřejná parkoviště vyhradila alespoň 2 % svých míst pro nabíjení EVs, zatímco soukromá parkoviště mají vyčlenit alespoň 1 % z celkového počtu míst. Tchajwanští uživatelé elektromobilů často profitují z vládních pobídek a oceňují slevy na nabíjecích stanicích. Jsou osvobozeni od některých daní a na vyhrazených parkovištích buď neplatí parkovné či na něj mají slevu. Tyto iniciativy jsou v souladu s tchajwanským cílem dosáhnout stoprocentního podílu na trhu osobních automobilů a motocyklů s nulovými emisemi do roku 2040.
Naplnění těchto ambiciózních plánů má na starost hned několik ministerstev, která se snaží podnítit zvýšení využívání EVs, což jde ruku v ruce s vytvořením nových regulačních podmínek ohledně daní, poplatků, průmyslových půjček (ministerstvo financí), s vystavěním nových dobíjecích stanic a tvorbou programu pro recyklaci baterií (ministerstvo dopravy a životního prostředí) a s výzkumem těchto baterií (např. Industrial Technology Research Institute). Nutné je také zaškolení prodejců aut (min. práce). Ministerstvo hospodářství podpořilo program se zaměřením na elektrické skútry.Na tuto iniciativu byla vyčleněna investice ve výši 191,5 mil. USD, která je a bude využívána až do r. 2026 na pobídky pro nákup el. skútrů, postavení nabíjecích stanic a stanic na výměnu baterií (při čerpacích stanicích i jinde) a na přeměnu obchodů s tradičními skútry. Automotive Research & Testing Center, které spadá pod toto ministerstvo, vynalezlo vůbec první multifunkční nabíjecí stanici, která umožňuje nabíjet elektromobily vyrobené různými výrobci v různých částech světa.
Jak se mohou české firmy a instituce zapojit do tohoto ambiciózního plánu?
Kromě obchodní spolupráce má potenciál i věda a výzkum. V dubnu t.r. jsme zorganizovali českou misi, složenou z firem i univerzit, které dostaly příležitost prezentovat své produkty, služby a výzkum přímo tchajwanským firmám a výzkumným institucím např. na uspořádaném semináři, jehož součástí byl i networking. Škoda Auto zde představila podmínky náboru nových dodavatelů automobilových dílů.
Česká delegace jednala o spolupráci v oblasti automobilových technologií a softwaru (Entry-Engineering) a v materiálovém výzkumu, robotice, 3D tisku (Technická univerzita v Liberci). Vysoká škola ekonomická v Praze nabídla know-how a expertízu v oblasti dodavatelských řetězců v automobilovém a polovodičovém odvětví.

Návštěva giga továrny na baterie
Rozšíření EVs se neobejde bez baterií a nabíjecích stanic. Tchaj-wan nedávno spustil novou giga továrnu na výrobu baterií. Hlavním realizátorem projektu je firma Gus Technology. Projekt má být financován pouze z tchajwanských zdrojů a v dodavatelském a výrobním řetězci mají být jen tchajwanské firmy. Na jednání zástupci firmy vysvětlili, že cílem není pouze výroba, ale také výzkum a vývoj. Z tohoto důvodu firma spolupracuje také s osmi tchajwanskými univerzitami např. na vývoji nových materiálů, na nových možnostech recyklace baterií, ale také v oblasti chemie pro rozvoj aplikačního potenciálu baterií. Vývojová spolupráce probíhá také s Japonskem (např. Kaneka Corporotion, pod který spadá Ústav elektroniky) a Jižní Koreou. Zástupce Českého bateriového klastru (ČBK) a zároveň profesor z Vysokého učení technického v Brně ocenil možnost představit firmy a univerzity – členy ČBK, které se těmito oblastmi rovněž zabývají, a potencionální partneři tak našli mnoho témat k možné spolupráci.
Jak firmy, tak univerzity našly partnery pro účast ve veřejných výzkumných soutěžích Grantové agentury ČR a Technologické agentury ČR díky návštěvám National Taiwan University, National Taiwan University of Science and Technology a Institute for Information Technology, který se zabývá například bezpečností provozu a logistikou. S univerzitami také jednaly o studentských mobilitách a výměnách výzkumných pracovníků. Firmy nabídly stáž tchajwanským studentům v rámci NTU Overseas Internship Program, který funguje od minulého roku. Letos 10 tchajwanských studentů vykoná stáž i v ČR. Do programu jsou zapojeny i české subjekty: Česko-taiwanská obchodní komora a firmy Huld, TGS a Advanced Technology Group.
Mise se konala při příležitosti konání veletrhů 2035 E-mobility Taiwan, Taipei AMPA a Autotronics Taipei, které se spojily v jeden veletrh realizovaný v jednom termínu a na jednom výstavišti, aby tak poskytl příležitost seznámit návštěvníky s posledním vývojem v oblastech autonomního řízení, elektrifikačních systémů a elektrických vozidel, automobilových dílů a také přidružených služeb. Veletrh je velmi populární a každoročně přiláká tisíce návštěvníků z celého regionu. Česká delegace ocenila možnost seznámit se s posledními technologickými novinkami v automobilovém odvětví a jednat s protějšky přímo na veletrhu.
Autorka: Marie Leflerová, vedoucí vědeckotechnologického úseku, Česká ekonomická a kulturní kancelář v Tchaj-peji
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Kdy můžete do předčasného důchodu a o kolik peněz přijdete?
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Podnikání v České republice
- innogy Česká republika a. s. - cena plynu, ceník plynu 2020
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Volná místa region Česká Lípa - Volná pracovní místa Česká Lípa
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
16.04.2025 5 Xiaomi telefonů, které jsou teď v Česku za…
16.04.2025 Jak investovat v době nejistoty?
16.04.2025 Daňový lexikon pro začátečníky: Praktický…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trump rozvířil vody na komoditním trhu. Bude Brazílie vítězem?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Miroslav Novák, Citfin
Euro za 27 Kč – reálná možnost v případě, že letos americká ekonomika spadne do recese
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři