Jak se v EU měří úroveň digitalizace podniků?
Digitálně nejvyspělejší podniky v rámci EU jsou ve Finsku. Na opačném konci žebříčku se nacházejí podniky v Rumunsku a Bulharsku. Podniky v Česku jsou v míře digitalizace za rok 2023 podprůměrné.
Ke sledování pokroku podniků v digitální oblasti a porovnání toho, jak se jim daří zavádět a využívat informační a komunikační technologie, se dá přistoupit nejrůznějšími způsoby. Například Evropský statistický úřad (Eurostat) od roku 2015 každoročně počítá tzv. Digital Intensity Index, česky index digitální vyspělosti. Index je sestaven z dvanácti indikátorů, zjišťovaných v rámci ročního statistického šetření o využívání informačních a komunikačních technologií v podnikatelském sektoru. Toto šetření se provádí na základě nařízení EU, což zaručuje, že zjištěné výsledky za podniky s 10 a více zaměstnanci v zemích EU jsou srovnatelné. Pro každý podnik dosahuje index hodnot od 0 do 12. Je ale nutné dodat, že většina z dvanácti indikátorů, které každý rok vstupují do výpočtu tohoto indexu, se mění. Například mezi roky 2022 a 2023 došlo v dotazníku k výměně dvou třetin hodnoticích ukazatelů. Srovnávání míry digitalizace podniků v různých letech proto není vhodné a značně kolísá.
Podniky* v zemích EU podle indexu digitální vyspělosti (%, 2023)
* s 10 a více zaměstnanci
V roce 2023 patřily mezi hodnocené oblasti přístup podniků na internet, využívání vybraných digitálních technologií, informačních systémů nebo aplikací a elektronický prodej. Podniky získávaly body za to, pokud alespoň polovina jejich zaměstnanců měla v práci přístup na internet, nebo když rychlost jejich pevného připojení k internetu dosahovala alespoň 30 Mbit/s. Hodnotilo se také využívání nejrůznějších podnikových informačních systémů, konkrétně, zda firmy používají ERP systém pro elektronické řízení firmy a sdílení informací a CRM systém nebo aplikaci pro řízení vztahů se zákazníky. Dále se přidělovaly body za firemní účet na sociálních médiích, za používání placených cloudových služeb, technologií umělé inteligence nebo provádění pokročilé analýzy dat. Mezi hodnocené oblasti patřilo také to, zda podniky uskutečňují online prodeje, tzn., jestli mají např. vlastní e-shop nebo nabízejí produkty v prostředí online tržišť. V neposlední řadě byl hodnocen význam elektronických prodejů pro podniky, vyjádřený podílem tržeb získaných z e-prodejů na celkových podnikových tržbách.
Malé a střední podniky* v zemích EU s alespoň základní úrovní míry digitalizace (%, 2023)
* s 10 až 249 zaměstnanci
Přes 50 % jenom Finsko
V tomto článku je používáno dělení na podniky s nízkým indexem (tzn. dosáhly max. 6 bodů z 12 možných) a s vysokým indexem digitální vyspělosti (získaly alespoň 7 nebo více bodů). Jedinou zemí Evropské unie, kde v roce 2023 mírně převažují podniky s vysokým digitálním indexem (52 %) nad podniky s nízkým indexem, je Finsko. Relativně významný, i když menšinový, podíl podniků s vysokým indexem digitální vyspělosti nalezneme ještě v Nizozemsku (48 %) nebo na Maltě (45 %). Ve všech ostatních zemích Evropské sedmadvacítky výrazně převažují podniky s nízkým indexem digitální vyspělosti. Více než 90% podíl podniků s nízkým indexem digitální vyspělosti najdeme v Bulharsku a Rumunsku. Přes 70 % podniků v těchto dvou zemích dosáhlo v indexu digitální vyspělosti maximálně tří bodů z dvanácti možných.
Podnikatelský sektor v Česku se za rok 2023 mezi 27 členskými státy EU řadí na 22. místo. Průměrně za celou EU měla v roce 2023 čtvrtina podniků vysoký index digitální vyspělosti a tři čtvrtiny podniků nízký. U nás na vysoký index dosáhlo 21 % podniků, nízký se týkal 79 %. Podobně jako podniky v Česku jsou na tom i v Lotyšsku, Polsku, Portugalsku, Maďarsku nebo v Itálii.
Hodnota indexu digitální vyspělosti se významně liší mezi velikostními skupinami podniků vyjádřenými počtem zaměstnanců. Zatímco malé podniky (tj. podniky s maximálně 49 zaměstnanci) se ve všech zemích EU27 výrazně častěji vyznačují nízkými indexy digitální vyspělosti, velkým podnikům (s 250 a více zaměstnanci) naproti tomu patří častěji vysoké indexy.
Základní úroveň digitalizace
Eurostat dále sleduje podíl malých a středních podniků s alespoň základní úrovní míry digitalizace. Jedná se o podíl podniků, které z dvanácti hodnocených indikátorů získaly alespoň 4 body. Primárně se posuzuje kategorie malých a středně velkých subjektů, tedy podniků s 10 až 249 zaměstnanci. Jedním z cílů Evropské digitální dekády je zvýšit úroveň míry digitalizace malých a středních podniků tak, aby alespoň základní úrovně míry digitalizace dosahovalo v rámci EU průměrně více než 90 % malých a středních podniků.
V roce 2023 se v tomto ukazateli umístily nejlépe malé a středně velké podniky ve Finsku, z nichž základní úroveň digitalizace dosáhlo 86 %. Celkem 10 až 12 bodů dosáhlo 12 % tamějších malých a středních podniků. Druhá příčka patří malým a středně velkým podnikům ve Švédsku, kde v roce 2023 bylo 80 % podniků s alespoň základní mírou digitalizace. Průměrně za celou EU mělo alespoň základní úroveň digitalizace 58 % malých a středních podniků. České malé a střední podniky skončily pod průměrem EU, základní úroveň digitalizace byla zjištěna u 49 % z nich.
Dosažení cíle 90 % je tedy realita poměrně vzdálená. Tuto hranici za rok 2023 překračují pouze velké podniky zaměstnávající více než 250 zaměstnanců, a to jak v Česku (91 %), tak v průměru EU (91 %).
Podniky* v zemích EU používající alespoň jednu z moderních technologíí** (%, 2023)
* s 10 a více zaměstnanci
** cloud computing, pokročilá analýza dat, umělá inteligence
Naplníme cíle digitální dekády?
Cílem politického programu Digitální dekáda 2030 je, aby 75 % podniků do roku 2030 využívalo alespoň jednu z těchto technologií: cloud computing, pokročilou analýzu dat nebo umělou inteligenci. Loni tento cíl splňovaly v EU jen podniky ve Finsku, kde šetření potvrdilo 77 % vyhovujících subjektů. Blízko k dosažení cíle mají podniky v Dánsku (73 %) nebo ve Švédsku (71 %). Nejdále jsou naopak podniky v Rumunsku a Bulharsku, kde alespoň jednu ze tří zmíněných technologií používá 25 %, resp. 27 % podniků. Pro podnikatelský sektor v Česku je stanovený cíl také poměrně daleko, protože v roce 2023 používalo placený cloud, umělou inteligenci nebo pokročilou analýzu dat 42 % tuzemských podniků. V průměru EU27 to byla přesně polovina podniků s více než 10 zaměstnanci.
Článek vyšel v květnovém vydání časopisu Statistika&My.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz