mzv.cz (MZv ČR)
Ze světa  |  24.04.2024 12:08:00

Dopravní revoluce v Izraeli: Zlepšení a výzvy v hromadné dopravě - Modernizace a Inovace pro 21. století

24.04.2024 / 11:47 | Aktualizováno: 24.04.2024 / 12:08

Izrael čelí mnohým výzvám v oblasti hromadné dopravy, zejména v oblastech s hustým osídlením jako Tel Aviv a Jeruzalém, kde dopravní zácpy představují stále rostoucí problém. Nedostatečná dopravní infrastruktura nesplňuje potřeby rostoucího počtu obyvatel a vozidel. Izraelci, zejména v oblasti metropole, obvykle žijí ve větší vzdálenosti od svých pracovišť. Značná část veřejné dopravy v Izraeli je nadále zajišťována autobusy, čekací doby na ně ale mohou být extrémně dlouhé a spolehlivost linek je kvůli zácpám problematická. Pro cesty na delší vzdálenosti je obvykle využívána vlaková doprava. Kapacity vlaků jsou však nedostačující, vlaky bývají často přeplněné a početně neuspokojující jsou také parkovací místa poblíž vlakových stanic. To vede k tomu, že mnoho Izraelců nadále dojíždí do práce osobními vozidly, což dále přispívá k přetížení silniční dopravy. Každodenní nekonečné dopravní zácpy směrem do metropole se staly běžným jevem.

Dopravní revoluce v Izraeli: Zlepšení a výzvy v hromadné dopravě - Modernizace a Inovace pro 21. století

Dopravní revoluce v Izraeli: Zlepšení a výzvy v hromadné dopravě - Modernizace a Inovace pro 21. století

Izraelská vláda a místní úřady tak stojí před výzvami, které vyžadují inovativní řešení. Snaží se podporovat chytrou dopravu a investují v této oblasti do technologického rozvoje. Důraz je kladen na podporu veřejné dopravy a na omezení neefektivních forem cestování. Důležitou roli budou sehrávat pokročilé technologie a na datech založené dynamické řízení dopravních systémů. Transformace dopravního systému směrem k chytré dopravě a moderním infrastrukturním projektům je považována za cestu k efektivním a udržitelným dopravním systémů budoucnosti.


Mezi klíčové projekty patří rozšiřování železniční sítě a modernizace stávající železniční infrastruktury, výstavba tramvajových resp. light rail linek nejenom v Tel Avivu a Jeruzalémě, ale i mezi regionálními centry, a konečně připravovaný rozsáhlý projekt tří linek metra, které budou pokrývat celou aglomeraci metropole. Investice do těchto projektů mají za cíl zlepšit dostupnost, spolehlivost a efektivitu hromadné dopravy, snížit zácpy a minimalizovat zátěž silniční sítě. Na projektech a plánech na zlepšení a zefektivnění hromadné dopravy se usilovně pracuje, dokončení a implementaci většiny z nich se však Izraelci dočkají až v horizontu několika let.


České firmy, pohybující se v oblasti kolejové veřejné dopravy, mají tradice, zkušenosti a zajímavé produkty, které by se mohly na izraelském trhu uplatnit, a otevírá se tak řada potenciálních příležitostí pokusit se na něj vstoupit. Česká republika je dnes v Izraeli vnímána velmi pozitivně a představitelé zdejších institucí (ministerstvo dopravy, izraelské železnice, NTA - úřad, mající na starost veřejnou dopravu v region Tel Avivu) opakovaně vyjádřili otevřený zájem o to, aby se české firmy aktivně účastnily připravovaných tendrů. Vzhledem k dosavadním velmi negativním reakcím populace na probíhající výstavbu hloubených podzemních stanic tramvajových linek v centru Tel Avivu má NTA u výstavby budoucích stanic metra velký zájem o účast českých stavebních firem se zkušenostmi s budováním ražených, nikoli hloubených stanic.

Železniční doprava v Izraeli

Železniční doprava v Izraeli je rozdělena do tří systémů hromadné dopravy, které se liší podle povahy jízdy a poskytovaných služeb. Vlaková doprava zajišťuje spojení na celostátní úrovni a propojuje vzdálené oblasti s centrálními městy. Plánovaný systém metra bude poskytovat služby v rámci celé metropolitní oblasti a bude spojovat okrajová města s centrem metropole. Již zčásti funkční tramvajová síť (Light Rail Dankal) slouží k obsluze centra aglomerace. Na tramvajových linkách je zčásti založen i systém veřejné dopravy v Jeruzalémě, který se nadále buduje.


Projekt metra: Budoucnost hromadné dopravy v metropolitní oblasti


Dalším klíčovým prvkem modernizace veřejné dopravy je již pokročilý a schválený projekt metra v metropolitní oblasti Tel Avivu. V počáteční fázi posuzování se nachází projekt dodatečných dvou linek metra v Tel Avivu a nově také projekt dvou linek metra v Jeruzalémě, který by měl být později doplněn o spojení Jeruzaléma formou metra/light rail s městem Bet Shemesh. Celková délka sítě schválených tří linek telavivského metra bude činit 150 km se 109 stanicemi a čtyřmi depy. Bude se jednat o automatizované vlakové soupravy bez řidiče, obdobně jako v případě trasy D pražského metra. Očekává se, že metro ročně využijí asi 2 miliony cestujících, kteří uskuteční přibližně 450 milionů jízd. Trasy by měly být postupně uváděny do provozu v letech 20342037. Celkové náklady mají činit 55 mld. USD. Metro má přinést i silné impulsy pro lokální rozvoj v blízkosti nových stanic. Tendry mají začít být vyhlašovány v průběhu roku 2025.
Zodpovědnost za projekt, výstavbu a provoz systému veřejné dopravy včetně metra v metropolitní oblasti Tel Avivu nese vládní organizace NTA–Metropolitan Mass Transit System Ltd. Podrobnější informace o systému řízení celého projektu a zodpovědných firmách poskytne Velvyslanectví ČR v Tel Avivu na vyžádání.


Light Rail: Doposud největší izraelský projekt veřejné dopravy


Dankal (Gush Dan Light Rail) v metropoli Izraele je jedním z největších projektů veřejné dopravy v Izraeli. Tento elektrický vlak/tramvaj nabízí ekologicky šetrné řešení, až 15 % potřebné energie získává rekuperací. Projekt má tři trasy, které jsou v centrální části Tel Avivu zapuštěné pod zem a na předměstích vedou po povrchu jako klasická tramvaj. Na jedné lince již byl zahájen provoz a další dvě by měly být zprovozněny v letech 2027 resp. 2028. Stávající červená linka, otevřená v roce 2023, přepravuje 234000 pasažérů denně a stala se páteří systému hromadné dopravy v metropolitní oblasti Tel Avivu. Prochází některými z nejlidnatějších oblastí v Gush Dan. Zelená linka bude spojovat střední Izrael od Holonu a Rishon LeZion na jihu přes Tel Aviv až po Herzliyu na severu. Fialová linka začíná ve východních částech metropolitní oblasti, prochází Ramat Gan a Givatayim a končí v centru Tel Avivu.


Vlaková doprava (Heavy Rail): Významné plánované projekty

- zdvojení stávající dvoukolejné vysokorychlostní tratě mezi Tel Avivem a Haifou (68 km, plánované náklady 5 mld. USD), počáteční fáze zpracování prováděcího projektu; dvoukolejná vysokorychlostní trať mezi Tel Avivem a Beer Shevou (106 km, odhadované náklady 3 mld. USD), úvodní projekt bude schvalován v roce 2024);
- podzemní dvoukolejná vysokorychlostní trať v Tel Avivu v koridoru Ayalon (30 km a dvě podzemní stanice);
- dvoukolejná vysokorychlostní trať Karmiel – Kiryat Shmona (54 km);
- dvoukolejná vysokorychlostní trať Eilat – Beer Sheva (275 km, z toho 170 km zcela nová trať);
- prodloužení vlakové tratě v Jeruzalémě (tunel 3,5 km a dvě podzemní stanice).


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688