Dopravní revoluce v Izraeli: Zlepšení a výzvy v hromadné dopravě - Modernizace a Inovace pro 21. století
24.04.2024 / 11:47 | Aktualizováno: 24.04.2024 / 12:08
Izrael čelí mnohým výzvám v oblasti hromadné dopravy, zejména v oblastech s hustým osídlením jako Tel Aviv a Jeruzalém, kde dopravní zácpy představují stále rostoucí problém. Nedostatečná dopravní infrastruktura nesplňuje potřeby rostoucího počtu obyvatel a vozidel. Izraelci, zejména v oblasti metropole, obvykle žijí ve větší vzdálenosti od svých pracovišť. Značná část veřejné dopravy v Izraeli je nadále zajišťována autobusy, čekací doby na ně ale mohou být extrémně dlouhé a spolehlivost linek je kvůli zácpám problematická. Pro cesty na delší vzdálenosti je obvykle využívána vlaková doprava. Kapacity vlaků jsou však nedostačující, vlaky bývají často přeplněné a početně neuspokojující jsou také parkovací místa poblíž vlakových stanic. To vede k tomu, že mnoho Izraelců nadále dojíždí do práce osobními vozidly, což dále přispívá k přetížení silniční dopravy. Každodenní nekonečné dopravní zácpy směrem do metropole se staly běžným jevem.
Dopravní revoluce v Izraeli: Zlepšení a výzvy v hromadné dopravě - Modernizace a Inovace pro 21. století
Izraelská vláda a místní úřady tak stojí před výzvami, které vyžadují inovativní řešení. Snaží se podporovat chytrou dopravu a investují v této oblasti do technologického rozvoje. Důraz je kladen na podporu veřejné dopravy a na omezení neefektivních forem cestování. Důležitou roli budou sehrávat pokročilé technologie a na datech založené dynamické řízení dopravních systémů. Transformace dopravního systému směrem k chytré dopravě a moderním infrastrukturním projektům je považována za cestu k efektivním a udržitelným dopravním systémů budoucnosti.
Mezi klíčové projekty patří rozšiřování železniční sítě a modernizace stávající železniční infrastruktury, výstavba tramvajových resp. light rail linek nejenom v Tel Avivu a Jeruzalémě, ale i mezi regionálními centry, a konečně připravovaný rozsáhlý projekt tří linek metra, které budou pokrývat celou aglomeraci metropole. Investice do těchto projektů mají za cíl zlepšit dostupnost, spolehlivost a efektivitu hromadné dopravy, snížit zácpy a minimalizovat zátěž silniční sítě. Na projektech a plánech na zlepšení a zefektivnění hromadné dopravy se usilovně pracuje, dokončení a implementaci většiny z nich se však Izraelci dočkají až v horizontu několika let.
České firmy, pohybující se v oblasti kolejové veřejné dopravy, mají tradice, zkušenosti a zajímavé produkty, které by se mohly na izraelském trhu uplatnit, a otevírá se tak řada potenciálních příležitostí pokusit se na něj vstoupit. Česká republika je dnes v Izraeli vnímána velmi pozitivně a představitelé zdejších institucí (ministerstvo dopravy, izraelské železnice, NTA - úřad, mající na starost veřejnou dopravu v region Tel Avivu) opakovaně vyjádřili otevřený zájem o to, aby se české firmy aktivně účastnily připravovaných tendrů. Vzhledem k dosavadním velmi negativním reakcím populace na probíhající výstavbu hloubených podzemních stanic tramvajových linek v centru Tel Avivu má NTA u výstavby budoucích stanic metra velký zájem o účast českých stavebních firem se zkušenostmi s budováním ražených, nikoli hloubených stanic.
Železniční doprava v Izraeli je rozdělena do tří systémů hromadné dopravy, které se liší podle povahy jízdy a poskytovaných služeb. Vlaková doprava zajišťuje spojení na celostátní úrovni a propojuje vzdálené oblasti s centrálními městy. Plánovaný systém metra bude poskytovat služby v rámci celé metropolitní oblasti a bude spojovat okrajová města s centrem metropole. Již zčásti funkční tramvajová síť (Light Rail Dankal) slouží k obsluze centra aglomerace. Na tramvajových linkách je zčásti založen i systém veřejné dopravy v Jeruzalémě, který se nadále buduje.
Projekt metra: Budoucnost hromadné dopravy v metropolitní oblasti
Dalším klíčovým prvkem modernizace veřejné dopravy je již pokročilý a schválený projekt metra v metropolitní oblasti Tel Avivu. V počáteční fázi posuzování se nachází projekt dodatečných dvou linek metra v Tel Avivu a nově také projekt dvou linek metra v Jeruzalémě, který by měl být později doplněn o spojení Jeruzaléma formou metra/light rail s městem Bet Shemesh. Celková délka sítě schválených tří linek telavivského metra bude činit 150 km se 109 stanicemi a čtyřmi depy. Bude se jednat o automatizované vlakové soupravy bez řidiče, obdobně jako v případě trasy D pražského metra. Očekává se, že metro ročně využijí asi 2 miliony cestujících, kteří uskuteční přibližně 450 milionů jízd. Trasy by měly být postupně uváděny do provozu v letech 2034 – 2037. Celkové náklady mají činit 55 mld. USD. Metro má přinést i silné impulsy pro lokální rozvoj v blízkosti nových stanic. Tendry mají začít být vyhlašovány v průběhu roku 2025.
Zodpovědnost za projekt, výstavbu a provoz systému veřejné dopravy včetně metra v metropolitní oblasti Tel Avivu nese vládní organizace NTA–Metropolitan Mass Transit System Ltd. Podrobnější informace o systému řízení celého projektu a zodpovědných firmách poskytne Velvyslanectví ČR v Tel Avivu na vyžádání.
Light Rail: Doposud největší izraelský projekt veřejné dopravy
Dankal (Gush Dan Light Rail) v metropoli Izraele je jedním z největších projektů veřejné dopravy v Izraeli. Tento elektrický vlak/tramvaj nabízí ekologicky šetrné řešení, až 15 % potřebné energie získává rekuperací. Projekt má tři trasy, které jsou v centrální části Tel Avivu zapuštěné pod zem a na předměstích vedou po povrchu jako klasická tramvaj. Na jedné lince již byl zahájen provoz a další dvě by měly být zprovozněny v letech 2027 resp. 2028. Stávající červená linka, otevřená v roce 2023, přepravuje 234000 pasažérů denně a stala se páteří systému hromadné dopravy v metropolitní oblasti Tel Avivu. Prochází některými z nejlidnatějších oblastí v Gush Dan. Zelená linka bude spojovat střední Izrael od Holonu a Rishon LeZion na jihu přes Tel Aviv až po Herzliyu na severu. Fialová linka začíná ve východních částech metropolitní oblasti, prochází Ramat Gan a Givatayim a končí v centru Tel Avivu.
Vlaková doprava (Heavy Rail): Významné plánované projekty
- zdvojení stávající dvoukolejné vysokorychlostní tratě mezi Tel Avivem a Haifou (68 km, plánované náklady 5 mld. USD), počáteční fáze zpracování prováděcího projektu; dvoukolejná vysokorychlostní trať mezi Tel Avivem a Beer Shevou (106 km, odhadované náklady 3 mld. USD), úvodní projekt bude schvalován v roce 2024);
- podzemní dvoukolejná vysokorychlostní trať v Tel Avivu v koridoru Ayalon (30 km a dvě podzemní stanice);
- dvoukolejná vysokorychlostní trať Karmiel – Kiryat Shmona (54 km);
- dvoukolejná vysokorychlostní trať Eilat – Beer Sheva (275 km, z toho 170 km zcela nová trať);
- prodloužení vlakové tratě v Jeruzalémě (tunel 3,5 km a dvě podzemní stanice).
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři