Komise považuje investiční podporu pro některé velké české zemědělské podniky za neslučitelnou státní podporu
Investiční podpora velkým českým zemědělským podnikům
Evropská komise dospěla k závěru, že investiční podpora Česka poskytnutá některým velkým českým zemědělským podnikům v letech 2017 a 2018 není v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Česko nyní musí neslučitelnou státní podporu včetně úroků navrátit.
Šetření Komise
V lednu 2021 zahájila Komise hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je podpora poskytnutá Českem některým velkým zemědělským podnikům v letech 2017 a 2018 na investice do zavlažování a restrukturalizaci sadů v souladu s pravidly EU pro státní podporu, zejména s pokyny ke státní podpoře v odvětvích zemědělství a lesnictví a ve venkovských oblastech z roku 2014 (dále jen „pokyny ke státní podpoře v zemědělství z roku 2014“).
Pokyny ke státní podpoře v zemědělství z roku 2014 umožňují členským státům za určitých podmínek poskytovat investiční podporu podnikům všech velikostí. Je-li investiční podpora poskytnuta velkým podnikům, z důvodu jejích potenciálních rušivých účinků je třeba splnit určité dodatečné podmínky, aby se zajistilo, že případné narušení hospodářské soutěže bude minimalizováno.
Komise měla pochybnosti, zda česká podpora ve prospěch velkých zemědělských podniků tyto podmínky splňuje.
Komise na základě svého hloubkového šetření zjistila, že dotčené velké zemědělské podniky ve skutečnosti obdržely podporu na základě českých režimů, na které se podle nařízení o blokových výjimkách v zemědělství vztahuje bloková výjimka. Tyto režimy byly přístupné pouze malým a středním podnikům, ale někteří příjemci, kteří obdrželi podporu v letech 2017 a 2018, byli českými orgány chybně kvalifikováni jako malé a střední podniky, zatímco ve skutečnosti se jednalo o velké podniky. Podpora, kterou dotčené velké podniky obdržely, tudíž nemohla být slučitelná na základě režimů, na něž se vztahuje bloková výjimka.
Navíc vzhledem k tomu, že dotčené velké podniky obdržely investiční podporu za podmínek určených pro malé a střední podniky, nebyla podpora poskytnutá těmto podnikům rovněž v souladu se zvláštními podmínkami pro velké podniky stanovenými v pokynech ke státní podpoře v zemědělství z roku 2014.
Česko nyní musí neslučitelnou podporu navýšenou o úroky navrátit. Pravidla EU pro státní podporu v zásadě vyžadují bezodkladné navrácení neslučitelné státní podpory, aby se odstranilo narušení hospodářské soutěže způsobené touto podporou. Podle pravidel EU pro státní podporu neexistují žádné pokuty a účelem navrácení podpory je obnovit stav, který existoval na vnitřním trhu před vyplacením podpory. Vrácením protiprávní podpory příjemce ztrácí výhodu, kterou měl na trhu ve vztahu ke svým konkurentům.
Česko určí všechny velké podniky, které obdržely podporu na základě režimů, něž se vztahuje bloková výjimka, a určí částku, která má být navrácena, v souladu s dnes přijatým rozhodnutím Komise. Celková částka podpory, která má být navrácena, proto v této fázi není známa.
Souvislosti
S ohledem na často omezené možnosti financování zemědělců umožnily pokyny ke státní podpoře v zemědělství z roku 2014 vypracované Komisí členským státům podporovat investice uskutečňované podniky v odvětví zemědělství. Pokud byla investiční podpora poskytnuta velkým podnikům, z důvodu jejích potenciálních rušivých účinků bylo třeba splnit určité dodatečné podmínky, jejichž splnění není vyžadováno v případě investiční podpory pro malé a střední podniky, aby se zajistilo, že případné narušení hospodářské soutěže bude minimalizováno.
Investiční podpora velkým podnikům zejména musela: i) mít skutečný motivační účinek, což znamená, že příjemci by investici bez veřejné podpory neuskutečnili, a ii) být omezena na nezbytné minimum na základě konkrétních informací.
Investiční podporu poskytnutou na základě nařízení o blokových výjimkách v zemědělství lze poskytnout pouze malým a středním podnikům, jak jsou definovány v příloze I uvedeného nařízení. Totéž nařízení vysvětluje, že malé a střední podniky mají obvykle potíže se získáváním kapitálu nebo úvěrů kvůli neochotě některých finančních trhů riskovat a kvůli omezenému zajištění, které jsou tyto podniky schopny nabídnout. Skutečnost, že mají omezené zdroje, může rovněž omezovat jejich přístup k informacím, zejména o nových technologiích a potenciálních trzích. Vzhledem k omezenému dopadu podpory na hospodářskou soutěž nemusí malé a střední podniky splňovat určité podmínky stanovené pro velké podniky.
Další informace
Jakmile bude vyřešena otázka důvěrnosti údajů, bude nedůvěrné znění rozhodnutí zveřejněno v registru státních podpor, který Komise publikuje na stránkách pro hospodářskou soutěž, pod čísly SA.50787 a SA.50837. Informace o nových rozhodnutích ve věci státní podpory zveřejněných na internetu a v Úředním věstníku Evropské unie naleznete také ve specializovaném elektronickém týdeníku Competition Weekly e-News.
Quote
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz