Úspěšná česko-arménská univerzitní spolupráce
Úspěšná česko-arménská univerzitní spolupráce
05.04.2024 / 08:20 | Aktualizováno: 05.04.2024 / 08:35
Spolupráce mezi Arménií a Českou republikou na univerzitní úrovni má již několikaletou tradici a s potěšením můžeme konstatovat, že se neustále vyvíjí a zintenzivňuje. Příkladem může být spolupráce Arménské státní pedagogické univerzity Chačatura Abovjana (ASPU)* s Univerzitou Pardubice a Masarykovou univerzitou v Brně v rámci i nad rámec programu Erasmus +.
Spolupráce Arménské státní pedagogické univerzity Chačatura Abovjana (ASPU) s Univerzitou Pardubice (UPa) byla zahájena již v lednu 2016. Partnerství obou univerzit se v průběhu let výrazně rozvinulo a posílilo akademickou výměnu mezi oběma institucemi i společnou publikační činnost.
V rámci této spolupráce bylo umožněno studovat na UPa 8 studentům z ASPU a současně se 20 pedagogů z ASPU zapojilo do školení a výuky na Univerzitě Pardubice. Partnerství se neomezilo pouze na výjezdní aktivity z ASPU do Pardubic. UPa recipročně vysílala akademické pracovníky a studenty na ASPU k realizaci výukových i výměnných programů. 10 pedagogů z UPa vedlo školení a výuku na ASPU, čímž obohatili vzdělávací prostředí a přinesli nové postupy i perspektivy. Kromě toho se 7 studentů z UPa zúčastnilo výměnných programů na ASPU, což dále posílilo vzdělávací vazby a podpořilo kulturní porozumění mezi oběma institucemi.
Spolupráce přesáhla rámec tradičních akademických výměn a zahrnuje i společné iniciativy, např. program letních škol obou univerzit. Tyto programy nejen podporují kulturní výměnu, ale také poskytují příležitosti k mezioborovému vzdělávání a spolupráci.
V rámci společné výzkumné a publikační činnosti ASPU a UPa vypracovaly v rámci projektu ERASMUS+ v roce 2023 první odbornou komparativní studii s názvem "Inkluzivní vzdělávání v Arménii a České republice - paralely a komparace".
Společně realizovaný projekt byl konkrétně zaměřen na podporu internacionalizace výzkumu a rozvoje akademických a vědeckých pracovníků ASPU - Fakulty speciální pedagogiky a psychologie v Jerevanu a UPa - Fakulty filozofické, Katedry věd o výchově - v oblasti problematiky inkluzivní speciální pedagogiky a inkluzivního vzdělávání.
Hlavním cílem srovnávací studie bylo zmapovat současný stav a identifikovat problémy v oblasti inkluzivní speciální pedagogiky a inkluzivního vzdělávání v Arménii a České republice napříč věkovými kategoriemi od inkluzivní včasné intervence (rané péče) po inkluzivní terciární vzdělávání.
Uvedená srovnávací studie zdůraznila důležitou úlohu v mezinárodní mobilitě studentů a akademických pracovníků, a to zejména v multikulturním prostředí a v internacionalizovaných vzdělávacích institucích. Velkou přidanou hodnotou takové srovnávací studie je i posílení vnímavosti k alternativám, učení se ze zkušenosti jiných, inspirace a kritická reflexe pedagogické praxe a možnost zkvalitnění řešení vlastních vědecko-výzkumných problémů.
V současné době týmy z ASPU a UP spolupracují již na druhé monografii, čímž demonstrují svůj trvalý závazek k excelentnímu vzdělávání a mezikulturnímu porozumění.
ASPU zahájila významnou spolupráci také s Masarykovou univerzitou v Brně (MU), a to Katedrou speciální a inkluzivní pedagogiky Pedagogické fakulty. Spolupráce se týká zejména oblasti speciálního a inkluzivního vzdělávání a v oblasti environmentálního vzdělávání. Toto partnerství bylo zahájeno v roce 2023 programem T4GREEN (Transforming Teacher Education for Green and Digital Transition) v rámci programu Erasmus+, jehož prioritou je udržitelnost a zelené iniciativy. V současné době již aktivně probíhají aktivity nezbytné k vytvoření výměnných programů pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálního a inkluzivního vzdělávání. Cílem těchto programů je usnadnit mezikulturní vzdělávací zkušenosti a podpořit osvědčené postupy v této oblasti. Současně se program T4GREEN zaměřuje na podporu hlubšího porozumění environmentálním výzvám prostřednictvím mezioborové spolupráce. Zahrnuje příjezdové a výjezdové výměny pedagogů a studentů, které jim umožňují zkoumat inovativní řešení a přispívat k udržitelným postupům.
Program byl zahájen mezinárodní konferencí právě na ASPU a v rámci tříletého výzkumného období se na něm bude podílet 13 univerzit a organizací z Arménie a dalších zemí, včetně České republiky, Španělska, Portugalska, Moldavska a dalších.
Transformaci a revizi budou vystaveny tři hlavní oblasti, včetně cizích jazyků, speciální pedagogiky a inkluze a programových přístupů v oblasti přírodních věd, technologií, inženýrství a matematiky. Očekávaným výstupem je revidovaný pětiletý plán bakalářských a magisterských studijních programů a také dva krátkodobé kreditové programy založené na moderních kritériích.
Podle vyjádření ministryně školství, vědy, kultury a sportu Arménské republiky Zhanny Andreasyan má v ose reforem vysokoškolské vzdělávání stěžejní význam, a tak se koncepční dokument o vzdělávání učitelů, který vzniká v rámci Projektu, může stát referenčním dokumentem v Arménii i v zahraničí.
Koordinátorka projektu z ASPU, prorektorka pro řízení lidských zdrojů a mezinárodní spolupráci Marianna Harutyunyan uvedla, že v rámci realizace programu bude vypracována Národní koncepce vzdělávání učitelů (NCTE) na léta 2027-2035 zaměřená na podporu přechodu od tradičních k budoucím, environmentálně zaměřeným a digitálním vzdělávacím programům odpovídajícím standardům STEM a budou rovněž vypracovány metody vzdělávání, které pomohou modernizovat vzdělávání učitelů na národní úrovni.
Michaela Jeřábková, zástupkyně velvyslance
Zdroje:
ASPU – prorektorka pro řízení lidských zdrojů a mezinárodní spolupráci Mgr. Marianna Ruben Harutyunyan, PhD
UPa – Filozofická fakulta - PaedDr. Zdenka Šándorová, Ph.D.
MU – Pedagogická fakulta - doc. PhDr. Barbora Bazalová, Ph.D.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*Arménská státní pedagogická univerzita byla založena v listopadu 7, 1922. V roce 1948 byla pojmenována po velkém arménském osvícenci a pedagogovi Chačaturu Abovjanovi.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři