Klienti nechtějí umělou inteligenci při vyřizování svých škod
Automatizace procesů s sebou nese pro zákazníky pozitivní aspekty. Úspora času a zrychlení celého postupu jsou jen dva z nich. Nicméně i tak je důvěra pojištěných klientů v umělé asistenty velmi omezená, jak ukazuje průzkum hamburského Brand Science Institute.
Spotřebitelé v Německu jsou vůči umělé inteligenci (AI) při vyřizování pojistných událostí motorových vozidel skeptičtí. Více než tři čtvrtiny (78 %) dokonce použití tohoto nástroje rozhodně odmítají. Pouze 22 % je naopak schopno se s touto myšlenkou „skamarádit“. Jedná se o výsledek nedávného průzkumu společnosti Brand Science Institute GmbH & Co. KG (BSI). Marketingoví poradci se na toto téma dotazovali 1 096 koncových zákazníků ve věku od 20 do 65 let v celém Německu. „Cílem průzkumu bylo prozkoumat obecné přijetí a znalost aplikací umělé inteligence v kontextu likvidace pojistných událostí u motorových vozidel,“ píší autoři o své analýze.
Akceptace se liší v závislosti na věku
Zatímco pojistitelé považují umělou inteligenci za užitečný nástroj v procesu likvidace pojistných událostí, pojištění se k jejímu používání staví kriticky. Hodnocení však závisí na různých faktorech. „Čím mladší jsou pojistníci a čím nižší je hodnota vzniklé škody, tím spíše respondenti akceptují široké zapojení AI do procesu vyřízení pojistných událostí z pojištění aut,“ komentuje analýzu Nils Andres, zakladatel a výkonný ředitel BSI.
Co dnes umělá inteligence obstará v odděleních zpracování škod
Aplikace umělé inteligence již automatizují rutinní úkoly a manuální procesy při zpracování pojistných událostí v pojišťovnách motorových vozidel. BSI uvádí následující praktické příklady:
- Automatizovaná kontrola, uspořádání a archivace dokumentů, jako jsou svědecké výpovědi, policejní zprávy nebo fotografie;
- Posuzování škodních situací pomocí algoritmů na základě předchozích škodních událostí
- Automatizace komunikace s pojistníkem prostřednictvím chatbotů
- Zlepšení odhalování pojistných podvodů pomocí modelů a vzorů
- Řízení automatizovaných procesů pro výplatu pojistných plnění
81 % všech respondentů, kteří si dovedou představit obecné využití umělé inteligence, preferuje zpracování pojistných událostí pracovníkem pojišťovny s pomocí tohoto AI nástroje. Pokud by mělo být zpracování pojistných událostí plně automatizováno s AI, pouze pod dozorem zaměstnance, akceptuje to pouze 19 % respondentů.
Osobní kontakt je pro zákazníky nejoblíbenější
Automatizace procesů má pro zákazníky přitom pozitivní aspekty. „Hlavními výhodami jsou úspora času a urychlení likvidace pojistných událostí,“ píše institut BSI. Kvalitativní aspekty lepšího a fundovaného zpracování však pojištění klienti nerozpoznávají a neuznávají.
Lidský účastník zůstává „převážně preferovanou formou“ zpracování pojistných událostí. Tento přístup je charakteristický zejména pro starší zákazníky s vysokou hodnotou vzniklých škod. V případě nízkých částek souhlasí 61 % osob ve věku do 30 let s plně automatizovaným používáním pod kontrolou likvidátora. Podle BSI by z toho měli pojistitelé vyvodit závěry. „Rozšíření a podpora umělé inteligence a lidské inteligence (HI) je v současné době stejně nutná, i když s různou úrovní kvalifikace.“ Zejména v případě vysokých částek za pojistné události by měl v likvidační praxi převzít hlavní roli člověk.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.07.2024 Zbytek roku bude zajímavý jak na trzích, tak i v
19.07.2024 Malý háj: Ideální bydlení v nové čtvrti Prahy 10
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Nejhorší scénář pro pohonné hmoty? Kolik budeme platit v srpnu?
Pim Brands, Ronda Invest
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlato se opět vyhouplo přes úroveň 2 400 USD / Oz. Letní dovolenou neplánuje
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Konec hypoteční turistiky od září. Zlevní klientům hypotéky?
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Josef Pavelec, Dálnička.cz
Zdeněk Jaroš, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Marek Pokorný, Portu
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex červenec 2024: Banky hypotéky opět nezlevnily