PRŮZKUM: Za jídlo a koledu na Velikonoce utratíme průměrně kolem tří tisíc, ceny hlídáme více než loni. Tradiční zvyky ustupují domácí pohodě
Pomlázku si koupit v obchodě, s dětmi nabarvit vajíčka a pak si spíše než zvyky a tradice užívat jeden druhého a probouzející se přírody. Tak vypadá podle Čechů ideální slavení druhého nejoblíbenějšího tuzemského svátku. Za velikonoční pohoštění a koledu si sice letos připlatíme, ale skok nebude takový jako loni: průměrná částka se bude pohybovat lehce nad třemi tisícovkami. To a mnoho dalšího zjistil ve svém průzkumu mezi 1 650 českými domácnostmi online supermarket Košík.cz.
Jen pětina lidí řeší tradice naplno, více než třetina je naopak nedrží vůbec. Pomlázku, beránka a mazanec si klidně necháme zavézt až domů
Velikonoce jsou hned po Vánocích druhým nejoblíbenějším svátkem v Česku a za sebou nechávají i oslavy příchodu nového roku nebo Mikuláše. Důvod? Podle průzkumu Košíku především konec zimy a možnost využít svátky k aktivnímu odpočinku i lenošení. Těší nás možnost strávit první opravdu slunečné dny s rodinou a užíváme si novou energii po zamračených a studených měsících.
Kolik za Velikonoce zaplatíme? Průměrná útrata stoupla nad tři tisíce.
I přes postupný ústup od tradic jsou Velikonoce pro české domácnosti hlavně svátky setkávání s příbuznými nebo vychutnávání domácí pohody. U těchto příležitostí nesmí chybět dobré jídlo a tradiční občerstvení.
Letošní odhadovaná průměrná útrata ze velikonoční pohoštění, tedy jídlo, pití i koledu, bude 3 020 Kč. To je o 176 korun více než loni. Medián – tedy střední hodnota – je ale výrazně nižší, konkrétně 1 720 korun, a stoupla od loňska jen o 120 korun. Z toho plyne, že průměrnou cenu nákupu zvyšují především domácnosti, které si chtějí vyhodit z kopýtka. Skoro 15 % dotázaných chce totiž za bohaté občerstvení, koledu, ale třeba i první velikonoční grilování pro rodinu i přátele utratit více než 4 500 korun.
Dobrá zpráva je, že letošní Velikonoce se pravděpodobně neprodraží. Například cena vajíček klesla a máslo, mléko, mouka nebo olej se prodávají za stejnou cenu jako loni. I díky tomu více než dvě třetiny dotázaných počítají s tím, že si za letošní Velikonoce připlatí pouze desítky korun nebo nízké stokoruny, a tři čtvrtiny se s navýšením ceny určitě vejdou do pětistovky. Tisícovku navíc si plánuje připravit jen desetina dotázaných. O to více teď Češi „loví slevy“ a na svátky se zásobují už dlouho před jejich začátkem.
„Z výsledků našeho průzkumu je vidět, že Češi si chtějí letos za Velikonoce připlatit minimálně. Ale zároveň to neznamená, že by se chtěli omezovat – dobrého jídla i pití se vzdát nechceme. Je to vidět i na nákupním chování. Zákazníci často využívají slevy a akční nabídky a do velikonočních nákupů se pouští už dlouho před Velkým pátkem,“ popisuje situaci František Brož, mluvčí online supermarketu Košík.cz. „Naštěstí se nám podařilo letos připravit skvělou nabídku a – v podstatě až na alkohol – u hlavních surovin na vaření nebo pečení oproti loňsku zlevňujeme nebo držíme stejné ceny.“
Ve dvou třetinách českých rodin nebude ani letos chybět tradiční velikonoční beránek a více než polovina se neobejde bez nádivky nebo kraslic a barvených vajíček určených na výzdobu či jako výslužka pro koledníky. Pro část Čechů patří k velikonočnímu koledování nebo návštěvám neodmyslitelně alkohol – 25 % respondentů si nedokáže představit sváteční tabuli bez vína a 27 % bez dobrého piva. Téměř 9 % dotázaných pak na Velikonoce návštěvám nalévá domácí pálenku.
Chalupy netáhnou jako loni, letos Velikonoce stráví Češi doma nebo v rodinném kruhuPoslední roky se Češi naučili trávit Velikonoce mimo svůj domov – v přírodě, na chalupách nebo v pronajatém ubytování. Přispěly k tomu i koronavirové roky, které klasickou koledu ztěžovaly. Podle výsledků průzkumu se letos velký přesun „mimo civilizaci“ nechystá. 60 % dotázaných plánuje velikonoční svátky strávit doma a dalších 20 % u rodiny.
To mimo jiné nahrává online supermarketům. Zejména v regionech se očekává jarní rekord v nákupech potravin na internetu.
„S velikonočními nákupy stále častěji jezdíme nejen do měst, ale i na venkov. A zejména v regionech letos očekáváme až o pětinu větší zájem než loni. Pomlázku, beránka nebo mazanec si často nechají nově přivézt i lidé, kteří ještě před pár lety trávili hodiny přípravou velikonočních zvyků. Pojetí Velikonoc se zkrátka mění, více si vážíme společně stráveného času a tradice už nemáme jako povinnost, ale věnujeme se jim, jen když nás baví,“ zakončuje František Brož.
Výsledky velikonočního průzkumu Košík.cz
Průzkum proběhl v polovině března na vzorku 1 650 respondentů z celé České republiky.
České svátky podle obliby
Číslo v závorce ukazuje průměrné pořadí v oblibě (jednička je nejoblíbenější)
Vánoce |
1,23 |
Velikonoce |
2,54 |
Silvestr a Nový rok |
4,10 |
Mikuláš |
4,13 |
První máj (lásky čas) |
4,23 |
Den dětí |
6,12 |
17. listopad (boj studentů za svobodu) |
6,21 |
Valentýn |
6,37 |
Mezinárodní den žen |
6,60 |
Dodržujete velikonoční tradice?
Ano, ale jen pár a symbolicky |
46,27 % |
Ne, spíš si užiju jaro, volno a domácí pohodu |
36,39 % |
Ano, naplno. Barvíme vajíčka, pleteme pomlázky, chodíme na koledu... |
17,34 % |
Kolik letos na Velikonoce přibližně utratíte za jídlo, pití, pohoštění a koledu?
nárůst oproti loňsku: | ||
Nejčastější hodnota |
2 150 Kč |
150 Kč |
Průměr |
3 020 Kč |
176 Kč |
Medián |
1 720 Kč |
120 Kč |
Jak moc chcete letos za jídlo, pití, pohoštění a koledu oproti loňsku připlatit?
Do 500 korun |
78,65 % |
500–1 000 korun |
12,50 % |
1 000–2 000 korun |
7,50 % |
Více než 2 000 korun |
1,35 % |
Co u vás doma na Velikonoce nesmí chybět?
Beránek |
64,80 % |
Mazanec |
61, 98 % |
Kraslice a vajíčka |
57, 72 % |
Nádivka |
53, 06 % |
27, 72 % | |
25, 31 % | |
Jidáše |
12, 10 % |
Buchty |
11, 53 % |
Domácí pálenka |
8, 62 % |
Tvrdý alkohol |
4, 28 % |
Trhance |
1, 98 % |
Co je pro Vás na Velikonocích nejdůležitější?
Čas strávený s rodinou nebo známými |
40,07 % |
Probouzející se příroda a tečka za zimou |
38,23 % |
Tradice a zvyky |
8,41 % |
Výlety, procházky po Česku |
6,55 % |
Nicnedělání a lenošení |
3,23 % |
Cestování do zahraničí |
3,51 % |
Kde budete Velikonoce trávit?
Doma |
61, 60 % |
U příbuzných |
20, 70 % |
Na chalupě |
14, 30 % |
V zahraničí |
3, 40 % |
Nemovitosti, reality - byty, domy
Poslední zprávy z rubriky Výsledky:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?