Aktualizujeme naše ocenění akcií Pilulka Lékárny s doporučením Držet a cílovou cenou 258 Kč/akcii
Neutrální doporučení Držet vyplývá na jedné straně z potenciálu oznámené nákladové restrukturalizace (až 100 mil. Kč) a oživení e-commerce trhu významně vylepšit ziskovost firmy oproti očekávané hluboké ztrátě v roce 2023. Na druhé straně nedojde kvůli výpadku tržeb z benefitních programů podle našeho výhledu v dalších dvou letech ke zlepšení hospodaření natolik, aby společnost generovala kladné volné cash flow, což bude vytvářet potřebu čerpání dalších úvěrů či potenciálního navýšení akciového kapitálu. Pilulka bude nadále čelit tlaku na pokles tržeb z benefitních programů kvůli daňovým změnám v ČR a její tržní podíl bude pod tlakem konkurence od velkých řetězců Dr.Max a Benu.
Odhad tržeb pro rok 2024 snižujeme o 15% na 2,2 mld. Kč (meziroční růst o 4%) a odhad EBITDA snižujeme z více než 40 mil. Kč na 19 mil. Kč (po záporné EBITDAe přes 50 mil. Kč v roce 2023). Nižší výhled odráží hlavně výraznější než očekávaný pokles tržeb z benefitních programů (za 2023e zřejmě až 300 mil. Kč) a pomalejší než očekávaný růst v Rakousku a Maďarsku. Pozitivním faktorem by měl být obnovený růst e-commerce trhu. Do roku 2027 tak odhadujeme růst tržeb tempem 9% CAGR (dříve 10% CAGR) a zvýšení EBITDA marže nad 2%.
Pilulka Lékárny v lednu zveřejnila předběžné neauditované tržby za rok 2023, jež meziročně klesly přibližně o 13% na 2,1 mld. Kč, což bylo stejné tempo poklesu jako za první tři čtvrtletí roku. Pilulka uvedla, že obsloužila 710 tisíc unikátních online zákazníků s 1,3 miliony objednávek. V loňském roce to bylo 750 tisíc unikátních zákazníků s 1,5 miliony objednávek.
Firma zatím nezveřejnila EBITDA a podrobnější rozdělení tržeb za jednotlivé země za celý rok 2023 jako při výsledcích za první polovinu roku.
(CZK, mil.) 2022 1H23 2023*
Tržby 2447 1119 2100
meziroční růst 3% -14% -13%
EBITDA -0.8 -34.6 n.a.
Zdroj: Pilulka, ČS,
* předběžná čísla
Tržby zaostaly za říjnovým výhledem firmy ve výši 2,2 mld. Kč. Pilulka uvedla, že celoroční pokles byl způsoben především uzavřením rumunské pobočky v polovině roku 2023 (loni zde byly tržby 74 mil. Kč) a výrazným omezením prodejů prostřednictvím benefitních zaměstnaneckých programů v ČR. Na podzim firma uváděla odhadovaný celoroční dopad 300 mil. Kč, kdy pokles zde způsobilo hlavně únorové ukončení spolupráce s poskytovatelem cafeterií Benefit Plus. Online tržby v ČR, očištěné o benefitní programy, i přes pokles celkové e-commerce v ČR dle vyjádření firmy nicméně vzrostly, přesné číslo za celý rok 2023 ale zveřejněno nebylo. Dle informací za 9M23 rostly „nebenefitní“ tržby o 62 mil. Kč (cca o 5% dle naší kalkulace).
Přestože jsme v našich odhadech na tržby za rok 2023 byli konzervativnější než výhled managementu, zveřejněná čísla jsou i tak znatelně pod našimi odhady ve výši 2,48 mld. Kč. Důvodem je zejména výraznější výpadek tržeb z benefitních programů, než jsme kalkulovali vzhledem k tomu, že jsme předpokládali, že výhled managementu z konce května alespoň částečně zahrnuje očekávaný dopad výpadku tržeb benefitních programů, což se ale ukázalo jako lichý předpoklad.
Na poklesu se loni zřejmě podepsaly také nižší tržby na Slovensku (soudě dle čísel za 1H23) kde jsme odhadovali mírný růst. Ten se zde patrně nerealizoval vzhledem k poklesu celkového e-commerce trhu. V květnovém prospektu k SPO firma uváděla, že tržby z benefitních programů představují 30-40% v českém online segmentu, což nominálně představuje asi 410-550 mil. Kč z tržeb za rok 2022. Odhadovaný pokles těchto tržeb o 300 mil. Kč v letošním roce tak představuje pokles z tohoto objemu o více než polovinu.
Společnost uvedla, že tržby v Rakousku ve 4.kvartále 2023 překonaly hranici 10 mil. Kč. V první polovině roku byly tržby v Rakousku na úrovni 7,8 mil. Kč. Za celý rok tak pravděpodobně překročily 20 mil. Kč, což je podobná úroveň jako firma dosáhla v prvním roce fungování v Rumunsku.Údaje ohledně vývoje v Maďarsku za celý rok zveřejněny nebyly, v pololetí zde byly tržby na úrovni 10,1 mil. Kč. S výsledky za 9M23 firma nicméně uvedla, že se rozhodla aktivity v Maďarsku omezit s cílem upřednostnit ziskovost.
Jan Šafránek, Petr Bártek
Česká spořitelna je bankou s nejdelší tradicí na českém trhu.
Téměř 200 let tvoří jeden ze základních pilířů českého bankovního systému. V
současnosti poskytuje služby pro přibližně 4,7 milionu klientů. Od roku 2000 je
součástí nadnárodní finanční skupiny Erste Group Bank.
Více informací na: www.csas.cz
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz