Silná zima českých hotelů, turistická sezónnost slábne
Lednová data poradenské společnosti STR ukazují pokračující a mimořádně turisticky příznivou zimu pro české (pražské) hotely. Celkové výsledky však nadále značně zaostávají za dobou předcovidovou (2019).
Pozitivní zprávy konce roku (listopad, prosinec) z prostředí českých hotelů leden potvrdil!
Lednové tržby vzrostly v ČR meziročně o skoro 24 %, což je v evropském měřítku čtvrtý největší nárůst po Turecku (+42 %), Maltě (+35 %) a Rusku (+30 %). S výjimkou Malty na náš růst hledí zbytek „klasické“ Evropy s odstupem (páté Německo má +17 %, ostatní ještě výraznější odstup).
Spolu se zastavením růstu nákladů se tak jedná o dobrou zprávu a úspěšný měsíc leden.
„Trend obsazenosti i nákladů je, díkybohu, optimistický,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda, majitel skupiny Czech Inn Hotels, která dosáhla téměř na 1,5 milionu ubytovaných hostů v roce 2023, a tím se stala jedničkou českého trhu. „Ovšem musíme si uvědomit, že jde jen o trend. Hodnot z roku 2019 (před covidem) hotelový průmysl zdaleka nedosahuje. Pro nás jako Czech Inn Hotels byla superúspěšná i loňská zima, tedy „vzpamatovávání se výsledků“, které jsme si užili již o rok dříve než většina konkurence.“
Turistická sezónnost slábne
Na dobré výsledky českých hotelů má vliv nový trend, kdy výrazně klesá sezónnost. Leden totiž spolu s únorem je vrcholem české mimosezóny, ale letošní „standardní“ propad je výrazně menší a napříkad Praha porazila v lednové obsazenosti i tradičně silnou Vídeň (viz graf níže). Praze vzrostla lednová obsazenost o více než 10 %! „Sledujeme nový trend s určitým překvapením,“ potvrzuje Jaroslav Svoboda. „Byli jsme přichystaní na spoustu opravování a zkrášlování hotelů v mimosezóně a místo toho na některých hotelech atakujeme 90% obsazenost. Ale i přes logistické problémy, jde pochopitelně o radostné překvapení.“
Meziměsíční srovnání
Leden, tedy přesněji doba po svátcích Třech králů, je hlavní mimosezóna českých ubytovacích zařízení (pochopitelně krom hotelů horských). V České republice však v poslední době sledujeme trend slábnutí sezónnosti, Praha například (narozdíl od loňska) porazila v obsazenosti Vídeň. A to byl leden
chladný měsíc – uvidíme jak tento trend umocní velmi teplý únor. Graf také dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulého roku.
Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.