Experti: Do konce příštího roku se velká část českých firem stane obětí deepfake útoku
Stále jednodušší přístup k nástrojům pro snadnou tvorbu deepfake obrázků, videí a zvuku přináší obrovské negativní dopady i na firmy. Podle odhadů české společnosti Analytics Data Factory, která se zaměřuje na prevenci vzniku podvodů v reálném čase, se do konce příštího roku stane velká část českých firem obětí útoku založeného na deepfake. Následky přitom predikovat nelze, bude totiž záležet zejména na schopnosti zaměstnanců včas deepfake rozeznat.
„V oblasti odhalování kybernetických podvodů jsme vždy měli výhodu složitosti českého jazyka. Často se tak stačilo soustředit na gramatické chyby a nesmyslná slovní spojení v podvodných e-mailech, které se snažily vylákat citlivé informace či přístupové údaje. Využívání nástrojů umělé inteligence ale postupně tuto výhodu eliminuje. Zároveň se aplikace pro tvorbu deepfake stávají stále více dostupnější a jednodušší na ovládání i pro laiky. Jejich využívání tak výrazně poroste a nejpozději v příštím roce se s nějakou formou kybernetického podvodu založeného na deepfake potká každá firma,“ říká Jiří Mojžíš, expert na fraud management a technický ředitel společnosti Analytics Data Factory.
Nejčastějším typem deepfake útoku zaměřeného na firmy bude falšování hlasu nadřízeného v telefonu. Útočníci snadno naleznou potřebné kontakty například na webových stránkách a zavolají z podvrženého telefonního čísla, kde uměle vytvořený, a přitom známý hlas nadřízeného může dát příkazy například k převedení finančních prostředků nebo předání určitých informací ven z firmy. Podobně lze využít i deepfake videí v online schůzkách.
Velkou hrozbou budou i falešná firemní prohlášení, kdy se na sociálních sítích objeví deepfake video, na kterém někdo z manažerů či zaměstnanců obviňuje konkurenci, obchodní partnery, nebo například „odhaluje“ nepravdivé interní informace firmy. I když se pravost videa ihned vyvrátí, může se v rámci internetu šířit roky a výrazně poškodit pověst i fungování firmy. Podobně lze v osobní rovině útočit i přímo na zaměstnance firmy, a to vydíráním deepfake nahotou – tedy uměle vytvořenými videi či fotografiemi.
„Podobně jako se neustále zdokonalují deepfake nástroje, zdokonalují se i nástroje na jejich detekci. Přesto ale největší roli zde budou hrát zaměstnanci – jejich osvěta v problematice deepfake by měla být cílem každé firmy. Právě zaměstnanci se s deepfake podvody budou setkávat stále častěji. A pokud například na základě kombinace zfalšovaného e-mailu a telefonického požadavku ředitele firmy účetní zadá platební příkaz, je zpravidla již pozdě cokoliv řešit. Důležitá je prevence,“ říká Lukáš Benzl, ředitel a zakladatel České asociace umělé inteligence.
Z důvodu stále rostoucího nebezpečí deepfake spolupracovala společnost Analytics Data Factory úzce s Českou asociací umělé inteligence na vzniku manuálu DEEPFAKE 2024: Obranná strategie pro české firmy, který je volně dostupný ke stažení na webových stránkách asociace: https://asociace.ai/deepfake-2024/ .
Deepfake je označení pro realistickou úpravu obrazu či zvuku. Využívá pokročilého počítačového zpracování dat umělou inteligencí a upraví tak například tvář osob, mimiku jejich obličeje a řeč. Lidé pak ve videu vykonávají činnosti, které ve skutečnosti nedělají, a říkají to, co nikdy nepronesli.
Analytics Data Factory je na českém trhu dodavatelem a správcem řešení postavených na analytických technologiích společnosti SAS včetně veškerého navazujícího ekosystému, jako je hardware, operační systémy, databáze, vývojový a verzovací software, messaging infrastruktura nebo big data platformy. Analytics Data Factory se primárně specializuje na oblasti, ve kterých dle referencí poskytuje služby na špičkové úrovni. Jedná se především o analýzu dat v reálném čase, a to například v oblastech aktivního řízení vztahu se zákazníky (CRM), prevence vzniku podvodů, zpracování signálů a rozpoznávání obrazu nebo pokročilé analytiky na velkých a streamovaných datech. Mezi klienty patří Komerční banka, Česká podnikatelská pojišťovna, pojišťovna Kooperativa, Home Credit, a další.
Poslední zprávy z rubriky Internet a telefony:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna