Práce na Smíchově začínají, metropole získá další moderní nádraží
Železnice v metropoli prochází nebývalou proměnou. Naplno běží práce mezi Bubny a novou zastávkou u Výstaviště, začala rozsáhlá přestavba historického Masarykova nádraží. Dnes navíc Správa železnic slavnostně zahájila celkovou přestavbu stanice Praha-Smíchov. Zhruba do tří let získá zcela novou podobu, navíc se stane součástí moderního přestupního terminálu. Cestující ocení nejen bezbariérový přístup do vlaků a na nástupiště, ale i lepší napojení na veřejnou dopravu, stejně jako na okolní zástavbu. Celkové náklady stavby dosáhnou 5,1 miliardy korun, vybudování lávky pak vyjde na 314 milionů. Většina financí bude z evropských fondů.
„Smíchovské nádraží plní svůj význam zejména pro vlaková spojení z metropole na západ Čech. Až dosud si zachovávalo svoji podobu z poloviny minulého století. To se teď radikálně změní. Vznikne moderní stanice odpovídající současným požadavkům, navíc bude součástí dopravního terminálu. Cestující se tak dostanou pohodlně nejen na tramvaje a metro, ale také na příměstské a dálkové autobusy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.Předání staveniště je naplánováno na začátek března. Stavbaři zmodernizují všechna stávající nástupiště včetně zastřešení. Pro vlaky ve směru na Prahu-Zličín a Hostivici pak vznikne zcela nové nástupiště. Cestující získají bezbariérový přístup z obou zrekonstruovaných podchodů, které se navíc prodlouží pod celou stanici.
„Nedílnou součástí zdejší lokality se stane i autobusový terminál, jehož projekt jsme koordinovali také se Správou železnic, abychom našli co nejvíce synergických efektů jak při přípravě stavby, tak během prací i při následném provozu. Nejen Pražanům díky tomu nabídneme pohodlný přestup mezi jednotlivými druhy dopravy. Navíc zde vybudujeme kapacitní parkovací dům,“ konstatuje primátor Prahy Bohuslav Svoboda.
V rámci souběžné stavby dojde rovněž k vybudování nové lávky do Radlické ulice, ze které bude přístup na jednotlivá nástupiště. Současně se provedou přípravné práce pro plánovanou rekonstrukci nádražní budovy.
Stavba bude probíhat za provozu, vyžádá si jen určitá omezení pohybu cestujících ve stanici. Ti využijí pro nástup do vlaků také provizorní nástupiště.
„Rekonstrukce vytíženého nádraží Praha-Smíchov za plného provozu je sama o sobě velkým úkolem. Zvláštní pozornost budeme muset věnovat i koordinaci s dalšími investory, kteří realizují projekty v bezprostřední blízkosti nádraží. To je neobvyklá situace vyžadující pečlivé plánování a koordinaci. Jsme rádi, že můžeme být u projektu, který významně změní podobu a funkčnost tohoto místa," uvedl Aleš Gothard, generální ředitel společnosti TBR, lídra zhotovitelského sdružení.
Práce potrvají do roku 2027. Zhotoviteli stavby jsou společnosti Metrostav TBR, OHLA ŽS, Elektrizace železnic Praha a Hochtief CZ.
Realizace projektu Rekonstrukce žst. Praha-Smíchov je spolufinancována Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). „Za dvacet let našeho členství v Evropské unii došlo k rozvoji mnoha oblastí každodenního života. Cestování po železnici se i díky stamiliardovým evropským investicím do modernizace infrastruktury dostalo na evropskou úroveň. Cestujícím, ale i podnikatelům přináší naše napojení na moderní transevropské sítě každodenní prospěch. Věřím, že nové nádraží na Smíchově tento trend potvrdí. Všichni, kdo tudy jezdí denně za prací, to jistě ocení,“ dodává Václav Lebeda, tiskový mluvčí Zastoupení Evropské komise v České republice.
Celková výše způsobilých nákladů projektu je 3 989 544 295 korun. Míra podpory EU dosahuje 83,4 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí maximálně 3 327 279 942 korun. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Předání staveniště je naplánováno na začátek března. Stavbaři zmodernizují všechna stávající nástupiště včetně zastřešení. Pro vlaky ve směru na Prahu-Zličín a Hostivici pak vznikne zcela nové nástupiště. Cestující získají bezbariérový přístup z obou zrekonstruovaných podchodů, které se navíc prodlouží pod celou stanici. „Dokončení stavby přinese zvýšení kapacity této frekventované stanice. Vzniknou moderní a kapacitnější veřejné prostory, které budou dobře napojeny nejen na veřejnou dopravu, ale i na okolní zástavbu. To vše samozřejmě v bezbariérové podobě,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Jak dodává, projekt počítá s napojením na plánovanou tříkolejnou trať ve směru na hlavní nádraží. „Nedílnou součástí zdejší lokality se stane i autobusový terminál, jehož projekt jsme koordinovali také se Správou železnic, abychom našli co nejvíce synergických efektů jak při přípravě stavby, tak během prací i při následném provozu. Nejen Pražanům díky tomu nabídneme pohodlný přestup mezi jednotlivými druhy dopravy. Navíc zde vybudujeme kapacitní parkovací dům,“ konstatuje primátor Prahy Bohuslav Svoboda. V rámci souběžné stavby dojde rovněž k vybudování nové lávky do Radlické ulice, ze které bude přístup na jednotlivá nástupiště. Současně se provedou přípravné práce pro plánovanou rekonstrukci nádražní budovy. Stavba bude probíhat za provozu, vyžádá si jen určitá omezení pohybu cestujících ve stanici. Ti využijí pro nástup do vlaků také provizorní nástupiště. „Rekonstrukce vytíženého nádraží Praha-Smíchov za plného provozu je sama o sobě velkým úkolem. Zvláštní pozornost budeme muset věnovat i koordinaci s dalšími investory, kteří realizují projekty v bezprostřední blízkosti nádraží. To je neobvyklá situace vyžadující pečlivé plánování a koordinaci. Jsme rádi, že můžeme být u projektu, který významně změní podobu a funkčnost tohoto místa," uvedl Aleš Gothard, generální ředitel společnosti TBR, lídra zhotovitelského sdružení. Práce potrvají do roku 2027. Zhotoviteli stavby jsou společnosti Metrostav TBR, OHLA ŽS, Elektrizace železnic Praha a Hochtief CZ. Realizace projektu Rekonstrukce žst. Praha-Smíchov je spolufinancována Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). „Za dvacet let našeho členství v Evropské unii došlo k rozvoji mnoha oblastí každodenního života. Cestování po železnici se i díky stamiliardovým evropským investicím do modernizace infrastruktury dostalo na evropskou úroveň. Cestujícím, ale i podnikatelům přináší naše napojení na moderní transevropské sítě každodenní prospěch. Věřím, že nové nádraží na Smíchově tento trend potvrdí. Všichni, kdo tudy jezdí denně za prací, to jistě ocení,“ dodává Václav Lebeda, tiskový mluvčí Zastoupení Evropské komise v České republice. Celková výše způsobilých nákladů projektu je 3 989 544 295 korun. Míra podpory EU dosahuje 83,4 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí maximálně 3 327 279 942 korun. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Úřad práce - nabídky práce, úřady práce
- Práce - aktuální nabídky práce ve vaše městě, novinky.
- Práce - aktuální nabídky práce ve vaše městě, novinky.
- Kalkulačka online 2021 i 2020 - čistá mzda, hypotéky a další kalkulačky
- § 52 paragraf 52 - Zákoník práce č. 262/2006 Sb.
- Nabídky práce podle cz regionů
- Dohoda o provedení práce 2022
- Jihomoravská metropole nechce tři týdny spát, v ulicích začíná festival Brno, město uprostřed Evropy
- Nemocnice Třinec získala moderní přístroje
- Galerie moderního umění v Hradci Králové získala jedinečnou sbírku Karla Tutsche
- Nemocnice Třinec získala moderní přístroje
- Evropská agentura pro kosmický program získá na pražské Palmovce nové moderní sídlo
Prezentace
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?