E-shopaři věří v lepší rok 2024, ukazuje průzkum Comgate
Lepší vánoční sezónu než před rokem zaznamenalo 35 procent e-shopů, které se zúčastnily povánočního průzkumu společnosti Comgate. Obchodníci, kteří nahlásili meziroční růst, mají mírnou převahu nad těmi, co zaznamenali stagnaci, případně propad tržeb. To je pozitivní signál, který se nejvýrazněji týká segmentů kosmetiky a zdraví, případně poskytovatelů služeb nebo prodejců potravin.
Graf odpovědí týkajících se srovnání tržeb ve čtvrtém kvartálu roku 2023 a 2022 ukazuje, jako by se trh stabilizoval. Ubyly totiž extrémy. Zatímco za rok 2022 hlásilo 14,3 %, resp. 14,7 % obchodníků vysoký meziroční nárůst nebo pokles tržeb, v aktuálním průzkumu se obě tyto skupiny pohybují kolem 11 %. Naopak narostl podíl e-shopařů, kteří zaznamenali méně výrazný nebo žádný rozdíl.
Níže graf z průzkumu v roce 2023
Pokud jde o největší výzvy, jakým e-shopaři během vánoční sezóny čelili, opakuje se pokles poptávky mezi kupujícími. Ten zmínilo 43,3 % účastníků průzkumu, loni to bylo 41,3 %. Znát je stabilizace situace u dodavatelů – zatímco před rokem byl růst cen u nich největším problémem, na který obchodníci naráželi, letos se co do počtu zmínek nedostal ani mezi tři nejpalčivější.
Níže graf z průzkumu v roce 2023
Ve výhledu na rok 2024 jsou obchodníci v e-commerce velmi optimističtí. Téměř přesně polovina respondentů (50,1 %) očekává přinejmenším patnáctiprocentní nárůst tržeb oproti roku 2023, dalších 45,2 % si myslí, že budou mít tržby stejné, jen minimum respondentů se obává poklesu. Vloni věřilo v růst pouze 38,5 % obchodníků, podíl těch, kteří očekávali pokles tržeb, byl podstatně vyšší.
Níže graf z průzkumu v roce 2023
Průzkumy Comgate se tradičně neomezují jen na otázky tržeb a predikcí vývoje, dotazujeme se i na specifičtější záležitosti – tentokrát například na způsob nabízení slev v období vánoční sezóny nebo na určení marže. Kompletní vyhodnocení s komentáři je na blogu Comgate.
Michal Petrák
Michal Petrák je v Comgate od roku 2022 vedoucím komunikace a PR. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. V minulosti působil jako sportovní novinář a manažer PR a komunikace fotbalového klubu.
Comgate
Comgate je ryze česká společnost s dvacetiletou tradicí, která poskytuje platební brány a platební terminály. Ceny prezentuje veřejně v přehledných a jednoduchých tarifech bez hvězdiček. Její služby využívá více než 15 tisíc klientů.
Více informací na https://www.comgate.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?