V loňském
roce zaznamenal trh ojetých
aut několik trendů. V první řadě se zvýšila nabídka osobních ojetých vozů meziročně o 8,3 % a bylo tedy více z čeho vybírat. Na trhu přibylo
Octavií, a to především v bílé barvě (meziročně o 25,7 %), která je typická pro vozové flotily
firem. Narostl také počet
aut s českým původem, což je opět důsledek toho, že
firmy začaly více obnovovat své vozové parky a i jednotlivci častěji prodávali svá
auta s českým původem a měnili je za novější. Pomohlo k tomu zpomalení
zdražování, kdy sice
ceny aut stále
rostly, ale tempo nárůstu se snížilo téměř na polovinu.
V loňském
roce se tak prodalo meziročně více
aut než předloni, a to o 1,5 %, tedy cca o 10 000 ks. Celkový počet prodaných osobních ojetých
aut dosáhl loni 671 000 ks. Prodávala se více zejména
auta s českým původem. Počet
aut dovezených v loňském
roce klesl o 4,5 %, tedy o 7 273 kusů na 153 913 kusů. V posledních dvou letech dochází k propadu dovozu ojetých
aut podobnému tomu, který byl na trhu zaznamenán v době prvního
roku pandemie covidu. Loni však jejich pokles oproti předloňskému
roku zpomalil.
Průměrné stáří loni dovezených
aut se snížilo z 10,8
roku na 10,6
let. Počet
aut, která dosahovala vyššího stáří než 10
let, klesl z 52,6 % na 49 %. Podíl
aut starších 15
let klesl o půl
procentního bodu na 23,3 %.
Loni však
vzrostlo průměrné stáří
aut, která byla do České republiky dovezená v dřívějších letech, a v minulém
roce se dále přeprodávala. Průměrné stáří všech
aut se zahraničním původem bez ohledu na
rok dovozu narostlo z 10,8 na 11
let. Stáří
aut s českým původem zůstalo na 8 letech a celý trh ojetých
aut vykázal opět průměrné stáří 9,5
let.
Podíl
aut s českým původem
vzrostl meziročně zhruba o desetinu z 45,1 % na 50,2 %. Ukazuje to, že lidé a
firmy začali opět více prodávat a nakupovat ojetá
auta. Právě
auta s českým původem si v posledních letech déle nechávali, ať už se jednalo o vozy z operativních leasingů, nebo v držení jednotlivců. Jednalo se především o vozy, které byly v držení prvních majitelů. V loňském
roce se situace začala opět vracet do dlouhodobého normálu a lidé i
firmy začali opět měnit
auta za novější.
Naopak se ale loni snížil podíl
aut s
německým původem, a to z 20,5 % na 18,9 %. Pro kupující je to však
dobrá zpráva, protože právě
auta dovezená z
Německa mívají často stočený tachometr či bývají po vážnějších, i opakovaných nehodách. Navíc každé páté
auto ve skutečnosti ani z této země nepochází a je tak falešně prodávané s
německou identitou. V loňském
roce meziročně klesl také podíl
aut dovezených i
Itálie (z 2,1 % na 1,8 %),
Rakouska (z 2,2 % na 1,8 %),
Slovenska (z 2,2 % na 1,9 %) i dalších zemích.
U každého čtvrtého
auta pak prodejci neuvádějí v inzerci žádný původ. Jedná se o netransparentní praktiku při prodeji, kdy zákazník bez doptání se prodejce neví, z jaké země
auto pochází a zdaleka ne ve všech případech se po dotázání dozví skutečnou zemi původu. Lze ji však zjistit prověřením historie vozidla přes
Cebia.
Průměrná cena prodávaných osobních ojetých
aut loni meziročně
vzrostla o 5,79 % z 288 000
Kč na 304 700
Kč. Oproti situaci na konci třetího kvartálu loňského
roku se jedná o
nárůst o 2,25 %. Ojetá
auta tedy opět
zdražují nejen meziročně, ale také mezikvartálně, dobrou zprávou pro kupující však je, že tempo nárůstu zpomalilo. V předloňském
roce totiž narostly
ceny aut meziročně o 11,2 %.
Průměrná hodnota na tachometrech u prodávaných ojetých osobních vozů klesla loni meziročně jen velmi mírně ze 148 000 km na 146 000 km. Častému stáčení tachometrů nahrávají nereálné požadavky ze
strany kupujících na kilometrový nájezd a cenu vozu. Průměrné stočení navyšuje u průměrného vozu cenu o 20 %, stejnou částku si pak v následujících letech vyžádají neočekávané opravy a údržba spojené právě s vyšším kilometrovým nájezdem. Řada zejména menších dovozců se na prodej vozů se stočeným tachometrem zaměřuje. Stočené tachometry se totiž častěji vyskytují u
aut se zahraničním původem. V případě, že
auto nemá dohledatelnou historii najetých kilometrů, podstupuje kupující velké riziko, že si koupí
auto s větším kilometrovým nájezdem, než se domnívá. Průměrné stočení se pohybuje okolo 100 000 km.
V reakci na opětovně rostoucí míru stáčení tachometrů zavedla
Cebia nový produkt, který byl spuštěný v druhé polovině uplynulého
roku. Jedná se o takzvaný Základní výpis z historie vozidla. Nabízejí ho velcí prodejci
aut a díky němu si mohou zákazníci zdarma a online prověřit historii najetých kilometrů, odcizení, financování, zda
auto nebylo provozováno jako taxi a technický popis vozidla včetně výbavy. Na zbytek informací od
Cebia dostanou slevu ve výši 50 %. Jedná se tak o další krok Cebie v boji proti stáčení tachometrů a
podvodům při prodeji ojetých
aut.
Ojetá
auta se loni prodávala o něco pomaleji než v předloňském
roce. Mohlo za to další
zdražování, byť již výrazně zpomalilo, a nejistota spojená s finanční situací v letošním
roce. Přesto byl rozdíl jen relativně mírný. Zatímco předloni se
auta prodávala v průměru za 63 dní, loni se počet dní, po který
auta stojí v prodejním místě, zvýšil na průměrných 66 dní. Průměrná doba prodeje ojetého
auta s
Cebia REPORTem činila 54 dní,
Cebia REPORT tak zkracoval dobu prodeje průměrně o 12 dní.
Nejčastěji prodávaným ojetým
autem byly opět vozy
Škoda Octavia, které zvýšily svůj podíl z 9,4 % na 10,1 %. Nejčastěji se prodávaly v bílé barvě (21,5 %) těsně následované šedou barvou (21,1 %). Právě
aut v bílé barvě letos přibylo nejen na trhu (z 17,8 % na 23,9 %), ale právě také mezi Octaviemi. Jejich podíl v loňském
roce dosáhl 19,6 %, přičemž nejprodávanějšími Octaviemi byly loni šedé (20,1 %).
Pravděpodobně v souvislosti s mírným nárůstem doby prodeje a častějším přeprodejem starších vozů se zahraničním původem došlo loni k nárůstu
aut prodávaných bez platné STK z 20,3 % na 22,9 %. Z pohledu
paliva žádné dramatické změny v podílu
aut na
naftu a na
benzín nenastaly. Narostl však podíl
elektromobilů, a to téměř na dvojnásobek. Zatímco předloni tvořily
auta na
elektřinu jen 0,47 % nabídky, loni se jejich podíl navýšil na 0,93 %, což znamená, že zhruba každé 11. prodávané
auto má elektrický pohon.
Podíl
aut, u kterých se v inzerci uvádí, že jsou po prvním majiteli, zůstal meziročně téměř beze změny. Zatímco předloni se prodávalo jako po prvním majiteli 46,4 % ojetých
aut, loni činil jejich podíl 47,9 %. Ve dvou případech ze třech se ale bohužel jedná o klamavou informaci, která má za úkol zatraktivnit
auto a zvýšit jeho cenu až o 5 %.
Podíl osobních ojetých
aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni 99,4 %. Podíl
aut, která se prodávala bez informace o havárii, je dlouhodobě vysoký a prakticky neměnný a neodpovídá skutečnému podílu
aut, která nebyla v minulosti havarovaná. Ve skutečnosti je po větším poškození či havárii zhruba 60 % prodávaných
aut. Zatajování havárií a poškození je dlouhodobě nejčastější – a také nejvýnosnější – nekalou praktikou při prodeji ojetých
aut