Zemědělci historicky nebývale zlevňují, o celou pětinu, potravináři zlevňují také, avšak obchody zatím ceny drží prakticky bez zlevnění. Umožňuje jim to vysoká koncentrace trhu a slabá konkurence
Ceny, za které svým odběratelům zemědělci prodávají produkci, jak rostlinnou, tak živočišnou, klesaly loni v prosinci meziročně o zcela mimořádných 19 procent. Jedná se o nejvýraznější meziroční zlevnění zemědělské produkce minimálně od roku 2010, a pravděpodobně v celé historii ČR od roku 1993.
Potravináři pak zlevňovali rovněž, i když méně výrazně. Potravinářské výrobky, včetně souvisejících služeb a prací, zlevňovaly v prosinci meziročně o 4,1 procenta.
Výše citované pohyby se týkají cen, za něž zemědělci a potravináři dodávají svoji produkci do obchodní sítě. Jenže potraviny v obchodech v prosinci meziročně sice zlevňovaly, ale jen o 0,3 procenta, tedy prakticky neznatelně. Ceny v obchodech tudíž v podstatě stagnují, zatímco zemědělci o celou pětinu zlevňují.
Nutno však říci, že se loni v prosinci jednalo o vůbec první, byť nepatrné, meziroční zlevnění potravin v obchodech od června 2021. Všechna tato data vycházejí z údajů Českého statistického úřadu.
Je patrné, že i přes první zlevnění od června 2021 existuje na straně obchodníků stále prostor ke zlevnění, zejména vzhledem k historicky ojedinělému zlevnění zemědělců. V uplynulých měsících totiž obchodníci své ceny snižovali pomaleji, než tak činili zemědělci a potravináři. Přitom podobnému cenovému vývoji v oblasti energií nebo obecně vstupů a vyšším nákladům na pracovní sílu a různé služby čelí celá ekonomika: tedy jak zemědělci, tak potravináři, tak obchodníci.
Trh obchodníků a je však více koncentrovaný než trh potravinářů, a hlavně než trh zemědělců, pročež jsou na trhu potravinářů ceny nejvíce strnulé a nejméně pružně tak reagují na aktuální změny skutečné nabídky a poptávky. To obchodníkům vytváří relativně největší prostor ke svévolnému navyšování si vlastních marží, alespoň tedy na přechodnou dobu, a současně k úpravám marží a cen dle momentálních potřeb, například marketingově motivovaných.
Svědky těchto úprav jsme ostatně i nyní začátkem roku, kdy obchodníci reagují na tlak veřejnosti a médií například nastavováním cen s přesností na jednotky haléřů, aby tak demonstrovali své zlevňování. Zda však bude trvalé a odpovídající poklesu cen zemědělců a potravinářů, to ukáží teprve následující měsíce.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom / Chief Economist, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Tekuté zlato pod tlakem: Ceny olivového oleje na rekordních hodnotách
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři