Budova plzeňského hlavního nádraží se zítra otevře pro cestující
Památkově chráněná budova plzeňského hlavního nádraží se po náročné rekonstrukci otevře zítra pro veřejnost. Stavba zahrnovala celkovou obnovu střechy, fasády a interiérů. Současně došlo ke zkvalitnění služeb pro cestující a zvýšení jejich komfortu, a to i díky vybudování bezbariérového přístupu. Aktuální celkové náklady dosahují miliardy korun. Do konce ledna budou probíhat dokončovací práce ve veřejných prostorách, celá stavba pak skončí v závěru března.
„Tuto nepřehlédnutelnou stavbu můžeme označit jako srdce celé stanice, a to nejen s ohledem na její polohu prakticky uprostřed kolejiště. Cestujícím slouží už více než jedno století, proto si celkovou obnovu zasloužila. Západočeská metropole nyní díky Správě železnic získala další dominantu, na kterou mohou být Plzeňané právem hrdí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Celý objekt dostal novou střechu a fasádu, vše s důrazem na jeho památkovou ochranu. „Cílem prací bylo nejen vrátit lesk této stavbě, ale také zlepšit její vnitřní uspořádání, což ocení nejen cestující, ale i dopravní zaměstnanci. Díky rekonstrukci můžeme obsadit prostory, pro které dosud nebylo využití,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Jak dodává, součástí dolní haly bude multifunkční expozice s historickou drezínou Tatra Kyklop.
Nový informační systém přispěje k lepšímu přehledu cestujících o odjezdech vlaků. Vše potřebné se dozví jak ve vstupní, tak i v horní hale. Nevidomí ocení hlasové majáčky, slu¬chově postižení pak zesilovací indukční smyčky. Ke zlepšenému pocitu bezpečí dopomůže komplexní osvětlení vstupní haly. V celém objektu bude instalován kamerový systém s přímým dohledem.
„Rekonstrukce památkově chráněné budovy probíhá úspěšně díky výborné spolupráci všech účastníků stavby. Projekt realizujeme za plného provozu, denně tudy projde téměř dvacet tisíc cestujících. V rámci projektu jsme rovněž zajistili provizorní zázemí pro zhruba 200 provozních zaměstnanců Správy železnic a jejich postupné stěhování do nově dokončených prostor. Náročnou součástí realizace byla i přeprava stavební suti na dočasná úložiště a návoz stavebních materiálů,“ uvedl Karel Volf, generální ředitel společnosti Metrostav DIZ. Dalšími zhotoviteli stavby byly firmy OHLA ŽS a AVERS.
Aktuální celkové náklady stavby dosahují 1 030 000 000 korun. Projekt Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n. je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF) v rámci Národního plánu obnovy.
„Tuto nepřehlédnutelnou stavbu můžeme označit jako srdce celé stanice, a to nejen s ohledem na její polohu prakticky uprostřed kolejiště. Cestujícím slouží už více než jedno století, proto si celkovou obnovu zasloužila. Západočeská metropole nyní díky Správě železnic získala další dominantu, na kterou mohou být Plzeňané právem hrdí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Celý objekt dostal novou střechu a fasádu, vše s důrazem na jeho památkovou ochranu. „Cílem prací bylo nejen vrátit lesk této stavbě, ale také zlepšit její vnitřní uspořádání, což ocení nejen cestující, ale i dopravní zaměstnanci. Díky rekonstrukci můžeme obsadit prostory, pro které dosud nebylo využití,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Jak dodává, součástí dolní haly bude multifunkční expozice s historickou drezínou Tatra Kyklop.
Ke snížení energetické náročnosti budovy přispěla výměna oken a dveří. Provizorně zpřístupněná bude i horní hala, která se nachází v úrovni nástupišť. Dokončovat se zde budou zejména komerční prostory. Pro cestující se už otevřela provozovna KFC, vůbec první na českých nádražích. K dispozici jsou také moderní veřejné toalety. K překonání poměrně velkého výškového rozdílu mezi vstupní a horní halou slouží nově eskalátory, které doplnily výtahy.
Nový informační systém přispěje k lepšímu přehledu cestujících o odjezdech vlaků. Vše potřebné se dozví jak ve vstupní, tak i v horní hale. Nevidomí ocení hlasové majáčky, slu¬chově postižení pak zesilovací indukční smyčky. Ke zlepšenému pocitu bezpečí dopomůže komplexní osvětlení vstupní haly. V celém objektu bude instalován kamerový systém s přímým dohledem.
„Rekonstrukce památkově chráněné budovy probíhá úspěšně díky výborné spolupráci všech účastníků stavby. Projekt realizujeme za plného provozu, denně tudy projde téměř dvacet tisíc cestujících. V rámci projektu jsme rovněž zajistili provizorní zázemí pro zhruba 200 provozních zaměstnanců Správy železnic a jejich postupné stěhování do nově dokončených prostor. Náročnou součástí realizace byla i přeprava stavební suti na dočasná úložiště a návoz stavebních materiálů,“ uvedl Karel Volf, generální ředitel společnosti Metrostav DIZ. Dalšími zhotoviteli stavby byly firmy OHLA ŽS a AVERS.
Aktuální celkové náklady stavby dosahují 1 030 000 000 korun. Projekt Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n. je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF) v rámci Národního plánu obnovy.
Poslední zprávy z rubriky Přeprava:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kalkulačka pro OSVČ hlavní činnost za rok 2019 - výpočet daně z příjmů, sociálního a zdravotního pojištění
- Budova plzeňského hlavního nádraží se zítra otevře pro cestující
- Historickou výpravní budovu na plzeňském hlavním nádraží čeká rekonstrukce
- Výpravní budova plzeňského hlavního nádraží se začne rekonstruovat v květnu, opravy potrvají přes dva roky
- Pošta U Hlavního nádraží, Jihlava - pobočky pošty v ulici U Hlavního nádraží, pošta Jihlava 1
- Plzeňské hlavní nádraží prošlo modernizací
- Plzeňské hlavní nádraží prochází rekonstrukcí
- Anonym nahlásil bombu na pražském hlavním nádraží, budovu prohledává policie
- Fantova budova na hlavním nádraží patří SŽDC, rozhodl soud
Prezentace
05.12.2024 K nejprodávanějšímu telefonu sezony tablet zdarma.
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Černý pátek skončil, spotřebitelé utráceli více přes e-shopy, tržby v kamenných obchodech klesly
Štěpán Křeček, BHS
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory