Istanbulský plán udržitelné městské mobility
Istanbulský plán udržitelné městské mobility
19.12.2023 / 15:28 | Aktualizováno: 19.12.2023 / 15:49
Magistrát města Istanbulu dne 12. prosince 2023 představil „Istanbulský plán udržitelné městské mobility“, který má být řešením narůstajících dopravních problémů a znečišťování ovzduší ve městě.
Zahajovací konference se zúčastnil starosta Istanbulu Ekrem Imamoglu, velvyslanec Evropské unie v Turecku Nikolaus Meyer-Landrut i zástupci tureckého Ministerstva dopravy a infrastruktury.
Istanbulský plán udržitelné městské mobility definuje novou vizi jako „inkluzivní a inovativní dopravní systém“, zaměřený na obyvatele, návštěvníky a životní prostředí, který poskytne kombinaci bezpečných, integrovaných a cenově dostupných alternativ mobility. Bude kompatibilní s jedinečnou geografií a historickými hodnotami Istanbulu. Vizionářský projekt má Istanbulu zajistit udržitelnou a komfortní dopravu.
Ekrem Imamoglu sdělil, že obdobný projekt již byl realizován v mnoha městech Evropy, je však prvním svého druhu v Turecku. Studie započaly před dvěma lety jako součást strategie „Green Solution“, jejímž cílem je přeměnit Istanbul na uhlíkově neutrální město do roku 2050.
Snahou je snížit provoz ve městě o 10 % do roku 2030. Toho by se mělo dosáhnout zejména zefektivněním využití městských trajektů na Bosporu, vybudování nové nadzemní i podzemní kolejové infrastruktury a zřizováním vyhrazených silničních pruhů pro autobusy. Dále mají být zavedeny nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu nevyhovujících vozidel či zpoplatnění vjezdu v souladu se zásadou „znečišťovatel platí“. Zpoplatnění vjezdu bude v určitých čtvrtích uplatňováno také na soukromá vozidla. První zkušební fáze má být nejdříve implementována na ploše šesti kilometrů čtverečních v historické části istanbulského poloostrova, ve čtvrti Eminönü. Pilotní aplikace bude uvedena do praxe i na asijské straně, v turistické části Moda v Kadiköy.
Plán zavádí i další opatření, která mají odradit od používání soukromých vozidel v Istanbulu. Magistrát pracuje na několika projektech kolejové dopravy současně, modernizuje vozový park a především se také bude soustředit na rozvoj cyklotras, spojených s potřebnou infrastrukturou a doprovodnými službami. Pozornost také budí velkorysý projekt podzemní rychlodráhy HIZRAY. Starosta Imamoglu uvedl, že délka linky HIZRAY, u které se počítá s podporou EBRD, bude 74,5 km a předpokládá se, že denně přepraví 1,5 milionů pasažérů za pouhých 55 minut, z jednoho konce 20-ti milionové megapole na druhý. České firmy se již na projektech výstavby linek istanbulského metra podílely a magistrátem jsou oceňovány za své technologie a profesionalitu.
Pro české subjekty tedy Istanbulský plán udržitelné městské mobility nabízí další příležitosti ke spolupráci a dodávkám nejenom technologií a vlaků, ale také například právě jízdních kol se vším, co k tomuto druhu dopravy v moderním městě patří.
Bližší informace k Istanbulskému plánu udržitelné městské mobility v tomto odkazu:
https://surdurulebilirulasim.istanbul/en/home-page/
René Daněk, ekonomický diplomat, GK ČR v Istanbulu
Jakub Dluhosch, asistent ekonomického úseku, GK ČR v Istanbulu
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři