Platba kartou vládne. Jaké má výhody a nevýhody?
Ačkoli se na trhu objevují nové a nové platební metody, v českých a slovenských e-shopech si stále nejsilnější pozici drží online platba kartou. V čem jsou její největší výhody a nevýhody z pohledu obchodníků?
Přibližně 80 % kupujících, kteří v českých a slovenských e-shopech platí prostřednictvím platební brány Comgate, využije platební kartu, případně její varianty Apple Pay a Google Pay. Pro zákazníky je to pohodlná a univerzální platební metoda, pro obchodníky je samozřejmostí nabízet ji na prvním místě. Podívejme se na to, v čem jsou její silné a slabé stránky.
Výhody platby kartou
Popularita online platby kartou je výbornou zprávou pro e-shopaře přinejmenším v tom ohledu, že vytlačuje u nás dříve nesmírně oblíbenou dobírku. To obchodníkům přináší dva nanejvýš pozitivní efekty:
Zaprvé – nemusejí čekat na peníze. Bolest dobírky je v tom, že e-shop zboží zabalí, předá doručovací službě, ta nákup doveze zákazníkovi, převezme od něj platbu a tu poté doručí zpět obchodu. Prostředky se tak k obchodníkovi dostanou až za několik dnů. U platby kartou proběhne potvrzení platby v podstatě okamžitě stejně jako převod peněz.
Druhou achillovou patou dobírky je, že ji často využívají zákazníci, kteří si totožné zboží objednají na několika e-shopech, počkají, která zásilka jim dorazí jako první, a další nevyzvednou. Je to sice porušení kupní smlouvy, ale v praxi téměř žádný obchod nevykládá úsilí na to, aby vymáhal uhrazení balného a dopravného, a tak přichází o peníze. Platba kartou předem tomuto chování zabraňuje.
U platby kartou je možné použít některé pokročilé funkce platební brány, které obchodníkům i zákazníkům výrazně ulehčí život. U jiných platebních metod přitom aplikovat nejdou.
- zapamatování karty – hodí se pro situace, kdy zákazník v e-shopu nakupuje opakovaně. Při prvním nákupu odsouhlasí, že platební brána může údaje o jeho kartě bezpečně uložit, při dalších návštěvách obchodu už pouze klikne na tlačítko Zaplatit, do rozhraní platební brány už nemusí.
- opakované platby – fungují na podobném principu, rovněž při nich si e-shop na základě zákazníkova souhlasu uloží data jeho karty. Následně podle jasně stanovených a odsouhlasených podmínek probíhá strhávání dané částky automaticky. Tato služba se hodí pro prodej zboží nebo služeb na bázi předplatného.
- předautorizace – funkce, která umožňuje zablokovat na kartě prostředky s možností jejich kompletního nebo částečného navrácení. Využijí ji obchodníci, kteří poskytují zákazníkům službu rezervace, nebo ti, kteří prodávají zboží, u něhož nelze dopředu určit přesnou hodnotu (např. potraviny na váhu)
Nevýhody platby kartou
Ačkoli je platba kartou v české a slovenské e-commerce nejpopulárnější, existují obchody, které ji vůbec nabízet nemohou. Tato platební metoda je totiž regulována pravidly karetních asociací Visa a Mastercard, podle nich je řada segmentů hodnocena jako riziková, pro některé je platba kartou úplně zakázána.
Do procesu platby kartou vstupuje celá řada subjektů – právě karetní asociace, vydavatelské banky, platební brána a další zpracovatelé platby. Žádný z těchto zpracovatelů nepracuje zadarmo, každý má proto nárok na část provize. Transakční poplatky proto u platby kartou patří mezi nejvyšší ze všech platebních metod, což platí obzvlášť u karet neregulovaných (vydaných mimo EU a / nebo služebních).
V neposlední řadě je nemalá část zákazníků, kteří platit kartou odmítají. Buď považují vyplňování karetních údajů za zdlouhavé a nešikovné, nebo třeba nedůvěřují danému e-shopu natolik, aby mu citlivá data svěřili. Na platební bráně Comgate proběhne přibližně 20 % transakcí pomocí bankovního převodu bez potřeby karty – a to je docela podstatná část trhu.
Pro úspěšný e-shop by tak mělo být samozřejmostí nabízet platbu kartou, ale zároveň neomezovat výběr platebních metod pouze na ni. Platební brána Comgate umožňuje kromě platby kartou také Apple Pay, Google Pay, různé způsoby bankovních převodů, platbu pomocí QR kódu, odložené platby i všemožné varianty splátkového prodeje.
Michal Petrák
Michal Petrák je v Comgate od roku 2022 vedoucím komunikace a PR. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. V minulosti působil jako sportovní novinář a manažer PR a komunikace fotbalového klubu.
Comgate
Comgate je ryze česká společnost s dvacetiletou tradicí, která poskytuje platební brány a platební terminály. Ceny prezentuje veřejně v přehledných a jednoduchých tarifech bez hvězdiček. Její služby využívá více než 15 tisíc klientů.
Více informací na https://www.comgate.cz/.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.09.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
18.09.2024 Klíčový okamžik pro globální ekonomiku: Sníží…
16.09.2024 Cena ropy je nejnižší za poslední 3 roky.
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Snaha o navrácení lesku Barbie v době klesajícího prodeje. Barbie telefon jako tahák sezóny?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Mám malou spotřebu elektřiny, vyplatí se mi měnit dodavatele?
Marek Pokorný, Portu
Průzkum: Většina mladých Čechů si přivydělává kvůli finanční nezávislosti
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna