Průzkum: Navzdory inflaci plánuje stejně bohaté Vánoce jako vloni téměř polovina Čechů. Až na prosinec nechá nákupy dárků každý druhý
Vánoce se rychle blíží a spolu s nimi také čas nakupování dárků. Hned 39 % Čechů nechává nákup vánočních dárků na několik posledních týdnů před Vánoci, dalších 13 % je bude dokonce shánět na poslední chvíli. Vyplývá to z průzkumu agentury Focus pro maloobchodního prodejce DATART. Skoro polovina domácností přitom svátky plánuje stejně bohaté jako v loňském roce. Podle průzkumu mezi zákazníky DATARTu si od Ježíška v segmentu elektroniky nejčastěji přejí nové mobilní telefony, notebooky či televizory, velmi populární jsou také chytré hodinky či kávovary.
Do Štědrého dne už zbývá jen několik týdnů a stejně jako každý rok tak lidé pomalu začínají shánět vánoční dárky. Podle průzkumu [1] agentury Focus pro maloobchodního prodejce DATART, ve kterém odpovídalo 2005 respondentů, letos začnou s nákupem vánočních dárků v posledních několika týdnech před Štědrým dnem dva z pěti (39 %) Čechů. Dalších 13 % pak nechá nákup dárků až na poslední chvíli. Výrazně více přitom dárky v několika posledních týdnech před Vánocemi shání muži. Na prosinec nákupy nechá hned 60 % z nich. Ženy naopak častěji razí heslo „štěstí přeje připraveným“. Průběžně po celý rok shání vánoční dárky každá sedmá.
Na platbu za vánoční nákupy letos Češi podle průzkumu nejčastěji využijí prostředky, které si přímo pro tento účel našetřili. Tímto způsobem některé dárky pořídí hned 69 % oslovených. 44 % pak k nákupu využije peníze na provoz domácnosti.
„Ačkoliv mají lidé na nákup dárků celý rok, více než polovina z nich nákup nechává až na prosinec. Na rostoucí nápor na prodejnách a e-shopu v tomto měsíci se proto vždy důkladně připravujeme. Posilujeme kapacity na zákaznickém centru, na prodejnách i v logistice, abychom zajistili, že své vytoužené dárky pod stromečkem najde opravdu každý,“ říká Petra Psotková, tisková mluvčí DATART, a dodává: „Všem, kteří nákupy nechávají na poslední chvíli, by mohla přijít vhod naše služba RYCHLART, díky které budou mít objednané zboží připravené na prodejně do 30 minut.“
Průzkum také potvrdil, že letos na Vánoce budou lidé své výdaje více zvažovat. Stejně bohaté svátky jako v loňském roce plánuje 48 % dotázaných. Dalších 48 % uvádí, že jejich Vánoce budou skromnější než ty loňské. Zbylá 4 % domácností si pak dopřejí bohatší nadílku. Nejčastěji se plánují uskromnit domácnosti s nižšími příjmy a senioři. I navzdory inflaci a rostoucím výdajům si však většina Čechů nenechá sáhnout na tradiční součásti oslav Vánoc. Za potraviny a nápoje tak například plánuje stejně jako vloni utrácet hned 58 % dotázaných, 5 % si za ně oproti loňsku dokonce připlatí.
„Letošní Vánoce budou nejen veselé, ale také zodpovědné. Lidé dnes výdaje více zvažují a promýšlejí, zda vybrané zboží opravdu potřebují, či nikoliv. Oblasti, na kterých šetří, však vybírají selektivně tak, aby úspory co nejméně ovlivnily jejich prožitek svátků. Nejméně se úspory dotknou štědrovečerní večeře a nadílky pod stromečkem, více budou Češi šetřit třeba na vánočních dekoracích či cestování,“ komentuje mluvčí.
Češi dávají Ježíškovi zabrat
Pomocnou ruku těm, kteří ještě nevědí, jaké dárky svým blízkým pod stromeček nadělit, nabízí průzkum [2] , který DATART provedl mezi svými zákazníky. Ti se v něm svěřili, jakou elektroniku by si k Vánocům přáli dostat vůbec nejvíce. Zdaleka nejčastěji si Češi v dopisech Ježíškovi píší o spotřební elektroniku. Pod vánočním stromkem by si produkty z této kategorie přála najít více než polovina (52 %) z nich. Nejvíce by si lidé na Štědrý den přáli rozbalit nový mobilní telefon, notebook či PC, televizor nebo chytré hodinky.
Velmi populárními dárky jsou však také domácí spotřebiče (29 %). Zde ovšem Češi myslí spíše na pohodlí, než na povinnosti. Nejčastěji si totiž v této kategorii pod stromečkem přejí najít domácí kávovar. Za kávovary pak v pomyslném žebříčku popularity následují pračky či sušičky a kuchyňské roboty. Zájem je také o produkty péče o tělo a zdraví (6%), mezi kterými se největší popularitě těší elektrické zubní kartáčky a holicí strojky.
„Jak nám data z průzkumu ukazují, očekávání lidí stran dárků jsou velmi pestrá a není proto divu, že se občas s vánočními dárky do vkusu obdarovaného prostě netrefíme. Stát se to může každému a my v DATARTu s tím tak trochu počítáme. Nevhodné dárky zakoupené od začátku listopadu do Štědrého dne si u nás budou moci zákazníci až do poloviny ledna vyměnit,“ upozorňuje Psotková.
[1] Průzkum probíhal od 13. do 17. listopadu 2023. Celkem se ho zúčastnilo 2005 respondentů kvótně vybraných na základě dat ČSÚ podle pohlaví, věku, dosaženého vzdělání, velikosti místa a kraji bydliště.
[2] Průzkum probíhal od 11. do 20. října 2023. Celkem se ho zúčastnilo 1501 respondentů z řad zákazníků maloobchodního prodejce DATART.
Více zpráv k tématu Inflace
Poslední zprávy z rubriky Výsledky:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz