Falešné zdravotní pojišťovny, dopravci, e-shopy i úřady – počet podvodných SMS násobně stoupl, lidé mohou přijít o citlivé údaje i peníze
V posledních týdnech dramaticky vzrostl počet rozesílaných podvodných SMS. Podle poznatků české společnosti Analytics Data Factory, která se zaměřuje na prevenci vzniku podvodů v reálném čase, chodí lidem až pětinásobně více phishingových SMS, než tomu bylo ještě v létě. Jejich společným znakem je to, že se snaží nic netušící adresáty přinutit otevřít odkaz na podvodnou webovou stránku, kde mají vyplnit citlivé údaje. Díky nim pak útočníci mohou získat přístup například k bankovním účtům.
„Podvodné SMS jsou stále častější a postupy útočníků sofistikovanější, proto se jim daří získávat nejcitlivější údaje občanů. Cílové webové stránky se často tváří opravdu důvěryhodně. Dle našich analýz jsou přitom obvykle registrovány v Rusku, což výrazně zhoršuje boj proti nim. V následujících měsících bude forma podvodů ještě propracovanější a jejich počet bude narůstat. Lidé by si tak měli pečlivě ověřovat, kde své údaje zadávají,“ říká Kamil Mahdal, zakladatel a CEO společnosti Analytika Data Factory, která je expertem na správu a využití firemních dat.
Podvodné SMS obvykle vyzívají ke kontrole či doplnění informací a odkazují na webové stránky, kde tak mají lidé učinit. Stránky jsou pak často velmi precizně zpracované a mají platný bezpečnostní certifikát, takže internetový prohlížeč je za hrozbu nepovažuje. Podvodníci se tak dostávají k citlivým údajům občana a data mohou různým způsobem zneužít.
„Kolik lidí těmto typům podvodů podléhá nelze vůbec odhadovat, protože jich je stále více, a ne každý zneužití svých dat nebo dokonce financí policii nahlásí. Navíc každý z nás může reagovat jinak – někomu chodí podvodné SMS každý den a je tak zvyklý je ignorovat. Někomu jinému přijde taková SMS jednou za měsíc a pokud se tváří, že je od České pošty a dotyčná osoba zrovna shodou okolností čeká na doručení balíčku, tak může útočníkovi snadno podlehnout. Proto se podvodníci vydávají za firmy a instituce, jejichž služby jsou hodně rozšířené a je tak pravděpodobné, že se strefí,“ říká Jiří Mojžíš, expert na fraud management a technický ředitel společnosti Analytics Data Factory.
Podvodníci se nejčastěji vydávají za dopravce či doručovatele (Českou poštu, Zásilkovnu, PPL, DHL nebo UPS), obchody (Alza, Booking a další), ale i úřady, zdravotní pojišťovny a důvěryhodné autority, od kterých by nikdo útok nečekal (ČNB, MPSV, ČSSZ, Finanční úřad nebo VZP).
Jak podvodnou SMS odhalit?
„Lidé by měli sledovat několik typických znaků. I když se útočníci stále lepší, tak obvykle jsou v textu pravopisné chyby. Adresa webové stránky, na kterou zpráva odkazuje, je zpravidla na první pohled odlišná od té oficiální, za kterou se vydává. Většinou také není uvedeno jméno odesílatele, což bývá u velkých firem a institucí jinak obvyklé – je uvedeno jen konkrétní telefonní číslo. To je často navíc zahraniční, což je u českých firem a subjektů jasným vodítkem, že se jedná o podvod,“ popisuje Jiří Mojžíš.
Příklady textů podvodných SMS:
Vazena pani, vazeny pane, Upozornujeme Vas na neuhrazeny dluh ve vysi 7300 Kc. Pro kontrolu exekuce navstivte nasi webovou stranku. https://exekuceinfocz.pro/ |
[UPS]: číslo vašeho balíčku. Za F858995220 se uplatňuje celní poplatek (2,99 EUR), který lze zaplatit http://ancope.net |
Vážený uživatel České pošty s telefonním číslem končícím **** , chtěli bychom vás upozornit, že máte zásilku s nesrovnalostmi v adrese. Prosím, potvrďte správnost adresy kliknutím na následující odkaz: https://sourl.cn/XMiK9H. Pokud nebude provedena žádná změna, zásilka může být vrácena. |
Česká pošta: V doručovacích údajích chybí adresa, proto váš balík nelze doručit. Nahrajte prosím správné dodací údaje: https://is.gd/6fWIeb |
Zadost o prispevek na bydleni od MPVS zde: https://bank-lidlcz.online |
Zpozdene dorucenl, balicek vracen do dorucovaciho centra, dotaz na stav. https://rb.gy/tganr |
Analytics Data Factory je na českém trhu dodavatelem a správcem řešení postavených na analytických technologiích společnosti SAS včetně veškerého navazujícího ekosystému, jako je hardware, operační systémy, databáze, vývojový a verzovací software, messaging infrastruktura nebo big data platformy. Analytics Data Factory se primárně specializuje na oblasti, ve kterých dle referencí poskytuje služby na špičkové úrovni. Jedná se především o analýzu dat v reálném čase, a to například v oblastech aktivního řízení vztahu se zákazníky (CRM), prevence vzniku podvodů, zpracování signálů a rozpoznávání obrazu nebo pokročilé analytiky na velkých a streamovaných datech. Mezi klienty patří Komerční banka, Česká podnikatelská pojišťovna, pojišťovna Kooperativa, Home Credit, a další.
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.06.2024 Vyplatí se ještě investovat do Nvidie, Applu…
11.06.2024 Co zaznělo na Analytickém fóru 2024?
03.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Ceny v zemědělství dál klesají. Data z České republiky vévodí evropským statistikám
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Čokoláda jako luxusní zboží? Cena čokolády se může do konce roku zdvojnásobit
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Zdraží barel ropy brent na 90 dolarů? Co to znamená pro benzín a naftu?
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Cestovní pojištění přes cestovky? Srovnání vám ušetří i více než 1000 Kč
Josef Pavelec, Dálnička.cz
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Kotlíková dotace se od září snižuje. O tu současnou požádáte do srpna
Richard Bechník, Swiss Life Select
Marek Pokorný, Portu