Udržitelnost jako klíč k vyšším tržbám a udržení zaměstnanců
Poslední roky přinesly mnoho změn nejen do globální ekonomiky. Jednou z nich je i proměna způsobu, jakým podniky nahlížejí na svou roli v ekonomice a společnosti jako celku. Podle průzkumu společnosti Moore Global, firmy, které přijaly zásady a postupy udržitelnosti, dosahují vyšších výnosů, jsou schopny si lépe udržet zákazníky a zaznamenávají zlepšení image značky.
V dnešní době udržitelnost již není jen „módním“ slovem nebo volitelným trendem. Vedení firem nyní často udržitelnost staví na roveň ziskovosti. A je to logické, ukazuje se totiž, že spolu tyto dva světy čím dál více souvisí. Výsledky průzkumu Moore Global ukazují, že:
- 84 % společností potvrdilo rostoucí význam ESG (environmentálních, sociálních, správních) témat v letech 2019 až 2023.
- Společnosti, které kladly důraz na udržitelnost, zaznamenaly za poslední čtyři roky nárůst tržeb o 10 %. To je dvojnásobek oproti méně angažovaným podnikům.
- 79 % firem, u nichž se v posledních letech zvýšil důraz na ESG, zaznamenalo zlepšení v oblasti udržení zákazníků. Pro srovnání, u ostatních organizací je to pouze 47 %.
- 81 % podniků, které dosáhly pokroku v oblasti ESG, pociťuje zlepšení image značky, u ostatních podniků je to pouze 49 %.
A co je nejzajímavější? Čísla se promítají do skutečných ekonomických výsledků. Společnost Moore ve své analýze kombinovala tato data s oficiálními údaji o obratu podniků a zjistila, že střední a větší podniky s vyšším důrazem na udržitelnost za poslední čtyři roky zaznamenaly nárůst tržeb o 3,1 bilionu dolarů.
„Je jasné, že udržitelnost je nyní nejen morálním imperativem, ale také strategií pro růst. Firmy, které aplikují principy udržitelnosti, dosahují hmatatelných výsledků. Výsledky průzkumu ukazují, že udržitelnost je cestou k prosperitě v nové globální ekonomice. Věříme, že vedení firem budou více investovat do udržitelnosti jako klíčového nástroje pro budoucnost svého podnikání,“ uvádí Tomáš Buriánek, senior manager poradenské skupiny Moore Czech Republic.
Studie potvrdila, že aktivní přístup k ESG pozitivně ovlivňuje schopnost firem udržet si zákazníky. Pokud jde o jednotlivá odvětví, tak překvapivě vede IT sektor s 92 % podniků, které hlásí zvýšení retence zákazníků, následované sektorem účetnictvím a financemi s 83 %. Podniky v oblasti maloobchodu a velkoobchodu, výroby a distribuce hlásily zlepšení udržení zákazníků o 81 %. Automobilový a letecký průmysl nezůstaly daleko za nimi s 75 %, což je skvělý úspěch pro odvětví, které bylo v minulosti často kritizováno pro svou uhlíkovou stopu.
Důležitá je také skutečnost, že podniky věří, že udržitelnost má pozitivní dopad na image značky, což se může promítnout do celkové hodnoty podniku. Mezi organizacemi, které se zaměřily na aktivní implementaci ESG do svých aktivit, 81 % zaznamenalo zlepšení postoje ke své značce, zatímco u všech ostatních podniků to bylo pouze 49 %.
Při pohledu napříč odvětvími - a konkrétně mezi těmi, které uvedly zvýšený význam ESG - opět vyniklo odvětví IT, kde 94 % firem uvedlo zlepšení image své značky. Na dalších místech se umístily automobilový a letecký průmysl spolu s účetnictvím a financemi, těsně následované výrobou a distribucí a maloobchodem/velkoobchodem, které všechny přesáhly 80 %.
Zajímavým zjištěním tak je, že odvětví, která v minulosti měla problémy přesvědčit veřejnost o svém závazku k udržitelnosti, nyní dosahují pozoruhodných výsledků. Jejich postoj k ESG nejen zlepšuje jejich vnější image, ale také posiluje jejich interní kulturu.
V současné době, kdy se podniky potýkají s nedostatkem pracovních sil, firmy s jasným závazkem k udržitelnosti mohou přilákat a udržet více talentovaných zaměstnanců. Osvícené přístupy k sociálním otázkám a rovnosti se stávají magnetem pro potenciální zaměstnance, kteří se nyní při hledání práce dívají nejen na plat, ale i na hodnoty a postoj společnosti k okolnímu světu.
Nárůst počtu zaměstnanců mezi podniky, kde se význam ESG zvýšil, činil za poslední čtyři roky 7 %. U opozdilců v oblasti ESG došlo ve stejném období k nárůstu počtu zaměstnanců o pouhá 2 %. Největší rozdíly byly zaznamenány v USA a Evropě. V dnešní době se stále více ukazuje, že udržitelnost není jen trendem, ale stěžejním prvkem budoucího podnikání, a to včetně získávání a udržení kvalifikovaných zaměstnanců.
„Ačkoliv je celkový obchodní úspěch ovlivněn mnoha faktory, naše data ukazují, že podniky, které se aktivně a důsledně věnují otázkám udržitelnosti, mají na trhu významnou konkurenční výhodu. Jejich angažovanost v oblasti ESG se násobně promítá do růstu tržeb, vytváří loajálnější zákazníky a posiluje image značky,“ komentuje Martin Buranský, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
V zásadě tato zjištění ilustrují cyklus pozitivní zpětné vazby: podniky, které se zavážou k vysokým standardům v oblasti ESG, se nejen setkají s pozitivním přijetím ze strany spotřebitelů, ale také získají konkurenční výhodu na trhu, což vede k vyšší retenci a loajalitě zákazníků a posílení pozice značky. V dnešní době, kdy je společenská odpovědnost korporací stále důležitější, se zdá, že ESG je klíčovým faktorem pro dlouhodobý obchodní úspěch.
Náš průzkum byl proveden na reprezentativním vzorku vedoucích pracovníků s rozhodovací pravomocí v 1 800 podnicích s více než 250 zaměstnanci v USA, Austrálii, Velké Británii, Německu, Francii, Itálii, Španělsku, Nizozemsku, Brazílii, Hongkongu, Jižní Africe a Spojených arabských emirátech.
V celém vzorku 84 % podniků uvedlo, že od roku 2019 mají ESG témata v jejich organizaci větší význam - a téměř polovina z nich tvrdí, že nyní mají "mnohem větší význam".
Moore Czech Republic
Společnost Moore Czech Republic je součástí jedné z největších mezinárodních sítí nezávislých auditorských a poradenských firem. Moore Global Network Limited (do září 2019 Moore Stephens International Limited) zaměstnává po celém světě přes 30 000 odborníků ve více než 260 nezávislých firmách a 110 zemích.
Moore Czech Republic sídlí v Praze a je vedena jednateli a společníky Petrem Kymličkou a Radovanem Haukem. Ti s sebou pod značku Moore přivedli kromě svých pracovníků z dřívější společnosti BDO Advisory také specializované dceřiné společnosti Servodata, DataScript a S-COMP, které se orientují na poskytování komplexních služeb v oblasti IT a vzdělávání.
Více informaci na: www.moore-czech.cz
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 341/2017 Sb.
- Sociální pojištění pro zaměstnance i OSVČ v roce 2020
- Platová tabulka státní zaměstnanci - úředníci ve státní službě 2022
- Důchod OSVČ a zaměstnance - srovnání 2022
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Sleva na manželku 2023 - 24.840 Kč. Slevu na manžela nebo manželku můžete uplatnit, pokud manželka / manžel nemá příjmy vyšší než 68.000 Kč.
- Příspěvek na péči 2024 - kalkulačka: výška příspěvku na péči zůstává stejná jako v roce 2022 a díky inflaci si za příspěvek poživatelé pořídí méně slu
- Udržitelnost jako klíč k vyšším tržbám a udržení zaměstnanců
- EET: Evidence tržeb ve zvláštním režimu. Novela zákona o evidenci tržeb zavádí pro poplatníky zvláštní režim jako alternativu k online evidenci
- Primoco: Tržby za 1H23 roku dvakrát vyšší r/r, vyšší výhled na uzavřené zakázky
- Klíčové změny v předčasných důchodech a valorizacích schválil Senát, jde o krok směrem k udržitelnosti důchodového systému
- Klíčové změny v předčasných důchodech a valorizacích schválil Senát, jde o krok směrem k udržitelnosti důchodového systému - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
Prezentace
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?