Nejvíce míst s rizikem dopravních nehod ve Zlínském kraji je v okrese Uherské Hradiště
Podle celkového počtu nehod ve Zlínském kraji podle dlouhodobého měření od roku 2010 do pololetí 2023 došlo k největšímu počtu karambolů v okrese Zlín (celkem 17 497 nehod). Za ním následují okresy Uherské Hradiště (12 712 nehod), Vsetín (10 487 nehod) a Kroměříž (9 216 nehod).
Silnice ve Zlínském kraji patří v ČR k bezpečnějším. Riziko nehody je hlavně při střetu se zvěří
„Zlínský kraj patří dlouhodobě na špičku úspěšnějších, bezpečnějších krajů, co se týče statistiky nehodovosti. Podle počtu nehod kumulovaně za posledních 13 let je třetí v ČR s nejmenším počtem dopravních kolizí. Velký podíl nehod je zde nezaviněných řidiči, až 24 procent. Jsou to hlavně střety se zvěří (19,4% podíl na celkovém počtu nehod). Zlínský kraj se řadí v těchto nehodách v celorepublikovém srovnání na druhé místo za Kraj Vysočina (27,6% podíl na celkovém počtu nehod). Je to logické, zejména s ohledem na vysoký podíl horských zalesněných úseků, kde je přirozeně vyšší výskyt například spárkaté zvěře,“ přiblížil situaci ve Zlínském kraji Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.
Naopak čtvrtý nejhorší je pak Zlínský kraj v rámci ČR na žebříčku poměru počtu nehod k délce silniční sítě. Se 453 nehodami na 100 km silniční sítě se zařadil hned za Prahu, Moravskoslezský a Ústecký kraj.
Přes relativně příznivé statistiky nehodovosti ve Zlínském kraji je třeba se z nehod a z jejich příčin poučit. Ve Zlínském kraji se jedná především o desítku následujících lokalit s nejvyšší mírou rizika vzniku dopravních nehod, kde je třeba dbát zvýšené opatrnosti a kde je rizikovost časté dopravní nehody výrazně vyšší:
Uherské Hradiště, konkrétně křižovatka ulice Všehrdova, je v čele seznamu s 31 nehodami a 25 zraněnými za posledních 5 let. Hlavní příčinou zde bylo nedání přednosti při odbočování vlevo, což způsobilo škody přes 5 milionů Kč. V buchlovských kopcích, u odbočky na Staré Hutě, bylo hlavní příčinou nehod nepřizpůsobení rychlosti technickému stavu vozovky. Zde bylo zaznamenáno 28 nehod a 17 zraněných s celkovými škodami téměř 7 milionů Kč.
Ve Starém Městě u Uherského Hradiště, na křižovatce ulic Brněnská, Kostelanská a Nádražní, je riziko také vyšší – a to s 22 nehodami a 26 zraněnými, přičemž hlavní příčinou bylo opět nedání přednosti při odbočování vlevo.
Uherský Ostroh představuje další rizikovou oblast, kde křižovatka poblíž benzinky Shell zaznamenala 20 nehod a 22 zraněných. Ve Zlíně jsou dvě kritické křižovatky: jedna na křížení ulic Dlouhá, Vodní a Santražiny s 18 nehodami a 15 zraněnými a druhá v centru města poblíž Filharmonie s 16 nehodami a 8 zraněnými.
V Otrokovicích na křižovatce ulic Komenského a Nadjezd bylo 15 nehod s 16 zraněnými, zatímco v další části Starého Města u Uherského Hradiště, na křižovatce v ulici Hradišťská, bylo 15 nehod s 11 zraněnými. V Těšnovicích, na silnici II/367, byly hlavní příčinou střety se zvěří, což vedlo k 15 nehodám a 6 zraněným. Na závěr, v Rožnově pod Radhoštěm křižovatka ulic Meziříčská a Zuberská zaznamenala 11 nehod a 4 zranění.
Právě zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod, se věnovala regionální dopravní konference, která se uskutečnila na Krajském úřadě ve Zlíně 21. září 2023. Rozebíralo se na ní výše uvedených deset nejrizikovějších míst na cestách Zlínského kraje, ale i případové studie dalších lokalit, které se už i díky těmto konferencím v minulosti podařilo lépe zabezpečit. Organizátory letošního ročníku jsou společnosti RSE Project a DataFriends. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Datoví analytici Portálu nehod zpracovávají pro každý kraj analýzy dopravní nehodovosti včetně nejrizikovějších míst v daném regionu. Na finálním výběru a pořadí rizikových míst se následně shoduje expertní komise složená ze zástupců BESIP, Policie ČR a RSE Project. „Cílem zlínské konference bylo nabídnout široké veřejnosti ucelený empiricky doložený pohled na nehodová místa v daném regionu. Zároveň se chceme dívat na to, zda opatření, která byla v daném místě provedena, přinesla v čase požadované výsledky,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod, a dodává: „Některá nehodová místa ale z mapy rizikových míst nezmizí, pokud řidiči v daném úseku nezmění své chování. Proto na ně nesmíme zapomínat a musíme apelovat na řidiče.“
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích.
Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, na které si lze naplánovat trasu cesty a zobrazit si riziková místa, která se na ní nacházejí. Kromě toho je možné si na portálu zobrazit videa ze zásahů na nehodových místech. A právě na tato riziková místa nyní upozorňuje navigace Mapy.cz.
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích. Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, na které si lze naplánovat trasu cesty a zobrazit si riziková místa, která se na ní nacházejí. Kromě toho je možné si na portálu zobrazit videa ze zásahů na nehodových místech.
Více informací na: www.portalnehod.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select