Španělsko - ICT, elektronika, kyberbezpečnost, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Tento sektor se ve Španělsku podobně jako v celé Evropě rychle rozvíjí a existují zde možnosti nejrůznějších podpor. V zemi je vyspělá poptávka po produktech a službách v oblasti informačních a komunikačních technologií. Příležitosti, které by měly mít české společnosti na paměti, se nacházejí v následujících oblastech: inteligentní sítě pro efektivnější využívání energie; technologie související s konceptem smart cities (inteligentních měst) , které jsou určeny k řízení stále složitějších městských prostředí; internet věcí , kdy mnoho sítí bude propojeno a budou zahrnovat schopnosti bezpečnosti, analýzy nebo správy; kybernetická bezpečnost; FinTech, Big Data nebo umělá inteligence, což otevírá nové oblasti činnosti pro podniky zabývající se zkoumáním, inovacemi a vývojem.
Pandemie postavila digitální služby do centra udržitelné společnosti a technologie se etablovala jako základní prvek sociální soudržnosti.
ICT sektor měl v roce 2021 obrat 115 mld. EUR, což je 3,8 % španělského HDP. Ve Španělsku existují ICT klastry a technologické parky prakticky ve všech autonomních oblastech, je registrováno 36 500 společností, jak národních, tak zahraničních. Samotný sektor zaměstnává více než půl milionu pracovníků.
Závazek španělské vlády vůči sektoru ICT je pevný a je implementován v řadě národních strategií, z nichž vyniká především Plán digitálního Španělska 2025. Plán, který pokládá základy pro digitální rozvoj v příštích několika letech, zdůrazňuje řadu technologií, které budou mít zásadní význam na španělském trhu, jako je 5G, kybernetická bezpečnost, Big Data nebo umělá inteligence.
Plán otevírá investiční a podnikatelské možnosti firmám, a to hned v několika oblastech.
Do roku 2025 je cílem zajistit, aby 100 % populace mělo internetové pokrytí 100 Mb/s, což je ve srovnání s rokem 2020 nárůst o 11 %. Dále má přibýt až o 70 % více rádiového spektra připraveného pro 5G a dojít k rozšíření sítě optických vláken. V oblasti vzdělávání se má podíl populace se základními digitálními dovednostmi zvýšit z 57 % až na 80 %.
Naplnění dalších cílů plánu bude vyžadovat zaměstnání 20 tis. nových odborníků na kybernetickou bezpečnost, umělou inteligenci a velká data; 50 % veřejných služeb by mělo být dostupných v mobilní aplikaci; 25 % podíl elektronického obchodu na obratu malých a středních podniků; 10 % snížení emisí CO2 v důsledku digitalizace; 30 % nárůst audiovizuální produkce a 25 % nárůst společností využívajících umělou inteligenci a velké objemy dat.
Španělská vláda také přichází s rozličnými podpůrnými programy, které mají usnadnit digitální transformaci. Příkladem může být tzv. Kit Digital, který se výhradně soustředí na podporu malých a středních firem, které tvoří 99 % obchodní struktury země.
Dalšími plány pro podporu digitalizace ve Španělsku jsou Plán na podporu digitalizace malých a středních podniků na období 2021–2025, Národní plán pro digitální kompetence a Digitální plán pro veřejné správy na období 2021–2025. Tyto tři dokumenty vytváří rámec pro všechny subjekty, které mají zájem o získání prostředků na financování projektů souvisejících s digitalizací. Zvláštní pozornost bude věnována taktéž oblasti digitalizace průmyslu, cestovního ruchu a elektronickému obchodu. Iniciativy a rozvoj daného sektoru umožňuje uplatnění českých firem, technologií či komplexního řešení inovativních aplikací.
Dalším cílem je přilákat odborníky ze zbytku světa, kteří budou pracovat z domova prostřednictvím vzdáleného přístupu. Připravovaný zákon o start-upech má vytvořit regulační rámec, který usnadní vytváření nových podniků, podpoří jejich růst a učiní ze Španělska místo vyhledávané evropskými investory a podniky.
Španělsko se chce zaměřit na podporu digitálního podnikání s vysokým podílem inovací, která by měla v budoucnu přispět mimo jiné i k stabilní a kvalitní zaměstnanosti.
Předložené průzkumy, statistiky a vládní plány spolu s tlakem vyvinutým pandemií jasně poukazují na skutečnost, že se Španělsko bude i nadále digitálně rozvíjet, a to poměrně rychle. Společnosti musely adaptovat své procesy v rekordním čase, aby mohly čelit zavedeným restrikcím a udržet své aktivity. Pro české firmy, uvažující o vstupu na španělský trh v této oblasti je nyní ten správný čas. Velkou příležitostí tak bude vývoj platforem usnadňující dálkovou komunikaci (home office), e-commerce, digitální marketing, sítě 5G či umělá inteligence.
V kontextu pandemie se ukázalo, že digitalizace je jedním z nejdůležitějších aspektů každé firmy, která se chce v moderním světě prosadit. Poptávka bude v tomto ohledu směřovat především na vývoj webových stránek, které jsou nyní nejdůležitějším klíčem k udržení fungování jakéhokoli podniku. Zajímavou sférou je také digitální marketing a sociální sítě.
Ochrana informací na internetu je prioritou a povinností společností vůči zákazníkům, dodavatelům a vůbec celé společnosti. Téma kybernetické bezpečnosti bude taktéž v nadcházejících letech zásadním.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři