Francie - Design, sklářství, textil, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Francouzský „art de vivre“, estetika a krásné předměty vždy byly a jsou součástí místní kultury. Francouzští zákazníci jsou nároční a kladou vysoké nároky na kvalitu, technické provedení výrobků, design a udržitelnost. Trh s interiérovým vybavením a nábytkem představuje ve Francii roční obrat téměř 26 miliard eur, ze kterého 52 % připadá na interiérovou dekoraci a 48 % na nábytek. Uplatnění na trhu naleznou jak výrobci nábytku a dalšího interiérového vybavení, tak firmy schopné dodat nové technologie využívající virtuální a rozšířenou realitu, 3D tisk, či internet věcí. Trh směřuje v kontextu zpřísňující se legislativy k používání udržitelných a recyklovatelných materiálů, jak pro stavbu, tak vnitřní vybavení, a minimalizaci negativních dopadů jejich výroby a používání na životní prostředí. Pro české dodavatele je pozitivní, že francouzští zákazníci ve svém rozhodování stále více zohledňují původ nakupovaného zboží a jednoznačně preferují výrobky vyrobené ve Francii a v Evropě.
Francouzi ročně utratí za výzdobu interiérů mimo nábytku v průměru 530 eur na osobu. V roce 2023 francouzský trh s nábytkem očekává podobný růstový trend jako v roce 2022, tj. cca +2,7 %. Větší růst se očekává v sektoru exteriérového vybavení a zahradního nábytku.
Pro nadcházející dva roky se jeví jako velmi perspektivní sektor HORECA. Jednak se do Francie, která je největší turistickou destinací na světě, po pandemických omezeních opět masivně vracejí turisté. V roce 2024 se také budou v Paříži a dalších městech konat olympijské a paralympijské hry, které přilákají miliony turistů. Z toho plyne nutnost výstavby nových hotelů, rekonstrukce a modernizace již existujících ubytovacích a stravovacích kapacit. Potenciál zde tedy je i pro české dodavatele interiérového vybavení, ale i služeb a výrobků pro HORECA obecně.
Francouzští zákazníci kladou důraz nejen na estetiku, ale také funkčnost, trvanlivost a ekologickou udržitelnost a výrobky řemeslné výroby jsou ve Francii velmi vyhledávané.
Trh s designem a odbyt výrobků je úzce navázán na situaci ve stavebnictví, a to ať se jedná o novou výstavbu, tak rekonstrukce. Přestože rok 2022 skončil ve stavebnictví povzbudivě (+6,3 %), v roce 2023 se očekává růst výrazně mírnější +0,7 %, s výjimkou komerčních staveb, zemědělských prostor a dalších nebytových prostor.
Perspektivněji se jeví sektor renovací. Příležitosti skýtá státní program podpory energetických renovací MaPrimeRénov a plán renovace státních budov. Velký potenciál má zejména pařížský region Île-de-France, kde je až čtvrtina bytového fondu považována za energeticky nevyhovující. Obecně je Francii v současné době obrovské množství domů z hlediska životnosti zcela nevyhovujících.
Největším staveništěm je ve Francii v letošním a příštím roce výstavba olympijské vesnice a infrastruktury pro hry Paris2024 pro přibližně 15 000 sportovců a jejich doprovod. Po jejich ukončení zde bude budoucím obyvatelům k dispozici více než 2 800 bytových jednotek, rekreační zóny a kulturní zařízení, sportoviště, školy a další infrastruktura, které bude třeba vybavit.
Na trhu však kromě samotných výrobců nábytku a dalšího vybavení mohou nalézt uplatnění dodavatelé nových technologií, jako je virtuální a rozšířená realita a využití umělé inteligence k vytváření návrhů a prototypů, 3D tisku pro přesnější prototypy a software pro posouzení dopadu návrhů na životní prostředí. Klienti stále více vyžadují možnost přizpůsobit si výrobky dle svých preferencí a využívat smart výrobky s technologiemi jako např. internet věcí, které zlepšují funkčnost a uživatelský komfort. Smart building zahrnuje využití digitálních technologií a umělé inteligence jak ve fázi architektonického návrhu, výstavby, tak po celou dobu životního cyklu stavby. Cílem je zlepšit kvalitu života a bezpečnost a splňovat stupňující se energetické a ekologické nároky. Odhaduje se, že v roce 2023 by mohl tento trh dosáhnout obratu 390 milionů eur, což představuje roční nárůst o 15 %.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory