Hongkong - Zemědělství a potravinářství, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Medián mezd domácností koncem roku 2021 činil 27 400 KHD měsíčně (asi 75 000 Kč). Vysoká kupní síla místního obyvatelstva se projevuje i při výběru potravin a nápojů. V Hongkongu je více než 790 supermarketů, 1300 obchodů se smíšeným zbožím a více než 100 tradičních trhů, takže nakupování potravin je velmi pohodlné. Hongkongští spotřebitelé tradičně nakupují denně kvůli preferenci čerstvých potravin a malým skladovacím prostorům. Velká část nákupů se stále provádí na tradičních trzích, včetně pouličních trhů, a v místně vlastněných obchodech. Celkově prodej na pouličním trhu směřuje k čerstvým potravinám, zatímco supermarkety dominují ve zpracovaných, chlazených a mražených potravinách s vysokou přidanou hodnotou a konzervovaných potravinách. Tržní podíl supermarketů nicméně stále stoupá. Důležitou roli sehrála i pandemie covid-19, která vedla k masivní popularizaci online nákupu potravin.
Hongkong je celosvětově znám jako přední asijská destinace pro fine dining, což lze ilustrovat například počtem michelinskými hvězdami ověnčených restaurací, jejichž počet přesáhl v roce 2021 úctyhodných 70. Zastoupena je nejen kuchyně asijská, ale i západní. Stravování v restauračních zařízeních je pro místní rezidenty běžnou součástí života, přičemž často velmi zcestovalí obyvatelé s vysokými příjmy neváhají utratit nemalé sumy za exkluzivní potraviny a nové, nevyzkoušené nápoje. Nemalou část klientely tvoří za normálních okolností turisté z pevninské Číny, okolních zemí, ale i zbytku světa. Politika nulové tolerance vůči onemocnění covid-19 v kombinaci s přísnými opatřeními a faktické uzavření hranic však v nebývalé míře ovlivňuje a mění fungování místního trhu, hlavně z důvodu poklesu počtu zahraničních návštěvníků.
Čím dál tím důležitějším aspektem je i otázka bezpečnosti potravin a jejich benefitů pro lidský organismus. Dlouhodobý trend lze vypozorovat ve zvýšeném zájmu o nízkokalorické nápoje, kvalitní náhražky masa, potraviny s vysokým obsahem vlákniny a tzv. superpotraviny. S tímto vývojem souvisí i zvýšený zájem konzumentů o potraviny v bio kvalitě a organické produkty. Zajímavým segmentem trhu jsou nepochybně i potraviny pro osoby s alimentárními intolerancemi. Z kontrolovaných potravin, které podléhají přísnějšímu režimu při dovozu, má ČR s Hongkongem uzavřený protokol o vepřovém mase.
V roce 2008 zrušila hongkongská vláda dovozní cla a daně na řadu alkoholických nápojů (pro alkohol pod 30 %) a od té doby každoročně stoupá dovoz vín. V posledních letech začali obchodníci s vínem v Hongkongu přijímat nové a diverzifikované strategie. Mnoho obchodníků s vínem se již nesoustředí pouze na místní trh, ale expandují na pevninu a sami investují do zámořských vinic. Online prodej s dovážkou je stoupajícím trendem. Někteří obchodníci se pokusili zapojit své spotřebitele prostřednictvím aktivit, jako jsou kurzy ocenění vína nebo diskuzní skupiny na platformách sociálních médií. Samostatnou kategorii tvoří nápoje (hlavně whisky a víno), které jsou nakupovány k investičním účelům. Pokud jde o objemy, v roce 2020 bylo do Hongkongu dovezeno 34,7 mil. litrů vína, z čehož bylo 19 % reexportováno v rámci regionu. Při vstupu na trh se jako perspektivní jeví dvě strategie – levnější či středně drahá vína ve velkých objemech, přičemž je potřeba mít na paměti vysokou úroveň konkurence z Francie, Španělska, Itálie, Nového Zélandu, Austrálie. Jižní Afriky, Chile a Argentiny; nebo zaměření na specifické segmenty jako prime, bio a naturální produkci. Hlavní vinařskou veletržní akcí je Hong Kong International Wine & Spirits Fair.
V pivovarnictví je na vzestupu popularita malých pivovarů a domácí výroby. Příležitosti jsou tedy nejen v dovozu piva samotného, ale i v samotné technologii výroby piva.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři