Čína - Cestovní ruch, lázeňství, volný čas, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Vzhledem k téměř tříletému uzavření Číny před světem v rámci pandemie covid-19 se turismus z/do Číny obnovuje poměrně pomalu, skýtají se však příležitosti v domácím turismu či individuálních zahraničních cestách. Čínský život se zároveň v posledních letech stále víc přesouvá do online prostředí a pandemie tento trend jen urychlila.
Číňané zároveň tráví stále více času volnočasovými aktivitami. Také zdravý životní styl založený na sportování, který patří k modernímu statusu nejen elit a vyšší střední třídy, je s více jak 10% meziročními růsty výdajů na vzestupu. Mezi perspektivní volnočasový segment patří rovněž hudební aktivity s rostoucí poptávkou po hudebních nástrojích a doprovodných službách.
Čínský domácí cestovní ruch přináší příležitosti i pro české firmy. Může to být rozvoj sítě hotelů a obchodních center, který znamená poptávku po architektonických řešeních či po luxusním vybavení jako jsou designové lustry, ale také růst obliby tzv. glampingu či venkovních aktivit jako je rybaření. Skupinový čínský turismus směřující do zahraničí se obnovuje poměrně pomalu, Česká republika, známá v Číně pro svou starobylou architekturu, však bude bezpochyby opět jednou z oblíbených destinací čínských turistů. V nejbližší době tak může ČR přilákat spíše individuální čínské turisty, jejichž cesty však bývají v porovnání se skupinovým turismem “kvalitnější”. Zpravidla totiž v zemi zůstanou déle, utratí více a chtějí autentické místní zážitky. Čínským specifikem jsou rovněž cesty za účelem nafocení svatebních fotografií, pro něž ČR poskytuje skvělé kulisy.
U trávení volného času zůstává faktem, že nejoblíbenější a nejmasovější aktivity jsou cenově ty nejdostupnější a dle průzkumu více než 40 % dospělé populace utratí ročně za tyto aktivity méně než 3500 Kč.
Růst domácí spotřeby je však klíčovou prioritou čínské vlády a dosavadní nízké výdaje za volnočasové aktivity představují obrovský potenciál pro zvýšení průměrných ročních výdajů na volný čas ze současných 18 500 Kč a obecně pro další ekonomický růst. V současné době je spotřeba generována především nejbohatšími vrstvami a přibližně čtyřistamilionovou střední třídou. Poptávka se již nyní posouvá od prosté honby za značkovou produkcí více k osobnímu stylu naplněnému volnočasovými zážitky. Číňané tráví velké množství času prací a prostor k odpočinku je velmi omezený. Důsledkem je rostoucí poptávka po koncentrovaných zážitcích, která je tažena rozvojem moderních technologií nabízejících novou formu odbourávání stresu a obecně trávení volného času. Společnosti, které v oboru podnikají, musí mít skvěle propracovanou online prezentaci a komunikaci se spotřebiteli, kteří na internetu tráví v průměru více než čtyřicet hodin týdně a jsou s okolním světem propojeni různými sociálními sítěmi.
Sport hraje stále větší roli v rámci volnočasových aktivit. Velikost trhu ve finančním vyjádření roste v posledních letech meziročně přibližně o 12 %. Letní olympijské hry konané v Pekingu v roce 2008 a poslední zimní olympijské hry stimulovaly obrovské investice do sportovišť a podnítily zájem čínské veřejnosti především o většinovou veřejností opomíjené zimní sporty. Čína má v tomto ohledu vždy ambiciózní plány, například do roku 2022 chtěla mít na 300 milionů vyznavačů zimních sportů. Reálné číslo je mírně nižší, to však nemění nic na faktu, že meziroční nárůsty počtu aktivních vyznavačů těchto sportů jsou v posledních letech v řádech milionů.
Z letních sportů je velmi populární basketbal, ale také fotbal, jehož rozvoj je vládou podporovaný i masivní výstavbou hřišť, kterých má být v provozu do roku 2025 šest set tisíc. Příležitosti pro obchodní využití stále rostoucího zájmu o sport českými výrobci či poskytovateli služeb leží v úzkých segmentech čínského spotřebitelského trhu. Mezi mladou generací roste rovněž obliba cyklistiky, ježdění na longboardu, surfu atd.
Čínská společnost je hodně založena na sebeprezentaci individuálního úspěchu formou spotřeby luxusního zboží a konzumace exkluzivních služeb. Zdravý životní styl patří stále více k modernímu statusu elit a vyšší střední třídy. To budí zájem výrobců vysoce kvalitního vybavení. Zimní sporty jsou v Číně výsadou movitějších vrstev společnosti. Tomu odpovídá i cenová úroveň služeb, např. lyžařských instruktorů v zimních střediscích. V této oblasti je velmi zajímavý prostor pro spolupráci s profesionály z České republiky. Neméně zajímavá je oblast sportovního lyžování a snowboardingu, která je v Číně stále v plenkách. Oddíly se systematickou přípravou dětí či juniorních sportovců jsou vzácným jevem. Profesionálové – instruktoři a trenéři, včetně hokejových či fotbalových, jsou poptáváni v zámoří.
Sport se stejně jako další oblasti společnosti stále více digitalizuje. Pandemie covidu-19 stimulovala rozvoj řešení, která propojují dosud běžné sportovní vybavení, např. trenažéry, s digitálním prostředím využívajícím umělou inteligenci. Tento nový segment rozšiřuje počty sportujících lidí a přispívá k růstu celého trhu.
Čína je velmocí v oblasti tzv. e-sportů s aktuální velikostí trhu kolem 500 miliard Kč. Rostoucí popularita segmentu, který skýtá obchodní příležitosti i pro české firmy (např. ve VR gamingu, mobilních hrách a vývoji her obecně), je dána i pravidelným pořádáním vrcholových světových soutěží v Číně. Obyvatelé Číny stráví ve svém volném čase průměrně pět hodin denně na mobilních či PC zařízeních, prostor pro rozvoj obchodní spolupráce tu tak je značný.
Mezi další perspektivní volnočasový segment patří oblast hudebních nástrojů, ale i instruktorů hry na hudební nástroje. Úzký, ale v celkovém počtu nemalý segment čínských spotřebitelů, opět ze skupiny vyšší střední třídy, dokáže ocenit kvalitně řemeslně zpracované výrobky od značek, které mají silnou historii. Kromě individuální poptávky pomáhá prodejům i rozvoj koncertních sálů a hudebních škol. Speciální oblastí jsou učitelé hry na tyto nástroje. Oproti České republice je v Číně cena za hodinu jejich práce dvojnásobná až trojnásobná.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Změna času - střídání času 2019, konec střídání času, letní a zimní čas
- Volná pracovní místa MPSV - hledání volných míst
- Volná pracovní místa MPSV - hledání volných míst
- Stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad
- Koronavirus Čína
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Volná místa region Česká Lípa - Volná pracovní místa Česká Lípa
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
10.03.2025 Nejpopulárnější Samsung má nástupce.
03.03.2025 Xiaomi má úžasný fotomobil. Ti nejrychlejší…
27.02.2025 Ferratum: Banka budoucnosti v tvém mobilu?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Tomáš Volf, Citfin
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Přirozená korekce, nebo obrat na trhu? Ceny pomerančového džusu na burze klesly o 37 procent
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Iva Grácová, Bezvafinance
„Dobrý den, váš účet byl napaden…“ Podvod, na který doplácí tisíce lidí
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Změny v regulovaných složkách cen energií. Co čeká domácnosti v roce 2025?
Jaroslav Rada, Česká síť
Jak velká fotovoltaická elektrárna je vhodná pro rodinný dům?
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2025: Hypotéky mohou po třech letech klesnout pod 5 %
Jáchym Knedlhans, Direct Family
Pro nákup ojetého a nové auta využijte Bezpečný nákup. O co jde a jaké má výhody?
Lukáš Raška, Portu
Americké akcie se propadají. Je čas na úpravu investiční strategie?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
?
Okénko pro podnikatele
Jakub Šulák, Forscope
Tomáš Körner, Geis