Zlepšení designu a řízení na konci životnosti automobilů pro automobilový průmysl účinněji využívající zdroje - Oběhové hospodářství
Komise dnes navrhuje opatření naposílení oběhovosti automobilového průmyslu, která zahrnují návrh, výrobu a zpracování vozidel na konci životnosti. Tato iniciativa zlepší přístup hospodářství EU ke zdrojům, přispěje k cílům EU v oblasti životního prostředí a klimatu a zároveň posílí jednotný trh a přispěje k řešení výzev spojených s probíhající transformací automobilového průmyslu.
Očekává se, že navrhovaná opatření vygenerují do roku 2035 čistý příjem ve výši 1,8 miliardy EUR a vytvoří další pracovní místa a posílí toky příjmů pro odvětví nakládání s odpady a recyklace. Kromě toho přispějí k lepší bezpečnosti silničního provozu ve třetích zemích tím, že zabrání vývozu vozidel nezpůsobilých k provozu na pozemních komunikacích a sníží škodlivé znečištění a zdravotní rizika v zemích dovážejících ojetá vozidla z EU.
Očekává se, že navrhované nařízení, které nahradí stávající směrnice o vozidlech s ukončenou životností a o opětovné použitelnosti, recyklovatelnosti a využitelnosti, bude mít významný přínos pro životní prostředí, včetně ročního snížení emisí CO2 o 12,3 milionu tun do roku 2035, lepšího zhodnocení 5,4 milionu tun materiálů a zvýšeného využití kritických surovin. Provádění nařízení povede k dlouhodobým úsporám energie ve fázi výroby, snížení závislosti na dovážených surovinách a podpoře udržitelných a oběhových obchodních modelů.
Opatření pro oběhovou transformaci a větší odolnost v automobilovém průmyslu
Předpokládá se, že automobilový průmysl se stane největším spotřebitelem kritických surovin používaných v permanentních magnetech elektromotorů v Evropě. Klíčem k přechodu na vozidla s nulovými emisemi je posílení odolnosti EU vůči narušení dodavatelského řetězce a snížení její závislosti na dovozu kritických surovin. V zájmu usnadnění přechodu odvětví Komise revidovala stávající právní předpisy a navrhuje jediné nařízení, které se zaměřuje na několik klíčových prvků s cílem zlepšit kvalitu designu, sběru a recyklace a zároveň usnadnit oznamovací povinnosti:
- „Vzorový oběžník“: Posílení oběhovosti při navrhování a výrobě vozidel pomůže zajistit jejich snadnou demontáž. Výrobci automobilů budou muset poskytnout jasné a podrobné pokyny pro subjekty provádějící demontáž, jak části a součásti během používání a konce životnosti vozidla nahradit a odstranit.
- „Použít recyklovaný obsah“: 25 % plastů použitých k výstavbě nového vozidla bude muset pocházet z recyklace, z čehož 25 % musí být recyklováno z vozidel s ukončenou životností.
- „Snažte se lépe“: Opatření povedou k opětovnému získání většího množství kvalitnějších surovin, včetně kritických surovin, plastů, oceli a hliníku. 30 % plastů z vozidel s ukončenou životností by mělo být recyklováno. Další opatření podpoří trh pro opětovné použití, repasování a renovaci dílů a součástí vozidla. Členské státy se vyzývají, aby poskytovaly pobídky garážím a opravnámna podporu prodeje náhradních dílů.
- „Zlepšení správy věcí veřejných“: Nová pravidla posílí odpovědnost výrobce zavedením vnitrostátních systémů rozšířené odpovědnosti výrobců na základě jednotných požadavků. Cílem těchto systémů bude zajistit řádné financování činností povinného zpracování odpadu, motivovat subjekty provádějící recyklaci ke zlepšování kvality recyklovaných materiálů z vozidel s ukončenou životností, a tím podpořit posílenou spolupráci mezi zpracovateli a výrobci.
- „Sběrat více a inteligentněji“: S cílem zastavit zánik vozidel předpokládá návrh lepší prosazování stávajících pravidel a zvýšení transparentnosti. To znamená více kontrol, digitální sledování vozidel s ukončenou životností v celé EU, lepší oddělení starých vozidel od automobilů s ukončenou životností, více pokut za porušení předpisů a zákaz vývozu ojetých vozidel, která nejsou způsobilá k provozu na pozemních komunikacích.
- „Zahrnovat více vozidel“: Oblast působnosti těchto opatření bude postupně rozšiřována tak, aby zahrnovala nové kategorie, jako jsou motocykly, nákladní automobily a autobusy, čímž se zajistí komplexnější pokrytí.
Další kroky
Návrh nařízení o požadavcích na oběhovost při navrhování vozidel a o řízení vozidel s ukončenou životností, který předložila Komise, nyní posoudí Evropský parlament a Rada v rámci řádného legislativního postupu.
Souvislosti
Každý rok skončí životnost více než šesti milionů vozidel v Evropě. Nedostatečná manipulace s vozidly na konci jejich životnosti vede ke ztrátě hodnoty a znečištění. Nedávné hodnocení stávajících právních předpisů EU upravujících tuto oblast – směrnice 2000/53/ES o vozidlech s ukončenou životností (směrnice o vozidlechs ukončenou životností, přijatá v roce 2000) a směrnice 2005/64/ES o schvalování typu motorových vozidel, pokud jde o jejich opětovnou použitelnost, recyklovatelnost a využitelnost („směrnice o schvalování typu 3R“, přijatá v roce 2005), ukázalo, že je třeba výrazně zlepšit přechod automobilového odvětví na oběhové hospodářství, a tím snížit dopad na životní prostředí v souvislosti s výrobou vozidel a jejich zpracováním na konci životnosti a posílit udržitelnost automobilového průmyslu a odvětví recyklace v Evropě.
Navrhované nařízení je v souladu s cílem Zelené dohody pro Evropu a akčního plánu pro oběhové hospodářství, kterým je dosažení udržitelnějšího a odolnějšího automobilového průmyslu. Úzce souvisí s několika důležitými legislativními iniciativami, včetně zákona o kritických surovinách, nařízení o bateriích, rámcové směrnice o odpadech, směrnice o OEEZ a nařízení o ekodesignu udržitelných výrobků, a podporuje jejich provádění.
Více informací
Otázky a odpovědi: pravidla oběhového designu vozidel a nakládání s ukončenou životností
Návrh nařízení o vozidlech s ukončenou životností, který předložila Komise
Internetové stránky o navrhovaných pravidlech pro vozidla s ukončenou životností
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Změna času - střídání času 2019, konec střídání času, letní a zimní čas
- Odměna notáře v dědickém řízení
- Cena aut - velký přehle cen ojetých automobilů
- Zlepšení designu a řízení na konci životnosti automobilů pro automobilový průmysl účinněji využívající zdroje - Oběhové hospodářství
- V Oránu koncem září 2022 proběhne konference k oběhovému hospodářství na téma „oběhová ekonomika, jaká budoucnost pro Alžírsko“
- Itálie: Příležitosti pro financování projektů v oblasti obnovitelných zdrojů, automobilového průmyslu a elektrických autobusů
- Říjnové zlepšení průmyslu jde téměř výhradně za automobily (7.12.2023)
- Říjnové zlepšení průmyslu jde téměř výhradně za automobily
- Z1: Automobilový průmysl propustí do konce pololetí o 5 500 více zaměstnanců, než se očekávalo
- Coface: Automobilový průmysl se bude potýkat s nedostatkem čipů až do konce roku
- 7 trendů, které změní automobilový průmysl - elektrika, snižování hmotnosti, autonomní řízení, emerging markets - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?