Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů k 30. 4. 2023
Výsledky hospodaření územních samosprávných celků (dále jen „ÚSC“) v dubnu i nadále potvrzují dobrou finanční kondici územních rozpočtů v letošním roce. Ačkoliv územní rozpočty v porovnání s přechozími roky zaznamenaly nižší kladné saldo rozpočtu, tak jejich investice dosáhly historicky nejvyšších hodnot. Zvýšená investiční aktivita ÚSC je velmi důležitá, neboť investice umožňují modernizaci krajské a obecní infrastruktury, a tím přispívají ke zlepšení celkové životní úrovně obyvatel. Prognóza týkající se vývoje české ekonomiky, ale i hospodaření ÚSC v letošním roce zůstává nadále optimistická. Dle nejnovější predikce Ministerstva financí by hospodaření ÚSC mělo v roce 2023 skončit opět přebytkem, o čemž prozatím svědčí i výsledky hospodaření z letošního dubna.
Tuzemskou ekonomiku nadále postihuje vysoká inflace a invaze ruských vojsk na Ukrajinu. V souvislosti s tím v dubnu pokračuje růst výdajů územních rozpočtů na pomoc Ukrajině a jejímu obyvatelstvu, které jsou však téměř zcela kompenzovány ze státního rozpočtu. Dubnová inflace sice meziročně vzrostla o 12,7 %, ale v komparaci s březnem znatelně klesla a dokonce skončila mírně pod prognózou České národní banky (dále jen „ČNB“). Dochází tedy k očekávanému a postupnému zpomalování růstu cen, které by mělo postupně vést k meziročnímu snížení růstu cen na jednociferné hodnoty a přiblížení se k hranici tolerančního pásma ČNB ve druhém nebo třetím čtvrtletí následujícího roku. Přetrvávající inflace nadále přispívá k navýšení výdajů (např. růst cen stavebních prací, zvýšení cen energií), ale zároveň také zvýšení daňových příjmů ÚSC. Podle nejaktuálnější daňové predikce pro rok 2023 by daňové příjmy obcí a krajů měly v letošním roce překonat jejich inkaso z roku 2022. Na tom by se měla podílet především daň z přidané hodnoty. Ačkoliv inflační tlaky mohou mít, obdobně jako v minulém roce, vliv na letošní plánované investice, a to v podobě poklesu plánovaných investičních aktivit krajů a obcí, tak kapitálové výdaje územních rozpočtů prozatím rostou a překonávají investice z minulých let.
Podrobná data za ÚSC lze nalézt v tabulkách (.XLSX, 43 kB).
Hospodaření územních rozpočtů
Obce, kraje a dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) ke konci dubna 2023 hospodařily s přebytkem rozpočtu ve výši 12 mld. Kč. Oproti minulému roku saldo rozpočtu meziročně pokleslo, a to o 38 %, tj. 7,4 mld. Kč. I tak se stále jedná o lepší výsledek než v roce 20201, kdy vyvrcholila první vlna pandemie COVID-19 (viz graf č. 1). Pokud očistíme saldo rozpočtu o přímé náklady na vzdělávání a dotace pro soukromé školy2, tak přebytek hospodaření dosáhl 11,6 mld. Kč a meziročně se snížil pouze nepatrně3. Územní rozpočty v dubnu letošního roku nadále vykazují dobré výsledky hospodaření, a to navzdory hospodářské stagnaci a inflaci.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
duben | |||||||||||
Příjmy celkem | 132311,19 | 122228,39 | 126033,85 | 136658,85 | 138770,49 | 160971,44 | 181114,57 | 190325,75 | 201304,17 | 209941,55 | 248410,15 |
Výdaje celkem | 105332,95 | 112745,65 | 115854,71 | 112441,12 | 121938,35 | 144184 | 162375,23 | 181238,22 | 187567,01 | 190611,76 | 236433,75 |
Saldo | 26978,23 | 9482,74 | 10179,14 | 24217,73 | 16832,15 | 16787,44 | 18739,34 | 9087,53 | 13737,15 | 19329,79 | 11976,41 |
Příjmy územních rozpočtů:
Celkové konsolidované příjmy územních rozpočtů v dubnu roku 2023 činily 248,4 mld. Kč a meziročně vzrostly o 18,3 %, tj. o 38,5 mld. Kč. Po očištění příjmů krajů a obcí (v případě hl. m. Prahy) o přímé náklady na vzdělávání a dotace pro soukromé školy2 příjmy činí pouze 181,4 mld. Kč. Vlastní příjmyi územních rozpočtů dosáhly 143,9 mld. Kč a meziročně vzrostly o 16,2 %, tj. o 20 mld. Kč. Soběstačnost územních rozpočtů, která představuje podíl na celkových očištěných příjmech, v dubnu letošního roku tvořila 79,4 % a meziročně se zvýšila. Za meziročním navýšením vlastních příjmů stojí daňové příjmy, které se meziročně zvýšily o 16,2 %, tj. o 16,8 mld. Kč, na 120,6 mld. Kč. Transfery přijaté územními rozpočty v dubnu 2023 meziročně vzrostly o 21,4 %, tj. o 18,4 mld. Kč, na 104,5 mld. Kč.Územní rozpočty přijaly neinvestiční transfery ve výši 98,7 mld. Kč (meziroční růst o 21,9 %, tj. o 17,7 mld. Kč) a investiční transfery ve výši 5,9 mld. Kč (meziroční růst o 13,3 %, tj. o 0,7 mld. Kč).
Výdaje územních rozpočtů:
Celkové konsolidované výdaje územních rozpočtů v dubnu roku 2023 činily 236,4 mld. Kč a meziročně vzrostly o 24 %, tj. o 45,8 mld. Kč. Po očištění výdajů krajů a obcí (v případě hl. m. Prahy) o přímé náklady na vzdělávání a dotace pro soukromé školy2 výdaje činí pouze 169,8 mld. Kč. Běžné výdaje v dubnu dosáhly 207,2 mld. Kč (meziroční růst o 25,2 %, tj. o 41,7 mld. Kč), přičemž jejich dominantní část byla tvořena transfery, které kraje a obce převádějí příspěvkovým organizacím (dále jen „PO“) a podobným organizacím. Kapitálové výdaje v dubnu činily 29,2 mld. Kč a meziročně se navýšily o 16,3 %, tj. o 4,1 mld. Kč.
V souvislosti s invazí ruských vojsk na Ukrajinu realizovaly ÚSC od ledna letošního roku konsolidované výdaje na pomoc Ukrajině a jejímu obyvatelstvu ve výši 3,1 mld. Kč, a to především kraje a hl. m. Praha. Od počátku vypuknutí konfliktu se tyto výdaje vyšplhaly na 8,2 mld. Kč. Téměř všechny tyto výdaje ÚSC jsou kompenzovány ze státního rozpočtu (např. ubytování osob z Ukrajiny, zajištění provozu Krajských asistenčních center pomoci Ukrajině a jazykové kurzy a adaptační skupiny pro děti osob z Ukrajiny). V letošním roce byly prozatím ze státního rozpočtu kompenzovány výdaje ÚSC související s pomocí Ukrajině ve výši 4,7 mld. Kč. Od počátku vypuknutí konfliktu dokonce ve výši 7,9 mld. Kč.
I. Hospodaření krajů
Kraje ke konci dubna letošního roku hospodařily s nejnižším přebytkem rozpočtu od roku 2013, a to ve výši 0,5 mld. Kč (viz graf č. 2). Důvodem je významný růst běžných i kapitálových výdajů krajů, který překonal růst příjmové stránky rozpočtu. Kraje vykázaly výsledek hospodaření nižší než v minulém roce, a to o 93,5 %, tj. o 7,8 mld. Kč. Pokud očistíme saldo rozpočtu krajů o přímé náklady na vzdělávání a dotace pro soukromé školy2, tak výsledek hospodaření dosáhl 0,2 mld. Kč a meziročně se tak výrazně nesnížil3 jako v případě neočištěného salda hospodaření.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
duben | |||||||||||
Příjmy celkem | 56240,39 | 45350,37 | 51350,45 | 57359,8 | 56912,83 | 67252,34 | 79481,69 | 86405,99 | 96476,62 | 92260,29 | 113944,2 |
Výdaje celkem | 42438,23 | 42793,6 | 50522,98 | 48236,25 | 52220,22 | 62270,04 | 72954,2 | 83709,19 | 91458,96 | 83957,94 | 113405,18 |
Saldo | 13802,16 | 2556,77 | 827,46 | 9123,55 | 4692,62 | 4982,3 | 6527,49 | 2696,81 | 5017,66 | 8302,34 | 539,01 |
Příjmy krajů:
Celkové příjmy krajů ke konci dubna 2023 dosáhly 113,9 mld. Kč a meziročně vzrostly o 23,5 %, tj. o 21,7 mld. Kč. Po očištění příjmů krajů o přímé náklady na vzdělávání a dotace pro soukromé školy2 příjmy činí pouze 55,5 mld. Kč. Z toho vlastní příjmyi krajů představovaly 32,4 mld. Kč (meziroční růst o 17,8 %, tj. o 4,9 mld. Kč) a tvořily více jak polovinu celkových očištěných příjmů.
Vlastní příjmy krajů opakovaně posilují zejména kvůli růstu daňových příjmů, které se v dubnu letošního roku meziročně navýšily o 16,2 %, tj. o 4 mld. Kč, na 28,6 mld. Kč. Meziročně se navýšil objem inkasa DPH o 10,7 %, tj. o 1,6 mld. Kč, na 16,1 mld. Kč. Vzrostlo také inkaso DPPO o 24,4 %, tj. o 1,2 mld. Kč, na 5,9 mld. Kč a DPFO o 26,8 %, tj. o 1,4 mld. Kč, na 6,4 mld. Kč. Meziročně poklesly pouze ostatní daňové příjmy, které představují minoritní část celkových daňových příjmů. Na základě daňových predikcí lze očekávat rostoucí trend i v průběhu letošního roku.
Jak je patrné z grafu č. 3, tak objem daňových příjmů krajů od roku 2013 relativně roste. Výjimku tvoří rok 2015, kdy došlo k časovému posunu ve výběru DPH a rok 2021, kdy inkaso daňových příjmů pokleslo v důsledku výplaty kompenzačního bonusu a zároveň probíhající ekonomické recese. Kraje však obdržely z kapitoly Všeobecná pokladní správa příspěvek ke zmírnění dopadů výplaty kompenzačního bonusu ve výši 1,1 mld. Kč. K nárůstu daňových příjmů přispívá od roku 2021 navýšení podílu krajů na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní, nebo v současnosti zejména inflace.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
duben | |||||||||||
Daňové příjmy | 15867,39 | 16110,92 | 14634,48 | 16935,19 | 18689,74 | 20475 | 22197,46 | 22702,48 | 22148,74 | 24602,47 | 28594,12 |
Daně z příjmů fyz. osob | 4097,78 | 4023,94 | 3981,14 | 4483,4 | 4840,73 | 5495,51 | 6566,9 | 6821,06 | 5004,6 | 5041,22 | 6392,33 |
Daně z příjmů práv. osob | 4283,46 | 3699,35 | 3222,58 | 3691,75 | 3896,96 | 4033,12 | 4627,78 | 4039,89 | 4973,37 | 4780,81 | 5945,68 |
Daň z přidané hodnoty | 7479,33 | 8373,46 | 7422,64 | 8751,55 | 9934,46 | 10917,25 | 10973,19 | 11598,13 | 11891,42 | 14553,15 | 16110,87 |
Ostatní daňové příjmy | 6,81 | 14,17 | 8,12 | 8,49 | 17,59 | 29,12 | 29,59 | 243,4 | 279,35 | 227,28 | 145,25 |
V dubnu 2023 kraje přijaly transfery ve výši 81,5 mld. Kč, tedy o 25,9 %, tj. o 16,8 mld. Kč více nežli v dubnu roku 2022. K tomu přispěl především růst neinvestičních transferů, které se meziročně navýšily o 26 %, tj. 16,3 mld. Kč, na 79,1 mld. Kč. Největší meziroční nárůst byl zejména u nedávkových transferů podle zákona o sociálních službách. Investiční transfery přijaté kraji činily v dubnu 2,4 mld. Kč a meziročně vzrostly o 24,1 %, tj. o 0,5 mld. Kč. Na tom se podílel meziroční nárůst transferů na Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Významné investiční a neinvestiční transfery přijaté kraji v dubnu 2023 jsou zachyceny na grafech č. 4 a č. 5.
k 30.4.2023 | |
---|---|
duben | |
Integrovaný regionální OP - EU | 1461,4 |
OP podnikání a inovace | 293,83 |
Dopravní infrastruktura | 236,59 |
OP Životní prostředí 2021-2027 | 170,98 |
Integrovaný regionální OP - SR | 58,65 |
OP Životní prostředí 2014-2020 | 54,79 |
k 30.4.2023 | |
---|---|
duben | |
Přímé náklady na vzdělávání | 53950 |
Nedávkové transfery dle ZSS | 13719,15 |
Dotace pro soukromé školy | 4454,38 |
Kompenzace ubyt. Ukrajina | 2395,04 |
OP Jan Amos Komenský | 1150,71 |
Národní plán obnovy - pomůcky | 551,66 |
Výdaje krajů:
Celkové výdaje krajů ke konci dubna 2023 činily 113,4 mld. Kč a meziročně vzrostly o 35,1 %, tj. o 29,4 mld. Kč. Po očištění výdajů krajů o přímé náklady na vzdělávání a dotace pro soukromé školy2 výdaje činí pouze 55,3 mld. Kč. Největší podíl na růstu celkových výdajů měly běžné výdaje, které se oproti dubnu 2022 zvýšily o 34 %, tj. o 26,6 mld. Kč, na 104,9 mld. Kč. Transfery, které kraje převedly příspěvkovým a podobným organizacím dosáhly 75,5 mld. Kč a tvořily 72 % celkových běžných výdajů. Většina z těchto peněžních prostředků byla určena na přímé náklady na vzdělávání a dotace pro soukromé školy. Kapitálové výdaje krajů v dubnu letošního roku nadále rostou, a to i v době současné inflace. Meziročně vzrostly o 50,1 %, tj. o 2,8 mld. Kč, na 8,5 mld. Kč. Za duben 2023 realizovaly kraje výdaje na pomoc Ukrajině a jejímu obyvatelstvu ve výši 0,6 mld. Kč, přičemž největší výdaje na pomoc Ukrajině zaznamenaly Středočeský a Moravskoslezský kraj. V letošním roce kraje vynaložily peněžní prostředky v celkové výši 2,6 mld. Kč. Od počátku konfliktu tyto výdaje činí 6,1 mld. Kč. Detailní zachycení výdajů krajů na Ukrajinu je uvedeno v tabulkách (.XLSX, 99 kB).
II. Hospodaření obcí
Obce v dubnu letošního roku hospodařily s kladným saldem rozpočtu ve výši 10,9 mld. Kč, které meziročně vzrostlo o 2,3 %, tj. o 0,2 mld. Kč (viz graf č. 6). Rozpočet hl. m. Prahy, který tvoří více jak polovinu celkového přebytku hospodaření obcí, v dubnu skončil v přebytku 4,8 mld. Kč s celkovými příjmy ve výši 39 mld. Kč a výdaji v hodnotě 34,2 mld. Kč. Bez hl. m. Prahy celkové konsolidované příjmy obcí ke konci dubna činily 98,9 mld. Kč, výdaje 92,8 mld. Kč a výsledek rozpočtového hospodaření skončil v přebytku 6,1 mld. Kč.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
duben | |||||||||||
Příjmy celkem | 76979,12 | 77687,67 | 75380,62 | 80104,94 | 82646,52 | 94956,31 | 103403,48 | 106024,99 | 107116,67 | 118804,3 | 137900,08 |
Výdaje celkem | 63729,23 | 70702,13 | 66092,55 | 65373,93 | 70943,88 | 83453,25 | 91486,32 | 99848,43 | 98628,8 | 108141,84 | 126988,66 |
Saldo | 13249,89 | 6985,53 | 9288,07 | 14731 | 11702,64 | 11503,06 | 11917,16 | 6176,57 | 8487,89 | 10662,46 | 10911,42 |
Příjmy obcí:
Celkové příjmy obcí ke konci dubna 2023 činily 137,9 mld. Kč a meziročně se zvýšily o 16,1 %, tj. o 19,1 mld. Kč. Po očištění příjmů obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání a dotace pro soukromé školy2příjmy činí 129,3 mld. Kč. Z toho jejich vlastní příjmyičinily 111,1 mld. Kč (meziroční růst o 15,8 %, tj. o 15,2 mld. Kč) a tvořily dominantní část celkových očištěných příjmů.
Vlastní příjmy opakovaně posilují zejména kvůli růstu daňových příjmů, které se v dubnu letošního roku meziročně navýšily o 16,2 %, tj. o 12,8 mld. Kč, na 92 mld. Kč. K nárůstu daňových příjmů přispívá od roku 2021 navýšení podílu obcí na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní, nebo v současnosti zejména vysoká míra inflace. Meziročně se zvýšilo inkaso DPH o 10,8 %, tj. 4,3 mld. Kč, na 44,5 mld. Kč. Vzrostlo také inkaso DPPO o 20,8 %, tj. o 3,5 mld. Kč, na 20,2 mld. Kč a DPFO o 26,7 %, tj. o 3,9 mld. Kč, na 18,4 mld. Kč. K meziročnímu růstu celkových daňových příjmů zanedbatelně přispěly také ostatní daňové příjmy. Na základě daňových predikcí lze očekávat rostoucí trend i v průběhu letošního roku.
Jak je patrné z grafu č. 7, tak objem daňových příjmů obcí od roku 2013 relativně roste. Výjimku tvoří rok 2015, kdy došlo k časovému posunu ve výběru DPH a rok 2021, kdy inkaso daňových příjmů pokleslo v důsledku výplaty kompenzačního bonusu a zároveň probíhající ekonomické recese. Obce však obdržely z kapitoly Všeobecná pokladní správa příspěvek ke zmírnění dopadů výplaty kompenzačního bonusu ve výši 3,2 mld. Kč. Naopak k nárůstu daňových příjmů přispívá od roku 2021 navýšení podílu krajů na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní, nebo v současnosti zejména inflace.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
duben | |||||||||||
Daňové příjmy | 51871,29 | 53883,75 | 49285,04 | 53791,56 | 58849,21 | 65865,53 | 71384,7 | 71665,63 | 69018,01 | 79188,02 | 91973,88 |
Daně z příjmů fyz. osob | 12504,2 | 12354,32 | 11696,78 | 13272,13 | 14252,94 | 16030,75 | 18502,86 | 19900,25 | 14493,72 | 14561,34 | 18442,59 |
Daně z příjmů práv. osob | 13290,21 | 12282,16 | 10990,34 | 12528,03 | 13285,61 | 13673,34 | 16209,71 | 13644 | 16140,82 | 16714,73 | 20185,21 |
Daň z přidané hodnoty | 20259,56 | 23168,19 | 20550,3 | 22041,14 | 24737,23 | 29446,58 | 30346,71 | 32014,63 | 32822,69 | 40143,81 | 44493,64 |
Ostatní daňové příjmy | 5817,18 | 6078,9 | 6047,21 | 5950,15 | 6573,15 | 6713,71 | 6324,88 | 6106,53 | 5560,62 | 7767,94 | 8852,3 |
Obce ke konci dubna letošního roku přijaly největší objem transferů od dubna roku 2013, a to v celkové výši 26,8 mld. Kč. Meziročně přijaté transfery vzrostly o 17,2 %, tj. o 3,9 mld. Kč. Neinvestiční transfery, které ke konci dubna činily 23,3 mld. Kč, meziročně vzrostly o 19,6 %, tj. o 3,8 mld. Kč. Největší meziroční nárůst byl zejména u nedávkových transferů podle zákona o sociálních službách. Investiční transfery přijaté obcemi se meziročně zvýšily o 3,2 %, tj. o 0,1 mld. Kč, na 3,5 mld. Kč. Významné investiční a neinvestiční transfery přijaté obcemi v dubnu 2023 jsou zachyceny na grafech č. 8 a č. 9.
Výdaje obcí:
Celkové výdaje obcí ke konci dubna 2023 činily 127 mld. Kč a meziročně vzrostly o 17,4 %, tj. o 18,8 mld. Kč. Po očištění výdajů obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání a dotace pro soukromé školy2výdaje činí pouze 118,4 mld. Kč. Meziroční růst byl způsoben především navýšením běžných výdajů, které se oproti minulému roku zvýšily o 19,6 %, tj. o 17,4 mld. Kč, na 106,2 mld. Kč. Na objemu běžných výdajů se převážně podílely neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím, které činily 30,1 mld. Kč. V porovnání s dubnem minulého roku se meziročně navýšily (konkrétně o 7,4 %, tj. o 1,4 mld. Kč) také kapitálové výdaje obcí, které dosáhly 20,8 mld. Kč. Obce za duben 2023 realizovaly výdaje na pomoc Ukrajině a jejímu obyvatelstvu ve výši 173,1 mil. Kč, přičemž výdaje byly největší v případě hl. m. Prahy, a to ve výši 142,2 mil. Kč. V roce 2023 bylo obcemi vynaloženo 540 mil. Kč. Od počátku konfliktu se už tyto výdaje vyšplhaly na 2,2 mld. Kč. Detailní zachycení výdajů obcí na Ukrajinu je uvedeno v tabulkách (.XLSX, 99 kB).
III. DSO
DSO hospodařily v dubnu 2023 s celkovými příjmy ve výši 1,7 mld. Kč (meziroční růst o 14,6 %, tj. o 0,2 mld. Kč) a celkovými výdaji ve výši 1,2 mld. Kč (meziroční snížení o 0,9 %, tj. o 0,01 mld. Kč). Saldo rozpočtu skončilo v přebytku 0,5 mld. Kč (meziroční růst o 92,4 %, tj. o 0,2 mld. Kč).
Dokumenty ke stažení
- Vývoj hospodaření územních rozpočtů v roce 2023 - duben XLS (197kB)
- Tabulky hospodaření - duben XLSX (43kB)
- Výdaje ÚSC na pomoc Ukrajině za měsíc duben XLSX (99kB)
1 Je důležité poznamenat, že první vlna pandemie vyvrcholila na počátku dubna v roce 2020, takže srovnávané období je již spojeno s restriktivními opatřeními vlády.
2 Přímé náklady na vzdělávání představují peněžní prostředky ze státního rozpočtu (z kapitoly MŠMT), které kraje a hl. m. Praha rozepisují a přímo přidělují příslušným školám a školským zařízením. Jedná se tedy o průtokový neinvestiční transfer a kraj i hl. m. Praha nemohou s těmito prostředky nijak nakládat. Z tohoto důvodu se celkové příjmy a výdaje krajů a hl. m. Prahy očišťují, aby nedocházelo ke zkreslení jejich hospodaření.
3 Očištěný výsledek hospodaření z roku 2022 je pouze odhadem, neboť výše výdajů financovaných z přijatých transferů na přímé náklady na vzdělávání ve výkazech FIN 2-12 M nebyly ještě jednoznačně identifikovány.
i Vlastní příjmy = daňové + nedaňové + kapitálové příjmy
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Zprávy Kurzy.cz - ekonomika, akcie, koruna, euro, dolar, zprávy ze světa.
- Průměrná mzda - vývoj průměrné mzdy, 2020, Vývoj výše průměrné mzdy v Kč
- HDP 2020, vývoj hdp v ČR, Vývoj HDP meziročně v %
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Slevy na dani 2023, 2022: na poplatníka lze odečíst 30.840 Kč, na manželku/manžela 24.840 Kč
- Pravidelné zprávy, informace na e-mail
- Stříbro - výkupní a prodejní ceny, zprávy, investiční stříbro
- Zlato - výkupní a prodejní ceny, zprávy, investiční zlato
- Investice, aktuální zprávy a online data
- Elektřina - ceny a grafy elektřiny, vývoj ceny elektřiny 1 MWh - 1 rok - měna EUR
- Stříbro - ceny a grafy stříbra, vývoj ceny stříbra 1oz - 1 rok - měna USD
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory