Skončila modernizace 1. koridoru v údolí Tiché Orlice mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí.

„Náročná modernizace cílila už od přípravy na odstranění propadů rychlosti, zajištění maximální plynulosti dopravy vytíženého koridorového úseku a zvýšení bezpečnosti provozu. Oblouky o malém poloměru nám bohužel nedovolují zvýšit maximální rychlost na více než 110 km/h při jízdě pod ETCS,“ vysvětluje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Stavba se dotkla železničního svršku včetně hloubkové sanace spodku pomocí technologie hutněných štěrkových pilířů. Komplexní rekonstrukcí prošlo trakční vedení, staré zabezpečovací zařízení nahradil nový elektronický autoblok. Výraznou modernizací prošly tři přejezdy a investice zahrnovala i stavbu protihlukových stěn o délce 392 metrů. „Zrušením zastávky Bezpráví a vybudováním nové odbočky jsme podstatně zvýšili propustnost trati, hlavně v případě mimořádností či výluk. Navíc regionální spoje dříve zastavující v Bezpráví už nebudou narušovat jízdu dalších vlaků. Stabilitu dopravy jsme od samotného začátku vnímali jako prioritu,“ doplňuje Jiří Svoboda.
„V rámci stavby jsme s ohledem na životní prostředí využili nejmodernější technologie. Na výměnu kolejí jsme nasadili speciální strojní sanační kolejovou linku. Finální práce jsme pak rozdělili na čtyři etapy a zvolili takové postupy, abychom zkrátili délku jednokolejného úseku a minimalizovali tím dopad na provoz vlaků,“ říká za zhotovitele generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS Martin Borovka.
Citelnou provozní brzdou celého úseku byla vedle dlouhého mezistaničního úseku i samotná stanice Brandýs nad Orlicí. Její úrovňové řešení značně komplikovalo dopravu. Nyní jsou zde dvě vnější jednostranná nástupiště o délce 220 metrů, přístup k nim je bezbariérový a pod kolejištěm se zřídil nový podchod. Díky rekonstrukci stanice už zastavující vlaky nebrzdí projíždějící dálkové. Benefity toho pocítí i řidiči a chodci na přejezdu přímo ve stanici, výrazně se totiž zkracuje doba jeho uzavření. Z modernizace těží rovněž nákladní doprava, vlakům slouží výhybna s dostatečně dlouhými kolejemi. Pomyslnou tečkou za celou rekonstrukcí je i částečná oprava výpravní budovy, která má novou fasádu, okna a dveře.
Projekt Ústí n. O. – Brandýs n. O. – původní stopa, BC je navržen k financování Evropskou unií z Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility; RRF) v rámci Národního plánu obnovy. Aktuálně je spolufinancován z úvěru Evropské investiční banky (EIB).
„V rámci stavby jsme s ohledem na životní prostředí využili nejmodernější technologie. Na výměnu kolejí jsme nasadili speciální strojní sanační kolejovou linku. Finální práce jsme pak rozdělili na čtyři etapy a zvolili takové postupy, abychom zkrátili délku jednokolejného úseku a minimalizovali tím dopad na provoz vlaků,“ říká za zhotovitele generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS Martin Borovka.
Citelnou provozní brzdou celého úseku byla vedle dlouhého mezistaničního úseku i samotná stanice Brandýs nad Orlicí. Její úrovňové řešení značně komplikovalo dopravu. Nyní jsou zde dvě vnější jednostranná nástupiště o délce 220 metrů, přístup k nim je bezbariérový a pod kolejištěm se zřídil nový podchod. Díky rekonstrukci stanice už zastavující vlaky nebrzdí projíždějící dálkové. Benefity toho pocítí i řidiči a chodci na přejezdu přímo ve stanici, výrazně se totiž zkracuje doba jeho uzavření. Z modernizace těží rovněž nákladní doprava, vlakům slouží výhybna s dostatečně dlouhými kolejemi. Pomyslnou tečkou za celou rekonstrukcí je i částečná oprava výpravní budovy, která má novou fasádu, okna a dveře.
Zhotovitelem prací bylo sdružení firem EUROVIA CS, Chládek a Tintěra, Pardubice, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha. Celkové investiční náklady stavby dosahují výše 4,16 miliardy korun.
Projekt Ústí n. O. – Brandýs n. O. – původní stopa, BC je navržen k financování Evropskou unií z Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility; RRF) v rámci Národního plánu obnovy. Aktuálně je spolufinancován z úvěru Evropské investiční banky (EIB).
Poslední zprávy z rubriky Přeprava:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- PSČ Tichá, Tichá - 74274, pošta Tichá
- Brandýs nad Labem 2243, Brandýs nad Labem-Stará Boleslav na parcele st. 3212 v KÚ Brandýs nad Labem - statistika
- Brandýs nad Labem 2379, Brandýs nad Labem-Stará Boleslav na parcele st. 3338 v KÚ Brandýs nad Labem - statistika
- Brandýs nad Labem 602, Brandýs nad Labem-Stará Boleslav na parcele st. 663 v KÚ Brandýs nad Labem - statistika
- Brandýs nad Labem 1808, Brandýs nad Labem-Stará Boleslav na parcele st. 2495 v KÚ Brandýs nad Labem - statistika
- Brandýs nad Labem 557, Brandýs nad Labem-Stará Boleslav na parcele st. 520/2 v KÚ Brandýs nad Labem - statistika
- Brandýs nad Labem 2505, Brandýs nad Labem-Stará Boleslav na parcele st. 3522 v KÚ Brandýs nad Labem - statistika
- Brandýs nad Labem 1962, Brandýs nad Labem-Stará Boleslav na parcele st. 3051 v KÚ Brandýs nad Labem - statistika
- Brandýs nad Labem 153, Brandýs nad Labem-Stará Boleslav na parcele st. 72 v KÚ Brandýs nad Labem - statistika
- Brandýs nad Labem 603, Brandýs nad Labem-Stará Boleslav na parcele st. 667 v KÚ Brandýs nad Labem - statistika
- Brandýs nad Labem 15, Brandýs nad Labem-Stará Boleslav na parcele st. 171 v KÚ Brandýs nad Labem - statistika
- Brandýs nad Labem 905, Brandýs nad Labem-Stará Boleslav na parcele st. 920 v KÚ Brandýs nad Labem - statistika
Prezentace
16.04.2025 5 Xiaomi telefonů, které jsou teď v Česku za…
16.04.2025 Jak investovat v době nejistoty?
16.04.2025 Daňový lexikon pro začátečníky: Praktický…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trump rozvířil vody na komoditním trhu. Bude Brazílie vítězem?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Miroslav Novák, Citfin
Euro za 27 Kč – reálná možnost v případě, že letos americká ekonomika spadne do recese
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři