Komise přijala nová nařízení o horizontálních blokových výjimkách a horizontální pokyny - Antimonopolní předpisy
Evropská komise dnes po důkladném vyhodnocení a přezkumu stávajících pravidel přijala revidovaná nařízení o horizontálních blokových výjimkách ohledně dohod o výzkumu a vývoji a specializačních dohod a revidované horizontální pokyny, které uvedená nařízení doplňují. Tato revidovaná nařízení a pokyny poskytnou podnikům jasnější a aktuální vodítko pro posuzování slučitelnosti jejich dohod o horizontální spolupráci s pravidly EU v oblasti hospodářské soutěže. Nová nařízení o horizontálních blokových výjimkách vstoupí v platnost dne 1. července 2023, zatímco pokyny hned poté, co budou zveřejněny v Úředním věstníku EU.
Hlavní změny v revidovaných pravidlech
Na základě nařízení o horizontálních blokových výjimkách jsou za určitých podmínek dohody týkající se výzkumu a vývoje a specializační dohody vyňaty ze zákazu stanoveného v čl. 101 odst. 1 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen „SFEU“). Tato pravidla tak vytváří bezpečný přístav, v němž se na některé dohody vztahuje bloková výjimka z předpisů o hospodářské soutěži.
Dnes přijatými revidovanými pravidly se zavádějí tyto změny:
- rozšiřuje se oblast působnosti nařízení o blokových výjimkách pro specializační dohody tak, aby zahrnovalo více typů dohod o výrobě uzavřených více než dvěma stranami. Revidovaná pravidla navíc zavádějí pružnější přístup k výpočtu podílů na trhu pro účely použití blokové výjimky. Obsahují rovněž konkrétní pokyny, jak tuto výjimku uplatňovat
- jasnější a flexibilnější je výpočet podílů na trhu pro účely uplatňování nařízení o blokových výjimkách pro výzkum a vývoj, a zahrnuty jsou také pokyny, jak nařízení uplatňovat. Revidovaná pravidla zejména kladou větší důraz na ochranu inovační hospodářské soutěže, zejména v případech, kdy není možné vypočíst podíly na trhu, a zdůrazňují v této souvislosti pravomoci Komise a vnitrostátních orgánů pro hospodářskou soutěž v jednotlivých problematických případech výhodu výjimky odejmout
- aktualizuje se úvodní kapitola pokynů, kam je nyní zařazena nejnovější judikatura týkající se klíčových pojmů, jako jsou jednání ve vzájemné shodě, potenciální hospodářská soutěž, omezení z hlediska účelu a z hlediska důsledku a vedlejší omezení. Tato kapitola rovněž obsahuje nové pokyny k uplatňování článku 101 SFEU na dohody mezi společnými podniky a jejich mateřskými společnostmi, jakož i rozšířený návod, jak uplatňovat pokyny na dohody, které zahrnují spolupráci na více než jednom druhu činnosti (např. výroba a uvádění na trh)
- je zařazen nový oddíl o dohodách o sdílení mobilní telekomunikační infrastruktury, který odráží nedávnou praxi v oblasti prosazování kapitoly pokynů k horizontálním omezením u dohod o výrobě. Tyto nové pokyny stanoví faktory důležité pro posouzení těchto dohod a obsahují seznam minimálních podmínek, které musí společnosti splňovat, aby se snížilo riziko porušení pravidel hospodářské soutěže
- obsáhlejší a jasnější je kapitola pokynů k dohodám o nákupu tak, aby odrážela nejnovější rozhodovací praxi. Revidovaná kapitola vysvětluje rozdíl mezi společnými nákupy a kartely kupujících. Objasňuje rovněž, že společný nákup zahrnuje i ujednání, podle nichž kupující sjednávají podmínky nákupu společně, nicméně každý kupující provádí své nákupy nezávisle. Rovněž klade větší důraz na možné účinky narušující hospodářskou soutěž na předcházející straně nabídky a poskytuje pokyny k určitým společným vyjednávacím taktikám, včetně používání dočasného přerušení objednávek
- rozšiřuje se kapitola pokynů k dohodám o uvádění na trh tak, aby zahrnovala nový oddíl o konsorciích ucházejících se o zakázku a pokyny, jak je rozlišit od kartelových dohod mezi uchazeči o veřejnou zakázku
- novou strukturu a širší obsah získává kapitola pokynů týkající se výměny informací tak, aby odrážela nejnovější zkušenosti v oblasti judikatury a prosazování práva. Revidovaná kapitola je doplněna o další pokyny týkající se: i) pojmu obchodně citlivých informací, ii) druhů výměny informací, které mohou představovat omezení hospodářské soutěže z hlediska účelu, iii) potenciálních účinků sdílených datových souborů podporujících hospodářskou soutěž, iv) nepřímých forem výměny informací, včetně souhrnu bilaterálních dohod mezi silným centrem a jednotlivými slabšími partnery, v) upozorňování na protisoutěžní jednání prostřednictvím veřejných oznámení a vi) praktických opatření, díky nimž se společnosti mohou vyhnout porušování předpisů, jako je omezení rozsahu výměny, používání čistých týmů nebo nezávislých správců a veřejného distancování
- mění se kapitola pokynů ke standardizačním dohodám tak, aby se na požadavek na otevřenou účast na procesu stanovování standardů vztahovala větší flexibilita. Revidovaná kapitola rovněž objasňuje, že i) zveřejnění maximální kumulované sazby licenčních poplatků stranami standardizační normalizační dohody není v rozporu s pravidly hospodářské soutěže, a ii) požadavek, aby účastníci zveřejnili příslušná práva duševního vlastnictví
- doplňuje se nová kapitola horizontálních pokynů týkající se dohod o udržitelnosti s cílem vyjasnit, že antimonopolní pravidla nebrání dohodám mezi soutěžiteli, kteří sledují cíl udržitelnosti. Nové pokyny obsahují širokou definici cílů udržitelnosti vycházející z cílů udržitelného rozvoje OSN a uvádějí různé příklady dohod o udržitelnosti, které obecně nespadají do oblasti působnosti čl. 101 odst. 1 SFEU. Nová pravidla rovněž poskytují měkký „bezpečný přístav“ pro standardizační dohody o udržitelnosti, které splňují určité podmínky. Rovněž objasňují, jak lze dohodě o udržitelnosti udělit výjimku, a to popisem druhů výhod, které lze vzít v úvahu. Nová kapitola dále obsahuje hypotetické příklady, jak článek 101 SFEU uplatňovat. Společnostem, které chtějí uzavřít dohodu o udržitelnosti, nová kapitola o udržitelnosti rovněž připomíná, že mohou požádat Komisi o neformální poradenství s cílem zajistit soulad s pravidly EU v oblasti hospodářské soutěže. Poskytnutí takového poradenství může doplnit obecný rámec analýzy stanovený v nové kapitole o udržitelnosti.
Další podrobné informace o hlavních změnách lze nalézt ve vysvětlivkách, které jsou k revidovaným pravidlům připojeny.
Základní informace o přezkumu
V květnu 2021 byl zveřejněn pracovní dokument útvarů Komise, v němž jsou uvedeny výsledky hodnocení stávajících nařízení o horizontálních blokových výjimkách z roku 2010 a horizontálních pokynů z roku 2011. Z hodnocení vyplynulo, že se jedná o užitečné nástroje, které významně usnadňují sebehodnocení horizontálních dohod a pomáhají podnikům snížit náklady na dodržování předpisů. Ukázalo se však také, že pravidla je třeba přizpůsobit vývoji na trhu a ve společnosti, k němuž od jejich přijetí došlo.
V návaznosti na uvedené hodnocení zahájila Komise v červnu 2021 posouzení dopadů, v jehož průběhu shromáždila další podklady k oblastem, které je třeba zlepšit, mimo jiné prostřednictvím otevřené veřejné konzultace, seminářů se zúčastněnými stranami, diskusí se zainteresovanými stranami a vnitrostátními orgány pro hospodářskou soutěž a cílených zpráv odborníků.
V březnu 2022 zahájila Komise veřejnou konzultaci o návrzích revidovaných nařízení o horizontálních blokových výjimkách a horizontálních pokynů. Výsledky veřejné konzultace jsou shrnuty ve zprávě o posouzení dopadů, která je dnes rovněž zveřejněna. Tato zpráva obsahuje více podrobností o konzultačních činnostech a posouzení navrhovaných změn.
Souvislosti týkající se nařízení o horizontálních blokových výjimkách
Ustanovení čl. 101 odst. 1 Smlouvy o fungování EU zakazuje dohody mezi společnostmi, které omezují hospodářskou soutěž. Podle čl. 101 odst. 3 SFEU jsou však takové dohody slučitelné s jednotným trhem, pokud přispívají ke zlepšení výroby nebo distribuce zboží nebo k podpoře technického či hospodářského pokroku, přičemž spotřebitelům poskytují spravedlivý podíl na výhodách z toho plynoucích a nevylučují hospodářskou soutěž.
Nařízení o blokových výjimkách vyjímá dohody týkající se výzkumu a vývoje a specializační dohody, které splňují určité podmínky, ze zákazu stanoveného v čl. 101 odst. 1 Smlouvy, a pro tyto dohody vytváří „bezpečný přístav“. Nařízení o horizontálních blokových výjimkách se doplňují o horizontální pokyny, které objasňují, jak: i) uplatňovat nařízení o horizontálních blokových výjimkách, ii) posoudit dohody o výzkumu a vývoji a specializační dohody, které nespadají do „bezpečného přístavu“, a iii) posoudit různé další společné typy dohod o spolupráci mezi konkurenčními společnostmi. Patří mezi ně dohody o společném nákupu a společném uvádění na trh, standardizační dohody a dohody o výměně informací a o udržitelnosti.
Další informace
K dispozici jsou příslušné internetové stránky GŘ pro hospodářskou soutěž, které obsahují všechny příspěvky zúčastněných stran předložené v souvislosti s hodnocením a posouzením dopadů, shrnutí různých konzultačních činností, hodnocení pracovního dokumentu útvarů Komise, odborné zprávy vypracované pro posouzení dopadů a zprávu o posouzení dopadů.
Nenechte si ujít diskusi o některých klíčových změnách nařízení o horizontálních blokových výjimkách a horizontálních pokynech v druhém díle webcastového cyklu Let's Talk Competition, který se bude konat 26. června 2023 ve 13:00 (SEČ). Další informace uvádíme na internetových stránkách věnovaných této akci.
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 341/2017 Sb.
- Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- Nový stavební zákon
- Komise přijala nová nařízení o horizontálních blokových výjimkách a horizontální pokyny - Antimonopolní předpisy
- Komise prodlužuje platnost nařízení o blokové výjimce pro motorová vozidla a aktualizuje doplňkové pokyny - Antimonopolní předpisy
- Antimonopolní opatření: Evropská komise shromažďuje připomínky veřejnosti k návrhům týkajícím se budoucnosti nařízení o blokových výjimkách pro motorová vozidla a doplňkových pokynů
- Komise přijala nová pravidla k zajištění důslednějšího prosazování obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) v přeshraničních případech - Ochrana údajů
- Evropská komise spustila konzultaci zaměřenou na revizi obecného nařízení o blokových výjimkách
- Evropská komise spustila konzultaci zaměřenou na revizi obecného nařízení o blokových výjimkách
- Komise mění obecná pravidla pro blokové výjimky s cílem dále usnadnit a zrychlit zelenou a digitální transformaci - Státní podpora
- Nové nařízení Komise (EU) 2020/1182 mění přílohu VI nařízení CLP
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?