nové návrhy na podporu čisté a moderní lodní dopravy - Námořní bezpečnost
Komise dnes předložila pět legislativních návrhů, jejichž cílem je modernizovatpravidla EU v oblasti námořní bezpečnosti a předcházet znečištění vody způsobené loděmi Vzhledem k tomu, že 75 % zahraničního obchodu EU probíhá po moři, je námořní doprava nejen tepnou globalizované ekonomiky, ale je také životně důležitá pro ostrovy EU, okrajové a vzdálené námořní regiony. Námořní bezpečnost ve vodách EU je v současné době velmi vysoká. Svědčí o tom nízký počet úmrtí i skutečnost, že v poslední době nedošlo k žádným velkým únikům ropy. Každoročně je však stále hlášeno více než 2 000 námořních nehod a incidentů.
Návrhy Evropské unii poskytnou nové nástroje na podporu čisté a moderní lodní dopravy. Sladí pravidla EU s mezinárodními předpisy, přičemž zajistí rovné podmínky pro toto odvětví a zároveň zlepší provádění a prosazování prostřednictvím digitalizace a intenzivnější spolupráce EU. Evropská agentura pro námořní bezpečnost (EMSA) bude hrát významnou roli při provádění nových požadavků tím, že poskytne správním orgánům členských států podporu při prosazování nových pravidel. Samostatný návrh obsahuje změny mandátu agentury EMSA a zahrnuje tyto nové úkoly.
Modernizovaná pravidla pro námořní bezpečnost
Tři z pěti návrhů se zaměřují na modernizaci a zlepšení pravidel pro námořní bezpečnost. Věnují zvláštní pozornost státní přístavní inspekci a vyšetřování námořních nehod, přičemž v zájmu snížení počtu incidentů a nehod posilují prosazování pravidel, a tím v konečném důsledku předcházejí ztrátám na lidských životech a znečištění životního prostředí.
Balíček návrhů zahrnuje:
- jasné požadavky na inspekce státu vlajky na základě mezinárodních pravidel, jakož i a zvláštní školení agentury EMSA pro vnitrostátní správní orgány s cílem posílit kontroly, které orgány členských států provádějí u svých plavidel. Tím se zlepší námořní bezpečnost a sníží se rizika znečištění životního prostředí. Zároveň se zajistí, aby státy vlajky EU i nadále podporovaly vysoce kvalitní služby lodní dopravy. Návrh usnadňuje sdílení informací mezi státy vlajky, pokud jde o výsledky inspekcí, které provádějí, a obecně také o problémy v dodržování předpisů. EMSA bude tuto spolupráci podporovat prostřednictvím revidovaného programu profesního rozvoje a odborné přípravy pro inspektory státu vlajky,
- státní přístavní inspekce bude rozšířena tak, aby zahrnovala dodatečná mezinárodní pravidla, jako jsou nové úmluvy o zátěžové vodě a sedimentech a o odstraňování vraků. Návrh rovněž v zájmu zohlednění nových požadavků aktualizuje způsob výběru lodí k inspekci, přičemž při určování rizikového profilu lodí bude klást větší důraz na jejich environmentální výkonnost a nedostatky. Díky dalším změnám se dále zlepší schopnost členských států odhalovat a napravovat nedodržování pravidel a norem týkajících se bezpečnosti nebo prevence v oblasti životního prostředí a znečišťování,
- oblast působnosti státní přístavní inspekce a vyšetřování nehod bude rozšířena na rybářská plavidla, u nichž přetrvávají závažná bezpečnostní rizika. Členské státy se mohou rozhodnout provádět státní přístavní inspekci u rybářských plavidel o délce přesahující 24 metrů, která staví v přístavech EU. V případě nejzávažnějších nehod menších rybářských plavidel (menších než 15 metrů) by je členské státy musely zároveň nahlásit a zkontrolovat, aby z toho mohly vyvodit související ponaučení. Operace prováděné státem vlajky a státní přístavní inspekcí budou digitalizovány a bude podporováno využívání elektronickýchosvědčení. To bude možné zejména díky informačním systémům a databázím agentury EMSA.
- další podporu od agentury EMSA obdrží vnitrostátní orgány pro vyšetřování nehod. Na požádání bude k dispozici skupina odborníků z různých oborů, jakož i specializované nástroje a vybavení.
Bojovat proti znečištění z lodí
Cílem dnešních návrhů je rovněž předcházet jakémukoli nezákonnému vypouštění látek do evropských moří. To je nezbytné pro snížení dopadu činností námořní dopravy na životní prostředí a pro zachování mořského ekosystému. K dosažení tohoto cíle je nutné odhalovat nezákonné vypouštění látek, stíhat protiprávní jednání a trestat pachatele protiprávní činnosti.
Za tímto účelem návrh:
- uvádí pravidla EU do souladu s mezinárodními předpisy a rozšiřuje oblast působnosti tak, aby zahrnovala širší škálu znečišťujících látek. Kromě nezákonného vypouštění ropy a škodlivých kapalných látek, na které se vztahovala stávající pravidla, Komise navrhuje zahrnout rovněž vypouštění škodlivých látek přepravovaných v balené formě, tekutý odpad, odpadky, jakož i vypouštění odpadních vod a zbytků látek ze systémů čištění spalin (skrubrů),
- optimalizuje CleanSeaNet – databázi agentury EMSA pro dohled a sdílení informací – a stanoví povinnosti týkající se sdílení informací a následných opatření vnitrostátních orgánů odpovědných za odhalování a ověřování potenciálního znečištění. Posílený systém usnadní včasné prosazování, jakož i spolupráci mezi členskými státyv případě přeshraničních incidentů spočívajících ve znečištění z lodí,
- zavádí posílený právní rámec pro sankce a jejich uplatňování, který vnitrostátním orgánům umožní přijmout odpovídající opatření v případě nezákonného vypouštění látek a ukládat sankce, například pokuty. V návrhu jsou uvedena minimální kritéria pro účinné uplatňování správních sankcí, například závažnost uvedeného vypouštění, jeho dopad na životní prostředí nebo finanční síla odpovědného subjektu.
Upravenýmandát Evropské agentury pro námořní bezpečnost
Návrh aktualizujemandát agenturyEMSA, aby se lépe zohlednila rostoucí úloha, kterou agentura hraje v mnoha oblastech námořní dopravy. Mezi tyto oblasti patří například bezpečnost, prevence znečištění a ochrana životního prostředí, opatření v oblasti klimatu, zabezpečení, dohled a krizové řízení, jakož i digitalizace – včetně nových úkolů v oblasti bezpečnosti a udržitelnosti vyplývajících z tohoto legislativního balíčku.
Komise a členské státy například budou moci počítat s podporou agentury EMSA při provádění nařízení o námořních palivech „FuelEU Maritime“ a při rozšiřování systému EU pro obchodování s emisemi (ETS) na námořní dopravu. Agentura bude rovněž nadále pomáhat Komisi a členským státům s námořním dohledem, odolností v oblasti kybernetické bezpečnosti a s připraveností na krize a hrát významnou úlohu při zjednodušování podávání zpráv mezi členskými státy prostřednictvím nástrojů IT, přičemž bude i nadále nabízet odbornou přípravu a budování kapacit pro správní orgány členských států.
Další postup
Návrhy nyní posoudí Evropský parlament a Rada v souladu s řádným legislativním postupem.
Souvislosti
Jak je stanoveno v Zelené dohodě pro Evropu, ve Strategii pro udržitelnou a inteligentní mobilitu a v akčním plánu pro nulové znečištění, vizí Komise je nasměrovat lodní dopravu na cestu k nulovým emisím, znečištění a nehodám. Dnešní návrhy jsou jedním z konkrétních výsledků zapojení Komise do udržitelné a inteligentní mobility. V rámci balíčku „Fit for 55“ se EU rozhodla rozšířit systém EU ETS na námořní dopravu a přijala nařízení o námořních palivech FuelEU. Oba legislativní texty přispějí k přechodu na dekarbonizovanou lodní dopravu. Čisté technologie a paliva podpoří rovněž agendu udržitelnosti a nulového znečištění.
Další informace
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?