Za nehodami motoristů s autobusy je často nepozornost a malá ohleduplnost řidičů „osobáků“
Analytici Portálu nehod se podívali na místa, kde nejčastěji dochází k nehodám autobusů. Jsou jimi ulice měst a silnice III. třídy. K bouračkám s autobusy zde dochází často vinou nepozornosti a nerespektování pravidel ze strany řidičů osobních vozů. V těchto nehodách vede bezkonkurenčně Praha. Proto Portál nehod upozorňuje na místa v Praze, která jsou z tohoto pohledu nejvíce riziková.
„Podíl nehod autobusů na všech nehodách v České republice je poměrně konstantní. Od roku 2013 do roku 2022 tvořil v průměru 2,53 %. Pro lepší představu – v loňském roce to bylo v absolutním vyjádření 2 295 nehod,“ řekl Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.
Podle analýzy Portálu nehod (www.portalnehod.cz) dochází nejčastěji k nehodám autobusů ve městech. Tyto nehody mají 61% podíl na všech nehodách autobusů, ke kterým u nás došlo za posledních deset let. Je však třeba zdůraznit, že nehody autobusů se obejdou ve městech v naprosté většině případů bez zranění (74 %) nebo jen s lehkým zraněním (24 %).
Po ulicích měst jsou pro autobusy druhým nejnebezpečnějším místem silnice III. třídy, kde došlo ke 14 % nehod. Až na dalších místech se objevují silnice druhé a první třídy. A nejbezpečnějším místem pro pohyb autobusů jsou dálnice, kde došlo jen k necelým 2 % nehod.
„Silnice III. třídy jsou pro autobusy nebezpečné, protože jde často o velmi úzké vozovky s někdy nezpevněnou krajnicí, kde mají autobusy velmi omezený prostor, jak se vyhnout protijedoucímu vozidlu. Proto je víc než namístě, aby řidiči osobních vozů byli při vyhýbání se autobusům obzvláště obezřetní a umožnili autobusům bezpečný průjezd. V těchto případech často nejde ani tak o dodržování dopravních předpisů, jako spíše o ohleduplnost a vzájemný respekt,“ upozorňuje Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.
Potvrzují to i výsledky analýzy Portálu nehod, podle níž mezi hlavní příčiny nehod autobusů na silnicích III. třídy patří střet s protijedoucím vozidlem, které jelo po nesprávné straně vozovky, vjezd vozidla do protisměru a vyhýbání se bez dostatečné boční vůle.
Praha vede
Vzhledem k tomu, že k největšímu počtu nehod autobusů dochází ve městech, tak asi nepřekvapí, že naprosto bezkonkurenčně k největšímu počtu nehod autobusů došlo za posledních deset let v Praze – bylo to 8011 nehod. Co do počtu nehod je za Prahou (jako samostatným krajem) Ústecký kraj, kde ve stejném období však došlo „jen“ k 2710 nehodám. Zde je nutné zdůraznit, že jde o součet nehod v celém kraji, tedy nejenom za samotné krajské město Ústí nad Labem.
Důvody, proč Praha dominuje co do počtu nehod autobusů všem krajům České republiky, jsou nasnadě. Velká intenzita městské a příměstské autobusové dopravy znásobená ještě neméně intenzivní dálkovou vnitrostátní a mezistátní autobusovou dopravou směřující po nekapacitních komunikacích často do samotného centra města (nádraží Florenc, stanoviště u Prahy hlavního nádraží apod.). A to vše v již tak husté pražské dopravě.
K větší bezpečnosti dopravy v Praze a snížení počtu nehod autobusů by nepochybně přispěla větší pozornost a ohleduplnost ostatních řidičů. Proto se analytici Portálu nehod podívali blíže na nejrizikovější místa podle počtu nehod autobusů, které nezavinili řidiči autobusů, ale jiní účastníci provozu, a také na jejich příčiny.
Příčiny nehod
„Hlavní příčinou nehod nezaviněných řidičem autobusu je způsob jízdy řidiče vozu, který způsobil nehodu. To je důvodem 42 % nehod. Co si pod tím představit? Jde například o situace, kdy se řidič nevěnoval plně řízení vozidla, jel po nesprávné straně vozovky a vjel do protisměru, vyhýbal se bez dostatečné boční vůle nebo nedodržel bezpečnou zónu za autobusem,“ uvádí Marek Sibal, datový analytik Portálu nehod.
Druhým nejčastějším důvodem, který stojí za více než čtvrtinou nehod, je nedání přednosti v jízdě autobusu. Jde o nedání přednosti na příkazu „Dej přednost v jízdě“, nedání přednosti při odbočování vlevo nebo nedání přednosti na dopravní značce „Stůj, dej přednost v jízdě“.
Kde se v Praze bourá
K největšímu počtu nehod nezaviněných řidičem autobusu došlo za posledních deset let na křižovatce ulic Švehlova a Průběžná s nájezdy na Jižní spojku poblíž železniční stanice Praha – Zahradní Město. Stalo se zde 63 nehod. Příčinou nehod zde bylo nedání přednosti v jízdě autobusům při odbočování osobních vozů vlevo na nájezd na městský okruh.
Druhým nejrizikovějším místem s 26 nehodami za posledních deset let je Vítězné náměstí v Dejvicích. Tzv. „Kulaťák“ je nepochybně jedna z nejrušnějších pražských křižovatek, kde se kříží tramvajové linky s běžným provozem a vedle linek autobusů MHD sem zajíždí i linky příměstské integrované dopravy a také dálkové spoje. Na této velké křižovatce tvoří kruhový objezd několik pruhů a bohužel řidiči při přejíždění z jednoho pruhu do druhého nedají někdy přednost autobusům, což je hlavní příčinou jimi zaviněných nehod, které se zde odehrávají.
A s intenzitou autobusové dopravy souvisí i třetí rizikové místo, kde nejčastěji dochází k nehodám autobusů, jež zaviní řidiči jiných vozidel. Je totiž nedaleko již zmíněného Vítězného náměstí na křižovatce ulice Svatovítská s ulicemi Generála Píky a Wuchterlova. Autobusy zde mají vyhrazen svůj vlastní středový pruh. Nicméně řidiči, kteří se snaží ze Svatovítské odbočit vlevo, jim nedají přednost a díky tomu za posledních deset let došlo k 19 nehodám autobusů.
Ke specifikům Prahy patří i to, že intenzivní dálková autobusová doprava nekončí v okrajových čtvrtích, ale řada vnitrostátních a mezistátních linek má konečnou na autobusových nádražích v centru města. Není proto náhodou, že čtvrté místo s největším počtem nehod autobusů nezaviněných jejich řidičem je na Praze 5 poblíž autobusového nádraží Na Knížecí. K těmto nehodám dochází v ulici Stroupežnického na křižovatkách ulic Ostrovského a Klicperova.
Pátým rizikovým místem, kde došlo k 17 nehodám, je křižovatka při vyústění Letenského tunelu na ulici Milady Horákové. Komplikovaný tvar této křižovatky v kombinaci s tramvajovou dopravou a velkým počtem chodců vyžaduje od řidičů maximální soustředění. Bohužel řidiči využívají čekání na zelenou často ke kontrole svých telefonů nebo se nechají jinak rozptýlit. A hlavní příčinou sedmnácti nehod autobusů, které se zde za posledních deset let staly, proto bylo, že se řidič vozu, který zavinil nehodu, nevěnoval řízení.
Mapa rizikových míst varuje řidiče
Portál nehod (www.portalnehod.cz) je užitečným nástrojem pro řidiče při plánování jejich cest, protože si zde mohou na interaktivní mapě dohledat, které úseky jsou nejrizikovější a kde nejčastěji dochází k dopravním nehodám řidičů automobilů, motocyklů nebo cyklistů.
Nehodový portál upozorní řidiče i na konkrétní místa, kde se nejčastěji bourá. Na interaktivní mapě rizikových míst (www.portalnehod.cz/mapa-rizikovych-mist/), která je jeho součástí, si mohou na své trase najít lokality, kde se nejvíce stávají nehody vinou riskantního předjíždění, střetu se zvěří nebo vysoké rychlosti. Při projíždění těmito místy by měli být řidiči obzvlášť opatrní.
Mapa rizikových míst< zobrazuje přehled rizikových míst podle počtu nehod za posledních 24 měsíců. Znalost rizikových míst a větší opatrnost řidičů, pokud jimi projíždějí, mohou přispět k větší bezpečnosti na silnicích.
Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i provozuje.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Daňová přiznání - daňový kalendář 2021, kdy a co je potřeba udělat?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Kalkulačka přídavků na děti 2024: 2.660 Kč měsíčně dostanou na 2 malé děti rodiče s čistým příjmem 45.000 Kč měsíčně.
- Za nehodami motoristů s autobusy je často nepozornost a malá ohleduplnost řidičů „osobáků“
- Co stojí za nehodami motoristů s autobusy?
- Cyklistům a motoristům chybí ohleduplnost, zlepšit situaci chce iniciativa Dám respekt a BESIP
- Mobil za volantem: Loni se kvůli nepozornosti stalo 17 tisíc nehod.
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Spotřebitelské půjčky rostou nejrychleji na jižní Moravě, jih Čech "zaostává"
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Levnější elektřina, dražší suroviny: Svátky se prodraží hlavně kvůli máslu
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Základ flexibility: začít šetřit můžete hned teď, třeba i v bytě
Marek Pokorný, Portu
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla