Braňte se podvodům na internetu, buďte obezřetní
Podvodů na internetu každým rokem přibývá, jen za rok 2022 řešili policisté více než 18 tisíc případů, což je jednou tolik než v roce předchozím. Útoky jsou navíc čím dál propracovanější a pro běžného uživatele je mnohdy obtížné na první pohled odhalit, že jde o podvod. I přesto však existuje způsob, jak riziko útoku a škody z něj vyplývající minimalizovat.
Firmy i jednotlivci se v současné době nejčastěji setkávají s takzvaným phishingem, což je metoda útoku pomocí sociálního inženýrství. Útočníci se v takovém případě snaží ze svých obětí vylákat přístupové údaje k službám, které používají, a to za pomoci podvodného e-mailu či SMS. Většinou jde o výzvu k ověření údajů s odkazem na podvrženou internetovou stránku, která vypadá velmi podobně jako oficiální webová stránka. Takto získané osobní údaje včetně loginů a hesel poté útočníci využívají dvojím způsobem. „Útočníci buď začnou získané přístupové údaje používat a opanují napadený účet oběti, nebo získané údaje prodají. Prodávají vlastně aktivní e-maily, které jsou provázané s konkrétními osobami a tato data se poté využívají pro spamové útoky,“ vysvětluje Petr Loužecký, odborník na kyberbezpečnost ze společnosti Algotech a dodává, že problémem při phishingových útocích je i síla uniklého hesla.
Útočníci vědí, že většina uživatelů si s unikátností a komplexností svých hesel příliš hlavu neláme a pokud takto unikne například gmailový účet, kterým se lidé přihlašují k mnoha různým službám, je velkou pravděpodobností, že i heslo k těmto službám bude stejné. Dokážou tedy z jednoho útoku získat přístup k mnoha různým účtům oběti. I to je důvod, proč by měla být hesla pro každou službu unikátní, dlouhá a využívat co nejvíce speciálních znaků i číslic. Podle Petra Loužeckého je také důležité svá hesla pravidelně měnit. „Je složité si zapamatovat řadu hesel, která nedávají žádný smysl, a ještě je každé tři měsíce obměňovat. Ale je to jeden ze základních stavebních kamenů bezpečnosti, tímto krokem mohou uživatelé riziko ztráty osobních a důvěrných údajů výrazně snížit.“
Riziko ztráty důvěrných údajů, nebo dokonce peněz lze ale snížit i dalšími způsoby. Když už uživateli do e-mailové schránky přijde výzva k ověření údajů, je důležité se podívat na adresu, z níž e-mail přišel a také na jeho jazyk. Jakmile je adresa naprosto nesmyslná nebo není na doméně společnosti, za níž se vydává, e-mail je nejlepší rovnou smazat a u dané společnosti si poté ověřit, zda takové e-maily rozesílají. To samé platí při pohledu na jazyk, jakým je e-mail napsaný. Pokud se ale stane, že uživatel na přiložený odkaz klikne, prohlížeč jej přesměruje na podvodné stránky, které vypadají velmi podobně jako stránky oficiální. „Důležité je v takový moment zkontrolovat adresní řádek. Odkaz v případě podvodu směřuje na pofidérní adresu, dále stránce chybí šifrovaný protokol umožňující zabezpečenou komunikaci, který v adresním řádku značí písmena https,“ pokračuje Petr Loužecký a druhým dechem dodává, že i tak už může být ale pozdě. Stránky totiž mohou být zavirované, a i když uživatel nevyplní žádný podvržený formulář a údaje neodešle, škodlivý kód se mu může do počítače dostat. Typicky jde o spam a reklamní malware, nebo skript pro těžbu kryptoměn, případně může jít i o ransomware.
Poměrně časté jsou také útoky, které těmito metodami cílí na získání přístupových údajů k bankovnímu účtu. Ať už se jedná o podvodné e-maily či SMS, které odkazují přímo na podvržené stránky internetového bankovnictví, nebo falešný zájem o koupi zboží přes bazar s nabídkou vyzvednutí zboží kurýrem. Ve všech těchto variantách jde útočníkům vždy o přístup k účtu oběti. Zde by měl být varovným signálem zejména fakt, že žádná česká banka nekomunikuje se svými zákazníky tímto způsobem. A druhým varováním je požadavek na vyplnění údajů o platební kartě včetně CVV, zejména v oblasti bazarového prodeje. „Pokud chce někdo poslat prodávajícímu peníze, kód CVV mu k ničemu není. Ten slouží pouze k autorizaci odchozích plateb a jakmile jej dotyčný vyžaduje, cílí jednoznačně na získání peněz z bankovního účtu,“ hodnotí na závěr Petr Loužecký.
Česká společnost Algotech se už 25 let řadí mezi průkopníky nových technologií. Svými výsledky patří v Česku mezi přední firmy oboru ICT. Nabídka služeb Algotechu je postavena na několika základních pilířích. Tím prvním jsou cloudové služby. Ve svém vlastním datovém centru nedaleko Prahy spravuje Algotech petabyty zákaznických dat a tisíce serverů. Díky tomu společnost garantuje uložení i pohyb dat výlučně na území Česka. Dalším pilířem Algotechu jsou řešení pro call centra. Krom toho se Algotech zabývá systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) a podnikovými informačními systémy (ERP). Algotech nabízí svým klientům také vývoj softwarů na zakázku. Celou nabídku služeb a produktů podporuje unikátní pracoviště ServiceDesku, které je dostupné v českém i anglickém jazyce 24/7. V rámci oboru IT i mimo něj odbornost společnosti pokrývá témata kyberbezpečnosti, digitalizace a ochrany osobních údajů včetně GDPR. Mezi klienty Algotechu patří například Komerční banka, Škoda Auto, Český rozhlas, Toyoda Gosei, Moneta Money Bank, Raiffeisen Bank a další. Služby jsou však vhodné i pro menší a středně velké firmy.
Poslední zprávy z rubriky Internet a telefony:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna