Digitalizace usnadňuje cestování, klíčová jsou aktuální a bezpečná data rychle dostupná z jednoho místa
Maximálně usnadnit a zlepšit kvalitu cestování díky digitalizaci. To jeden z cílů, kterým se zabývá nejen Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Co a proč dělá, zaznělo na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě (ISSS) v Hradci Králové. Moderní informační a komunikační technologie hrají klíčovou roli u portálů jako je Kudy z nudy či Visit Czechia, projektů e-Turista či GDS, ale také v souvislosti s prezentací Česka na fotografiích či ve videu.
Digitalizace cestovního ruchu prospěje všem, nejde přitom pouze o jednosměrné shromažďování digitálních dat. S pomocí moderních informačních a komunikačních technologií může každý například zveřejňovat informace o akcích a nabídkách pro turisty na portálu Kudy z nudy (KzN). Funguje to i obráceně, informace z Kudy z nudy lze při splnění stanovených podmínek přebírat prostřednictvím veřejného API na další weby.
„Protože se data poskytovaná přes API Kudy z nudy dají třídit podle vybraných parametrů včetně GPS, jde o skvělý nástroj třeba pro města a obce. Z KzN si mohou přebírat a zobrazovat na svém webu pouze obsah, který se jich týká, například akce a aktivity, které se konají u nich nebo v jejich okolí,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „V současné době data z portálu Kudy z nudy přebírá s pomocí API cca 30 subjektů, například dopravní portál One Ticket, T-Mobile a další. Aby se počet uživatelů API zvýšil, stránky byly dostupné i ve chvíli, kdy na ně přistupuje velké množství uživatelů, rychle se načítaly a celá infrastruktura byla stabilnější, portál Kudy z nudy nedávno přešel do prostředí Microsoft Azure. Vše se odehrálo v rámci centrálního nákupu prostřednictvím Ministerstva vnitra. Tento způsob zadávání má za cíl uspořit finance ze státního rozpočtu a mít přitom k dispozici nové a vzájemně kompatibilní technologie napříč státem.“
S platformou Azure souvisí další moderní služby, které CzechTourism plánuje do budoucna. Tak, aby informace o cestovním ruchu ještě víc zpřístupnil a zatraktivnil. Mimo jiné jde o převod textu na řeč s možností namluvení známými hlasy, kognitivní vyhledávání s prvky umělé inteligence, AI chatbota aj.
„V CzechTourismu klademe důraz na rozvoj obou klíčových portálů, tedy dříve zmiňovaného Kudy z nudy a také pro zahraniční turisty určeného portálu Visit Czech. Zaslouží si to nejen kvůli rekordnímu využívání širokou veřejností. Během letní turistické sezóny na Kudy z nudy zaznamenáváme často víc než 100 tisíc návštěv za den, roční návštěvnost se pohybuje v řádech desítek miliónů,“ říká vedoucí oddělení obsahu a rozvoje webových portálů České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Petr Moc a dodává: „Abychom poskytli turistům maximální informační servis, snažíme se kromě námi editovaných dat přebírat kvalitní datové feedy od externích specializovaných subjektů. Uzavíráme datové aliance, což umožňuje na naše portály přebírat například informace o počasí, sněhové zpravodajství, záběry z webkamer a jiná pro turisty užitečná data. V jednání je spolupráce s poskytovatelem dat o běžkařských trasách, chceme zobrazovat vybraná data Klubu českých turistů, Asociace hotelů a restaurací aj. Velkým tématem je bezbariérovost, zde komunikujeme s Kontem Bariéry, různými asociacemi aj.“
CzechTourism také položil klíčový základ zásadníhoprojektu e-Turista, který má snížit administrativní zátěž podnikatelům, přinést data o turistech a usnadnit výběr místních poplatků. Financován bude z Národního plánu obnovy, přičemž funkční systém s napojením na ubytovatele by měl být hotový do konce roku 2025. Koordinaci a realizaci projektu zajišťuje Ministerstvo pro místní rozvoj, CzechTourism poskytuje součinnost při přípravě projektu.
„Projekt e-Turista se má stát efektivním nástrojem měst a obcí pro výběr místních poplatků. Díky němu by samosprávy měly mít přístup do on-line systému a přehled o ubytovaných hostech v anonymizované podobě v reálném čase. A to tak, že ubytovatelé budou hosty registrovat prostřednictvím jednoho centrálního místa, kdy digitální kniha návštěv a navazující programy zjednoduší výpočet a následně i odvod místních poplatků,“ říká vedoucí Institutu turismu agentury CzechTourism Petr Janeček a dodává: „Díky tomu i národní instituce budou mít k dispozici data o turistech v reálném čase a budou tak moct rychleji řešit problémy v destinacích, jako je například overturismus.“
„V současné době podnikatelé v cestovním ruchu nevidí, kolik se vybere a kam směřují příjmy z místních poplatků v obci, kde podnikají. Současně mnoho obcí místní poplatky kvůli administrativní zátěži vůbec nevybírá. Jedním z cílů projektu e-Turista je poskytnout obcím jednoduchý nástroj pro jejich výběr,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Přál bych si, aby projekt e-Turista pomohl městům zbohatnout z cestovního ruchu a také, aby obce část takto získaných financí věnovaly zpět na podporu místních podnikatelů.“
Veřejnost rovněž může – při splnění licenčních podmínek – díky moderním informačním a komunikačním technologiím používat Digital Media Library CzechTourismu dostupnou na internetu. Obsahuje fotografie, videa aj. týkající se turismu v celém Česku. Přístup je možný po registraci, v mediatéce jsou v současné době k dispozici tisíce audiovizuálních záznamů, které lze jednoduše najít s pomocí klíčových slov.
„O místech, která stojí za návštěvu, nestačí jen psát, lidé je chtějí vidět, a to nejen na fotografiích. Proto jsme mimo jiné spustili novou Digital Media Library, tak abychom informace o cestovním ruchu a krásách Česka šířili nejen my v CzechTourismu, ale pomáhali s tím i ostatním. Ať už se jedná o destinační agentury, média, samosprávu nebo soukromé subjekty,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a uzavírá: „Digital Media Library je jedním z digitálních projektů, který jsme realizovali v souladu se strategickým cílem Efektivní CzechTourism. Klíčové přitom je, a to u veškeré digitalizace státu, propojování datových zdrojů, získávání zdrojů nových a aktivní práce s existujícími daty. Co se týče cestovního ruchu, zúročujeme ji například v analýzách a průzkumech, které pravidelně publikujeme na www.tourdata.cz. A také ve statistikách návštěvnosti turistických portálů, které provozujeme a které patří mezi nejnavštěvovanější v Česku, ne-li v Evropě.“
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Volná pracovní místa MPSV - hledání volných míst
- Volná pracovní místa MPSV - hledání volných míst
- Kurz Eura, Euro EUR, aktuální kurzy koruny a měn
- Dow Jones (DJI) - aktuální graf akcie Dow Jones (DJI) v bodech
- Aktuální cena benzínu, cena nafty
- Benzín - aktuální ceny benzínu, vývoj cen
- Nafta - aktuální ceny motorové nafty, vývoj cen
- Práce - aktuální nabídky práce ve vaše městě, novinky.
- Zlato - aktuální cena zlata, investiční zlato
- Bitcoin - aktuální a historické ceny kryptoměny Bitcoin, graf vývoje ceny kryptoměny Bitcoin - 2 dny - měna USD
- Ethereum - aktuální a historické ceny kryptoměny Ethereum, graf vývoje ceny kryptoměny Ethereum - 2 dny - měna USD
Prezentace
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Iva Grácová, Bezvafinance
Podvodníci čekají na vaši chybu: Jak se nenapálit při vánočních nákupech na internetu?
Marek Pokorný, Portu
Jak snížit daně díky DIPu? Zde je návod pro vyplnění daňového přiznání
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
?