Silnice a dálnice v Moravskoslezském kraji k 1. 1. 2023 - na území kraje je celkem 3 497 km silnic a dálnic
V Moravskoslezském kraji se k 1. 1. 2023 nacházelo celkem 3 497 km silnic a dálnic. Hustota silniční sítě (při přepočtu na rozlohu kraje) byla ve srovnání s dalšími kraji mírně podprůměrná. Na silnicích a dálnicích bylo vybudováno 1 913 mostů o celkové délce 69 km, dále 5 tunelů, 499 podjezdů a 141 železničních přejezdů.
Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic ČR bylo na území Moravskoslezského kraje k 1. 1. 2023 celkem 3 497 km silnic a dálnic, což bylo o 42,5 km více než na začátku roku 2013. Jednalo se tak o pátou nejkratší silniční síť mezi všemi kraji, podíl na celkové délce silnic a dálnic v republice činil 6,3 %. Nejdelší síť (9 656 km, tj. podíl 17,3 %) měl Středočeský kraj, naopak nejkratší byla v Praze (79 km; 0,1 %). Je na místě připomenout, že mezi tyto komunikace nespadají ty, které jsou ve správě krajů, měst a obcí.
V porovnání na 1 000 obyvatel středního stavu byl silnicemi a dálnicemi nejvíce zasíťovaný kraj Vysočina (10,1 km), nejméně pak Praha (0,1 km) a hned po ní Moravskoslezský kraj (3,0 km). Stejnou pozici zaujímal kraj i s 6,0 km pozemních komunikací na 1 000 osobních automobilů, přičemž celorepublikový průměr činil 9,2 km. Na vyšších příčkách, přesto stále pod republikovým průměrem (708,3 km), se nacházel Moravskoslezský kraj při srovnání délky komunikací k rozloze území, když na 1 000 km2 rozlohy kraje připadalo 643,9 km silnic a dálnic.
V celé republice bylo na silnicích a dálnicích celkem 17 874 mostů o celkové délce 433 286 m. Průměrný silniční most v České republice byl tedy 24,2 m dlouhý. Na území Moravskoslezského kraje se nacházelo 1 913 mostů (10,7 % z ČR celkem) o celkové délce 69 446 m. Průměrná délka mostu tak činila 36,3 m. V mezikrajském srovnání se jednalo o nadprůměrný údaj, delší mosty se nacházely pouze v Praze (120,1 m), nejkratší mosty pak byly na Vysočině (14,9 m).
V celém Česku bylo 1 929 dálničních mostů, přičemž průměrná délka dálničního mostu činila 76,5 m. V Moravskoslezském kraji se nacházelo 247 dálničních mostů, což byl druhý nejvyšší počet v republice. Most na dálnici na území Moravskoslezského kraji měřil průměrně 92,2 m. Přes sto metrů v průměru dosahovaly dálniční mosty v Ústeckém kraji (157,0 m), Karlovarském kraji (145,8 m) a v Praze (128,2 m). Raritou byl Liberecký kraj s jediným dálničním mostem o délce 4 m.
V rámci Moravskoslezského kraje se nejvíce silničních mostů nacházelo v okrese Frýdek-Místek (530 mostů), převážně však šlo o mosty kratší (v průměru 35,0 m). Nejdelší mosty s průměrnou délkou 72,2 m najdeme v okrese Ostrava-město (331 mostů). Nejméně mostů bylo v okrese Karviná (173 mostů), nejkratší mosty s průměrnou délkou 10,8 m nalezneme v okrese Bruntál.
Jistou zvláštností Moravskoslezského kraje v porovnání s průměrem Česka je vyšší počet dlouhých silničních mostů. V kraji bylo 17,5 % mostů delších než 50 m, zatímco v celé republice činil jejich podíl 11,0 %. Z ostatních krajů se nejvyšším počtem dlouhých mostů vyznačovalo pouze hlavní město Praha (51,0 %), Moravskoslezskému kraji se s podílem 16,9 % blížil Karlovarský kraj.
Na území Moravskoslezského kraje byly k 1. 1. 2023 v nejlepší kondici mosty v okresech Karviná, kde 92,5 % mostů bylo vyhodnoceno ve stavu bezvadný až uspokojivý. Těsně za ním skončily okresy Ostrava-město s 91,8 % a Opava s 90,6 %. Naopak v okresech Bruntál a Frýdek-Místek byl jeden z pěti mostů špatný nebo velmi špatný. V havarijním stavu nebyl v kraji ani jediný most. V případě dalších 35 mostů nebyl jejich stav určen.
Porovnáme-li stav mostů (podle stavu nosné konstrukce či spodní stavby) v kraji s mosty v celé České republice, je vidět, že v Moravskoslezském kraji bylo 67,0 % mostů ve stavu bezvadný až dobrý, což bylo o 11,9 procentního bodu více než v celém Česku. Ve špatném až havarijním stavu se nacházelo 13,2 % krajských mostů proti 18,6 % v celé republice.
Pozn.: Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci, vč. pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnost. Dělí se na:
Dálnice je pozemní komunikace určená pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly a budovaná bez úrovňových křížení, s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd a se směrově oddělenými jízdními pásy. Podle svého určení a dopravního významu se rozdělují na dálnice I. třídy a II. třídy.
Silnice je veřejně přístupná pozemní komunikace určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci. Silnice tvoří silniční síť. Podle svého určení a dopravního významu se rozdělují do těchto tříd:
a) silnice I. třídy, která je určena zejména pro dálkovou a mezinárodní dopravu
b) silnice II. třídy, která je určena pro dopravu mezi okresy
c) silnice III. třídy, která je určena k vzájemnému spojení obcí nebo jejich napojení na ostatní pozemní komunikace.
Dále pak rozeznáváme ještě místní komunikace, což jsou veřejně přístupné pozemní komunikace, které slouží převážně místní dopravě na území obce, a účelové komunikacesloužící ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků.
Přílohy
-
Silnice a dálnice v Moravskoslezském kraji k 1. 1. 2023 - komentář
-
Tab. 1 Délka silnic a dálnic podle krajů k 1. 1. 2023
-
Tab. 2 Silniční mosty podle třídy komunikace a krajů k 1. 1. 2023
-
Tab. 3 Podjezdy, železniční přejezdy, tunely a brody podle krajů k 1. 1. 2023
-
Podrobné údaje: -
Ředitelství silnic a dálnic ČR - Délky a další data komunikací Odkaz [nové okno]
-
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Dálnice D1 aktuálně - doprava online, kolony
- Silnice a dálnice aktuálně
- Dálnice D8 aktuálně - doprava online, kolony
- Koronavirus v krajích - nákaza koronavirem COVID-19 podle krajů
- Provoz silnice 1 třídy v úplném znění zákonů
- 05.05.2020 Silnice a dálnice v Moravskoslezském kraji k 1. 1. 2020
- Silnice a dálnice v Moravskoslezském kraji k 1. 1. 2021. V kraji se k 1. 1. 2021 nacházelo celkem 3 484 km silnic a dálnic.
- Silnice a dálnice v Moravskoslezském kraji k 1. 1. 2021. V kraji se k 1. 1. 2021 nacházelo celkem 3 484 km silnic a dálnic.
- Silnice a dálnice v Moravskoslezském kraji k 1. 1. 2022 - celkem 3 484 km silnic a dálnic
- Silnice a dálnice v Moravskoslezském kraji k 1. 1. 2023 - na území kraje je celkem 3 497 km silnic a dálnic
- Více turistů v Moravskoslezském kraji. Moravskoslezskému kraji výrazně přibylo turistů - za letošní třetí kvartál se v regionu ubytovalo rekordních skoro 367 tisíc lidí. (video)
- Okolo Frýdku globální dálnice - KHK Moravskoslezského kraje
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Okénko finanční rady
Vojtěch Šanca, Delta Green
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Neregulované fondy jsou už půl roku pod přísnějším dohledem. Co se změnilo?
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku