Nejzachovalejší Favorit na světě - Vůz stál nedotčen třicet let v garážích v Aténách
A tak počítadlo ujetých kilometrů bílého favoritu ukazovalo číslo 34 další tři dekády. V podzemních garážích na předměstí Atén se tak psal příběh možná nejzachovalejšího vozu Škoda Favorit na světě. Dnes je auto zpět v zemi, kde vzniklo. V Česku. A u člověka, jehož jméno má se značkou Škoda mnoho společného.
„Auto kdosi v Řecku objevil na podzim 2022 a dal jej do aukce. Když jsem to viděl, řekl jsem si, že takový kus historie musím mít,“ vypráví automobilový závodník Jiří Mičánek mladší. Když se Favorit v roce 1993 vydal na svoji první a poslední jízdu, bylo mu jen sedm let. Ale v žilách mu kolovala závodnická krev. Jeho otec Jiří Mičánek starší totiž od 70. let závodil v prestižních formulových šampionátech v tehdejším Československu a ve východní Evropě s monoposty, které měly většinou motory Škoda. Získal s nimi víc jak deset titulů mistra Československa jak na okruzích, tak v závodech do vrchu.
Vůz stál nedotčen třicet let v garážích v Aténách.
„I já jsem svoji kariéru začínal na formulích s motorem Škoda. Model Favorit jsme měli doma jako auto na běžné ježdění a táta je používal i ve svojí okruhové škole na začátku 90. let,“ vyjmenovává Jiří Mičánek, proč se rozhodl v aukci o „řecký“ Favorit zabojovat.
Dobře uložená investice
Nakonec uspěl. Ve finále v boji zůstal proti jedinému protivníkovi – dalšímu českému závodníkovi Borisi Vaculíkovi, mimo jiné účastníkovi Rallye Dakar. „Když jsme to zjistili, tak jsme si zavolali a na rovinu si řekli, kam jsme až ochotní jít. Já byl výš, tak jsme se domluvili, že už se nebudeme přehazovat,“ směje se dnes Jiří Mičánek. I tak ho automobil stál 24 000 eur, v přepočtu asi 600 tisíc českých korun. To je asi šestinásobek ceny, kterou auto stálo v roce 1993, kdy bylo vyrobené. Po započtení inflace za tři dekády ale vlastně cena téměř přesně odpovídá současné hodnotě.
Na sedadlech dokonce zůstaly původní igelitové potahy.
Po dvou měsících doputovala Škoda Favorit v lodním kontejneru do Frankfurtu nad Mohanem, kde si ji nový majitel vyzvedl. Samozřejmě s vlekem, takový klenot se přece nesmí ojíždět. A jezdit s ním nový majitel ani moc neplánuje, jen ať auto zůstane co nejdéle jako nové.
Díky tomu, že celých třicet let strávilo v podzemních garážích, vypadá skutečně jako kdyby zrovna vyjelo z továrny. Na sedadlech jsou dokonce ještě ochranné igelitové potahy, v motorovém prostoru jsou úplně netknuté papírové štítky, čisté podběhy svojí sněhobílou barvou prozrazují, že těch 34 kilometrů z prodejny do garáže Favorit ujel po suché silnici.
Favorit má po třech dekádách najeto 37 kilometrů.
Pár nepůvodních detailů se přece jen najde. Tři dekády v jižanské garáži se podepsaly na laku vozu škrábanci od parkujících aut i procházejících řidičů. Viditelné jsou hlavně na dveřích na hraně, kterou v 80. letech mistrně vytvarovali designeři studia Bertone.
Doplňky na přání majitelky, která autem nejezdila
Auto pochází z generace po faceliftu, který se představil právě v roce 1993. Na první pohled ji prozrazuje plastická maska se znakem uprostřed – původní model měl v duchu originálního návrhu logo automobilky na straně. Interiér je už v moderním šedém dekoru, původní varianta s béžovou palubní deskou odpovídala dobovému vkusu doznívajících osmdesátých let, kdy se Favorit v Československu i v Evropě poprvé představil.
Řecký dealer – nejspíš na přání majitelky – vybavil auto některými designovými doplňky. Třeba imitací dřevěného dekoru palubní desky, nebo tehdy moderními barevnými samolepkami, které kopírují boční linku auta. Jinak jde o základní verzi označovanou tehdy písmeny LX. Její majitelé se museli obejít třeba bez otáčkoměru, jeho místo v palubní desce zabírají obří hodiny.
Dealer vybavil vůz například imitací dřevěného dekoru palubní desky.
Pod kapotou vrní tehdejší roky osvědčený motor vyvinutý přímo v Mladé Boleslavi. Má objem 1,3 litru a výkon 40 kW. Řídí jej už elektronika Bosch, která nahradila původní karburátor. Jediné, co nový majitel s motorem udělal, byla pochopitelně výměna oleje a filtrů. A samozřejmě baterie. Nový Favorit díky tomu startuje okamžitě po otočení klíčkem a z motorového prostoru se line jen tiché ševelení. Na tomto pocitu se nic nemění ani po třiceti letech – slyšet úplně nový motor je okouzlující.
Připomínka historie
Člověka jen zamrzí, že s autem nemůže alespoň pár kilometrů najet a přenést se do doby, kdy Favorit patřil mezi jedna z nejlepších kompaktních aut přelomu 80. a 90. let. Testovat maximální rychlost – která činí 137 kilometrů za hodinu, by ale stejně nešlo. I po třiceti letech je přece tato Škoda Favorit v záběhu. Po příjezdu zpátky do „rodného“ Česka s ním jeho majitel najel tři kilometry, na počítadle je dnes tedy hodnota 37.
Domů do Česka zamířila skoro nedotčená Škoda Favorit v lodním kontejneru, aby nájezd kilometrů nepřekročil čtyřicítku.
A jaké má majitel s výjimečně zachovalým autem další plány? Jiří Mičánek má jasno – jezdit se s ním nebude, aby se v originálním stavu zachoval. Připomínat historii jména závodnického rodu a jeho propojení se značkou Škoda by měl v budoucnu ve dvojici s druhým favoritem. „Když táta vyřazoval favority z jeho okruhové školy, jednoho jsem si od něj z nostalgie odkoupil. Je samozřejmě úplně opotřebovaný, ale chci jej zrenovovat a potom obě auta vystavit společně – to závodní i to civilní,“ plánuje Jiří Mičánek mladší.
Jiří Mičánek ml. (36)
Starší syn československé závodnické legendy Jiřího Mičánka odstartoval okruhovou kariéru v seriálu české národní formule. Podmínkou tehdejšího šampionátu bylo využití motorů Škoda. V roce 2004 získal pod Jiří Mičánek pod vedením svého otce svůj první titul mistra České republiky. Povedlo se mu to jako nejmladšímu jezdci v historii československého a českého okruhového sportu – ještě před osmnáctými narozeninami.
Po účasti v prestižním seriálu Formule BMW, kde se potkal s řadou jmen ze startovní listiny současné Formule 1, se Jiří Mičánek začal soustředit na závodění se zavřenými vozy, poslední titul mistra ČR získal s bratrem Tomášem v roce 2010. Nyní se věnuje managementu vlastního týmu, který působí v prestižním šampionátu Lamborghini Super Trofeo Europe. Příležitostně závodí ve středoevropském okruhovém mistrovství FIA CEZ a po vzoru otce se poslední dva roky vrhnul i na závody do vrchu, kde získal v roce 2022 titul vicemistra ČR.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Svět - státy světa a jejich ekonomika
- Zprávy Kurzy.cz - ekonomika, akcie, koruna, euro, dolar, zprávy ze světa.
- Akcie ve světě - hodnoty indexů
- Akcie ve světě
- Akcie ve světě - grafy indexů
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 10 let - měna USD
- Zlato - historický vývoj ceny Zlato po letech, minima, maxima, průměr. 1 oz - měna USD
- Předdůchod 2024 - kalkulačka: na 5 let předdůchodu musíte naspořit 763.680 Kč.
- Nejzachovalejší Favorit na světě - Vůz stál nedotčen třicet let v garážích v Aténách
- Archiv Plus: Léto 1993. Před třiceti lety zdražila Škoda Favorit a v Rusku došly peníze
- Utajená garáž po třiceti letech manželství
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna