Změna nařízení vlády o ochraně proti hluku přináší násobné zvýšení hlukových limitů u dopravních staveb. Bydlíte v oblasti zatížené hlukem ze silnice nebo železnice? Připravte se na to, od 1. 7. 2023 bude hluku moct být několika násobně více
Bydlíte v oblasti zatížené hlukem ze silnice nebo železnice? Připravte se na to, od 1. 7. 2023 bude hluku moct být několika násobně více a protihlukových opatření se nedočkáte. Nebudou vůbec potřeba. Dne 7. prosince 2022 totiž vláda přijala nové nařízení vlády č. 433/2022 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací, („Nařízení“). S účinností od 1. 7. 2023 tak dochází k výraznému navýšení přípustných hygienických limitů hluku především z dopravních staveb.
Přestože se navýšení hlukových limitů na první pohled „zdá“ být nepatrné, „jen“ o 5 dB, o 8 dB, či maximálně o 13 dB, je potřeba si uvědomit, že nárůst hluku není lineární, ale exponenciální. Navýšení hlukového limitu o 5 dB z 55 dB na 60 dB tak není lineárním navýšením hluku v poměru o cca 10 %, ale násobí se – v tomto případě je přibližně až 3násobný. V některých případech tak dochází až k těžko představitelnému 20násobnému navýšení hlukových limitů!!! |
Tato změna právní úpravy umožní extrémní nárůst hlučnosti ve všech oblastech kolem těchto dopravních staveb, tj. včetně oblastí rezidenčních a klidových.
K jakým změnám dochází?
DOPRAVNÍ STAVBY POVOLENÉ DO 31.12.2000:
Limit od 1.7.2023 den/noc | Limit do 30.6.2023 den/noc | Zvýšení hlučnosti | |
Dráhy[1] |
68 dB /63 dB |
60 dB/55 dB v ochranném pásmu 55 dB/50 dB mimo ochranné pásmo[2] |
6x 20x |
Dálnice, silnice I. a II. třídy a místní komunikace I. a II. třídy | 68 dB/58 dB |
60 dB/50 dB[3] |
6x |
Silnice III. třídy, místní komunikace III. třídy a účelové komunikace | 68 dB/58 dB |
55 dB/45 dB[4] |
20x |
DOPRAVNÍ STAVBY POVOLENÉ PO 1.1.2001:
Limit od 1.7.2023 den/noc | Limit do 30.6.2023 den/noc | Zvýšení hlučnosti | |
Dráhy[5] |
60 dB /55 dB | Mimo ochranné pásmo 55dB/50 dB | 3x |
Dálnice, silnice I. a II. třídy a místní komunikace I. a II. třídy | 60 dB/50 dB | 60/50 dB | 0 |
Silnice III. třídy, místní komunikace III. třídy a účelové komunikace | 60 dB/50 dB | 55 dB/45 dB | 3x |
Co to v praxi znamená?
Významné zdravotní rizika
Světová zdravotnická organizace provedla v letech 2014-2018 systematickou revizi vědeckých důkazů, na základě kterých byly identifikovány zdravotní účinky hluku. Má se tak za prokázané, že nadměrný hluk ve venkovním prostředí má zjevné negativní důsledky na zdraví a psychickou pohodu obyvatel.
Podle těchto ověřených vědeckých studií hluk způsobuje především: kardiovaskulární a metabolické poruchy organizmu; způsobuje podrážděnost; má negativní účinky na spánek; kognitivní poruchy vnímání; způsobuje poškození sluchu a tinnitus; má nepříznivé dopady na porodnost na kvalitu života, duševní zdraví a pohodu obyvatel.
WHO proto přijala Směrnici pro hlukové limity pro region Evropy z 2018“[6] („Směrnice WHO“), která obsahuje následující maximálně doporučené maximální hlukové limity:
Podrobnější výzkum 3 z 5 hlavních zdravotních účinků spojených s hlukem (kardiovaskulární onemocnění, poruchy spánku a podrážděnost) pak poskytl dostatečný základ pro tzv. „důrazná doporučení WHO“ ke snížení hluku pod výše uvedenou úroveň.
Legalizace tzv. „staré hlukové zátěže“
Tzv. Stará hluková zátěž se měla podle původního znění nařízení vlády, které se tímto ruší, uplatňovat jen dočasně, aby bylo možné zrealizovat kompenzační opatření, která v té době nebyla technologicky a finančně proveditelná a jen na některé dopravní stavby postavené před 1. 1. 2001. Za tím účelem byly v těchto – zvlášť povolovaných případech - akceptovány hladiny hluku ve výši 70 dB přes den a 60 dB v noci resp. 65 dB v noci pro hluk z železnic.
Pozn. Režim staré hlukové zátěže byl uznán, pokud byly zároveň splněny následující podmínky: - Komunikace existovala před 1. 1. 2001. - V roce 2000 byl na této komunikaci překročen limit dle NV 272/2011 Sb. bez započtení korekce pro starou hlukovou zátěž. - V době posuzování nedošlo o zvýšení hluku o více než 2 dB oproti roku 2000. |
Tento hlukový limit vždy byl považován za významné zdravotní riziko. Jak avizuje důvodová zpráva k novému Nařízení vlády, institut staré hlukové zátěže se ruší. Jako představované pozitivum to však vnímat v žádném případě nelze. Stará hlukové zátěž se totiž neruší s tím, že by se povolené dočasné rozvolnění odstraňuje, ale s tím, že se bude již standardně uplatňovat v podstatě na VĚTŠINU dopravních staveb v ČR (s menší korekcí 2 dB) a v podstatě již navždy.
Podle nařízení se totiž ty nové, zvýšené hlukové limity, které se mají uplatňovat na dopravní stavby umístěné a povolené před 1. 1. 2001, budou na tyto stavby uplatňovat bez ohledu na jejich v minulosti či kdykoliv v budoucnu prováděné jakékoliv rekonstrukce, opravy či úpravy.
Všechny „staré“ dráhy a komunikace postavené před 31.12.2000 tak zůstanou zakonzervovány fakticky v režimu staré hlukové zátěže bez vyhlídky na zlepšení, a to i přesto, že se původně režim staré hlukové zátěže ani na tyto komunikace původně vůbec nemusel vztahovat. Tj. uplatní se na všechny staré stavby „un block“, tj. v mnohem širším měřítku než doposud.
Nové nařízení sice „ruší“ původní režim staré hlukové zátěže, ale fakticky zavádí stejný (takto již jen nepojmenovaný) nový limit snížený jen o pouhé 2 dB oproti původně výjimečnému a velmi specifickému limitu staré hlukové zátěže, a to na všech komunikacích a drahách umístěných a povolených před 1. 1. 2001, tedy na naprosté většině komunikací a drah v ČR. V případě naplnění nových limitů do legislativního maxima tak dojde k zasažení mnohem rozsáhlejších oblastí a značného počtu občanů hlukem, který bude srovnatelný s původním nepřijatelným režimem staré hlukové zátěže.
Fakticky teda jde o zakonzervování měkčího režimu staré hlukové zátěže na většině území ČR bez vyhlídky na zlepšení. Přesto, že to přináší velká zdravotní rizika pro významnou část naší populace. A přesto, že analýzy dokládají, že protihlukové opatření se vyplatí: studie EU z roku 2021 ukázala, že existuje návratnost 10 EUR ve společenských výhodách za každé 1 EUR vynaložené na konkrétní protihlukové opatření.[7]
A jak lze negativní působení hluku z dopravního provozu zamezit?
Je potřeba přijmout značný soubor dalších opatření a to především na lokální, místní úrovni a bude zapotřebí mnohem více úsilí k řešení hluku ze silniční dopravy, který je stále největší hlukovou škodlivinou.
To podle doporučení WHO a EU to vyžadovat kombinaci opatření, především: implementace přísnějších hlukových limitů pro silniční dopravu; lepší územní a dopravní plánování; a výrazné snížení hustoty silničního provozu a rychlosti silničního provozu.
V případě zájmu o konzultace se na nás neváhejte obrátit.
Mgr. Jaroslav Hroza, advokát a partner advokátní kanceláře, kontakt: hroza@chslegal.eu
Mgr. Beata Sabolová, LL.M., advokátka, kontakt: sabolova@chslegal.eu
[1] Definice pojmu „dráhy“ v Nařízení vlády je nejasná – pravděpodobně zahrnuje také tramvajové a trolejbusové dráhy.
[2] Pokud na dráze v daném místě nebyla zohledněna tzv. stará hluková zátěž – tj. platil limit 70 dB/65 dB, pak dojde ke snížení o 2 dB, tedy o cca 37 %, tj. na 68 dB/ 63 dB.
[3] Pokud na komunikaci na dráze v daném místě nebyla zohledněna tzv. stará hluková zátěž – tj. platil limit 70 dB/60 dB, pak dojde ke snížení o 2 dB, tedy o cca 37 %, tj. na 68 dB/ 58 dB.
[4] Pokud na komunikaci na dráze v daném místě nebyla zohledněna tzv. stará hluková zátěž – tj. platil limit 70 dB/60 dB, pak dojde ke snížení o 2 dB, tedy o cca 37 %, tj. na 68 dB/ 58 dB.
[5] Definice pojmu „dráhy“ v Nařízení vlády je nejasná – pravděpodobně zahrnuje také tramvajové a trolejbusové dráhy.
[6]https://www.who.int/europe/publications/i/item/9789289053563
[7] European Commission, Directorate-General for Environment, Kantor, E., Klebba, M., Richer, C. et al., Assessment of potential health benefits of noise abatement measures in the EU: Phenomena project, Publications Office, 2021. data.europa.eu/doi/10.2779/24566.
Poslední zprávy z rubriky Doprava:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Vodafone tarify 2023, ceny volání a SMS, data. Přehled tarifů Vodafone
- O2 tarify 2023, ceny volání a SMS, data. Přehled tarifů O2
- Nejlevnější tarify 2023 - srovnání tarifů operátorů
- Neomezený tarif 2023 - nejlevnější neomezené tarify
- T-Mobile tarify 2023, ceny volání a SMS, data. Přehled tarifů T-Mobile
- Neomezená data 2023 - mobilní tarify s neomezenými daty, neomezený internet do mobilu
- Kalkulačka OSVČ 2024 (za rok 2023) - výpočet daně, sociálního a zdravotního pojištění
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Sleva na dítě 2023: na 1. dítě 15.204 Kč, na 2. dítě 22.320 Kč, na 3. a další dítě 27.840 Kč. Daňové zvýhodnění dle počtu dětí
- Mobilní operátoři 2023 - přehled operátorů v ČR a jejich tarifů.
- Penzijní spoření státní příspěvek 2023 - kalkulačka
- Penzijní spoření 2023
Prezentace
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?