mzv.cz (MZv ČR)
Ze světa  |  19.04.2023 13:45:00

Automatizované řízení – posílí Rakousko svou pozici na trhu?

mzv.cz

Automatizované řízení – posílí Rakousko svou pozici na trhu?

19.04.2023 / 13:32 | Aktualizováno: 19.04.2023 / 13:45

Dynamický vývoj mezinárodní legislativy v oblasti automatizovaného řízení je podnetem podívat se, jak je připraveno Rakousko. Alpská země již v období 20162020 investovala cca 60 mil. EUR, aby vytvořila dobrý základ pro rozvoj systémů automatizovaného řízení. Mezi projekty z tohoto období patřil zkušební provoz autonomně řízených autobusů ve vídeňské městské části Seestadt Aspern a venkovské části Salcburska nebo níže podrobněji zmíněná testovací oblast ALP.Lab.

Legislativa

Na unijní úrovni vznikl v loňském roce právní základ pro schválení typů vozidel vysokého stupně automatizace, tj. úrovně 4. V Německu schválený asistent pro jízdu v koloně na dálnici vyžaduje úroveň 3, tedy podmíněnou automatizaci, kdy se řidič nemusí věnovat řízení, ale musí být schopen jej v určeném časovém limitu převzít. První vozidla, která splňují požadavky úrovně 3, jsou v Německu na rozdíl od Rakouska již na trhu, to nicméně investuje do testovacích prostředí a podpůrné infrastruktury.

Díky legislativě o automatizovaném řízení byl vytvořen právní rámec pro automatizovaná vozidla, resp. jejich asistenční systémy. Nařízení v současné podobě umožňuje testování např. autopilota pro dálniční příjezd/sjezd a změnu jízdního pruhu, samořídících minibusů, automatizovaných, typově schválených vozidel pro přepravu osob a zboží do 50 km/h, automatického parkování nebo autonomních strojů s rychlostí do 20 km/h.

Testování

Jedno z prvních testovacích prostředí vzniklo ve Štýrsku v roce 2017 s podporou příslušného ministerstva pod názvem ALP.Lab. Testovat zde lze i na veřejných testovacích úsecích pro automatizovaná vozidla na dálnicích A2/A9 (včetně tunelového úseku) či v městském provozu v Grazu. ALP.Lab pracuje také na projektech mezinárodního rázu. V Hofkirchenu je zřízeno testovací centrum společně s konsorciem Euro NCAP a prostřednictvím partnerů má ALP.Lab přesah i do Chorvatska a Maďarska. Další společnost, DigiTrans, zřídila testovací okruh na pomezí Horního a Dolního Rakouska a umožňuje společnostem z celého světa testovat nové technologie. Za zmínku zde stojí především možnost simulace deště na úseku dlouhém 100 metrů.

Infrastruktura

Za účelem implementace samořídících prvků bude nutná i úprava dopravní infrastruktury. Státní společnost ASFINAG z toho důvodu opatřuje komunikace např. speciálními senzory pro měření dopravních dat a HD videokamerami. Pomocí HD silničních map a 3D modelů vytváří rozhraní pro integraci v centru řízení dopravy a zajišťují tak komunikaci s vozidly s cílem přenosu dopravních informací v reálném čase. Senzory přispívají k rozšíření zorného pole částečně automatizovaných vozidel a podpoře jejich automatických funkcí. ASFINAG je prvním provozovatelem dálnic, který plošně rozvádí kooperativní inteligentní dopravní systémy (C-ITS) za účelem výměny informací mezi vozidly a silniční infrastrukturou. Do roku 2025 hodlá prostřednictvím 525 C-ITS jednotek pokrýt 2250 km dálniční sítě. Zatím jsou zde dostupné pouze služby C-ITS Day 1 pro úrovně 1-2 automatizace se zaměřením na bezpečnost. Na přelom roku 2024/2025 ASFINAG plánuje zavedení služeb Day 2 pro úrovně automatizace 3-5.

Výzvy a příležitosti

Pro akceschopnost asistenčních systémů bude nutné rozšíření zorného pole senzorů a zohlednění lidského faktoru (např. nepředvídané předjíždění). Se zvýšením stupně automatizace se zvyšuje také zranitelnost a riziko hackerských útoků. To vytváří potenciál pro firmy nabízející inovativní technologie nebo spolupráci v oblasti vývoje. Za zmínku stojí skutečnost, že v Rakousku sídlí společnosti jako Magna nebo AVL List, které vyvíjí přední technologie pro asistenční systémy automatizovaného řízení. Centrum Virtual Vehicle v Grazu je zase předním střediskem virtuálního výzkumu a vývoje vozidel pro automobilový a železniční průmysl.

Rakouská hospodářská komora (WKO) a Svaz průmyslníků (IV) zdůrazňují velký potenciál automatizovaného řízení na bázi umělé inteligence z pohledu ekonomiky, např. v otázce zapojení subdodavatelů a efektivnějšího využívání existujících kapacit a stávající infrastruktury. Rakouští přepravci navíc vnímají automatizované řízení jako příležitost čelit nedostatku řidičů. „Právě v oblasti nákladní dopravy, kde v Německu chybí 80 000 řidičů a v Rakousku přibližně 8000, nabízí automatizované řízení velké příležitosti.“, uvádí Rosemarie Schön z WKO. Kromě autonomních vozidel, která by převážela zboží mezi logistickými centry, je dalším krokem směrem k logistice 4.0 automatizace celého procesu od obdržení objednávky až k doručení. Start-upy z oblasti digitalizace jsou tak pro mnohé přepravce vítanými partnery.

Záměry jako zvýšení maximální rychlosti za použití automatického asistenta na 130 km/h a schválení automatické změny jízdního pruhu staví Rakousko před výzvu. Kromě přechodu ze zkušebního provozu na běžný provoz není plně připravena ani rakouská legislativa – byť nabírá pozitivní tendenci. V budoucnu by však země mohla profitovat z přemístění asociace IAMTS (International Alliance for Mobility Testing and Standardization), zabývající se harmonizací standardů automatizace řízení, z USA do Vídně.

Gunter Vogl, Hana Brauneis, Obchodně-ekonomický úsek Velvyslanectví ČR v Rakousku







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688