Olpran zkouší prorazit s koly v Chile, z nějž roste ráj cyklistů
Výrobce jízdních kol Olpran se snaží otestovat nové exportní trhy. Loni zkusil otevřít i nejbohatší trh Jižní Ameriky – Chile. Ve dvacetimilionové zemi zažívá jízdní kolo jako dopravní prostředek nebývalý růst popularity. Prodá se tam víc než půl milionu bicyklů ročně. Rekord zatím drží rok 2018 s více než 700 tisíci prodaných kusů.
Vláda a města rychle budují také síť cyklostezek – země jich provozuje už víc než dva tisíce kilometrů a dalších 111 kilometrů je právě ve výstavbě. Jen hlavní město Santiago de Chile disponuje téměř 800 kilometry cest pro jízdní kola, která jsou pro sedm procent obyvatel metropole dokonce hlavním dopravním prostředkem. „Vláda prezidenta Gabriela Borice se snaží cyklostezky standardizovat a během příštích čtyř let jejich celkovou délku zdvojnásobit. Má v plánu investovat až čtyři miliardy pesos (v přepočtu asi 108 milionů korun) do rozšíření cyklistických tras i v provinčních oblastech,“ uvádí Jiří Jílek, ředitel regionálního centra proexportní agentury CzechTrade v Santiagu de Chile.
Zákazník zaplatil ještě před výrobou
Právě ve spolupráci s agenturou CzechTrade našel Olpran v Chile místního distributora, který si objednal první zásilku 370 bicyklů. „Hodnota objednávky byla zhruba 1,5 milionu korun. Nabízeli jsme klientovi, že nám stačí zaplatit polovinu předem, on ale uhradil rovnou celou částku už tři měsíce před výrobou,“ pochvaluje si provozní ředitel Olpranu Boris Nestrašil.
Evropské zboží? V Chile má punc kvality
Prostor pro odbyt je na chilském trhu solidní hlavně ve vyšší cenové třídě. Tu nejnižší zatím kontroluje Čína, odkud je do Chile zatím dováženo až 90 procent všech kol málo známých značek. „Těžko se Číňanům konkuruje cenou, dokážou kolo vyrobit za pouhých 700 až 1000 korun. Dalším konkurentem je místní chilská značka Oxford. Dovoz z Evropy je zatím marginální, řádově jde o nižší jednotky tisíc kusů. Zejména jsou to dražší značky jako Lapierre, Orbea, Ghost nebo BMC. Zboží z Evropské unie je tu obecně vnímáno jako něco, co je vysoce kvalitní a svou cenou není pro každého,“ vysvětluje Jiří Jílek. Průměrná cena za městské kolo s hliníkovým rámem je přibližně půl milionu pesos, tedy asi 15 tisíc korun. U levnějších horských kol potom ceny začínají v přepočtu na zhruba pěti tisících korun.
Středoevropské značky byly dosud na chilském trhu málo známé. „V roce 2017 dovezla společnost KP Importadora 45 českých kol značky CTM, jinak se v řádu stovek kusů dováží polská kola Kross. Jako konkurenční by se dala označit i kola z Decathlonu,“ shrnuje Jílek.
V neděli vládnou v Santiagu kola
Na popularitě přidává cyklistice v Chile zvláštní akce pro masy, která je známá i z jiných latinskoamerických zemí. Jde o pravidelné nedělní uzavření některých páteřních ulic pro auta. Asfaltky jsou pak na určitou dobu vyhrazeny jen cyklistům, případné milovníkům jízdy na kolečkových bruslích. V Chile nese tato iniciativa název CicloRecreoVía. „V Santiagu se prozatím vztahuje na necelých 40 kilometrů pozemních komunikací, a to každou neděli od 9 do 14 hodin. Ve střednědobém horizontu by délka pro auta uzavřených ulic měla být prodloužena až na 100 kilometrů. Nově se k této iniciativě přidalo také město Vina del Mar. Tam jsou každou neděli na několik hodin pro cyklisty vyhrazeny tři hlavní ulice,“ říká Jiří Jílek.
Další moment, kdy lze čekat nejen v Chile akce na propagaci cyklistiky jako sportu i ekologické formy dopravy, přijde příští měsíc. Datum 19. dubna byl nedávno stanoveno jako Mezinárodní den jízdních kol, což umějí chilští distributoři kol obratně využít i k různým prodejním marketingovým akcím.
Plnou verzi článku najdete na portálu www.exportmag.cz.
Tomáš Stingl
Jako publicista se dlouhodobě zaměřuje na problematiku exportu, příběhy českých podnikatelů a také cestopisnou žurnalistiku. Dříve pracoval mimo jiné v České televizi a v podnikatelském týdeníku Profit. V současnosti působí v portálu BusinessInfo.cz a v exportním magazínu ExportMag.cz. Mezi jeho oblíbená témata patří vývoj v zemích východní Asie a Latinské Ameriky.
BusinessInfo.cz
BusinessInfo.cz je online portálem pro drobné živnostníky, malé i střední podnikatele a exportéry. Nabízíme aktuální informace z první ruky, ověřené konkrétními úřady a organizacemi státní správy v Česku a zahraničí. Gestorem projektu je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR a realizátorem agentura CzechTrade – díky tomu jsme a vždy budeme bez reklam.
Více informací na www.businessinfo.cz.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?