MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Státní rozpočet  |  01.03.2023 14:00:00

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci února deficitem ve výši 119,7 mld. Kč - Plnění státního rozpočtu ČR za únor 2023

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci února deficitem ve výši 119,7 mld. . Po očištění o příjmy z Evropské unie a finančních mechanismů, stejně jako o výdaje na tyto projekty, činil schodek 119,5 mld. .

Za meziročním zhoršením salda o 74,4 mld. stál především nárůst výdajů v sociální oblasti (+32,8 mld. ), pomoc občanům a firmám s vysokými cenami energií (+18,1 mld. ), obsluha státního dluhu navýšená výplatou úrokových výnosů z protiinflačních státních dluhopisů (+11,4 mld. ), ale i specifika loňského rozpočtového provizoria doprovázená nižším předfinancováním. Růst daňových příjmů, doposud nenavýšený výnosy mimořádného zdanění z důvodu jejich zákonné splatnosti, zatím nedokáže pokrýt zvýšené požadavky na výdaje státu.

„Únorové hospodaření státního rozpočtu je tradičně výrazně deficitní. Letošní schodek rozpočtu navíc o desítky miliard prohloubily výplaty valorizovaných sociálních dávek ohroženým skupinám obyvatel, pomoc občanům a firmám s cenami energií či předfinancování sociálních služeb a projektů v oblasti výzkumu, vývoje a inovací. Stále silnějším negativním faktorem jsou také bobtnající úroky ze starých dluhů. V pozitivním smyslu pak deficit rozpočtu navýšily meziročně více než dvojnásobné investice do dopravní infrastruktury a programu Nová zelená úsporám,“ komentuje pokladní plnění ministr financí Zbyněk Stanjura.

„Ačkoliv rozpočet již pokrývá celou řadu mimořádných výdajů a zatím čeká na první mimořádné příjmy, je zřejmé, že růst dodatečných příjmů zatím nedokáže kompenzovat nové výdaje. O to více potřebujeme napříč politickým spektrem seriózní debatu o úsporných opatřeních a ne matení veřejnosti o nekonečných inflačních příjmech, o které se lakomá vláda nechce s lidmi podělit. Proto v průběhu jara představíme konsolidační balíček, kterým snížíme strukturální deficit nejméně o 70 mld. ,“ dodává Zbyněk Stanjura.

Podrobná data naleznete v přiložených tabulkách (.XLSX, 56 kB).

Graf - Saldo státního rozpočtu za únor
Saldo státního rozpočtu za únor (mld. )
201820192020202120222023
Saldo celkem 25,8 -19,9 -27,4 -86,1 -45,3 -119,7
Saldo bez vlivu EU/FM -0,3 -22,5 -23,9 -83,9 -44,5 -119,5

Graf - Měsíční (nekumulované) saldo státního rozpočtu
Měsíční (nekumulované) saldo státního rozpočtu (mld. )
ledenúnorbřezendubenkvětenčervenčervenecsrpenzáříříjenlistopadprosinec
2022 3,9 -49,2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2023 -6,8 -112,9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

Příjmy státního rozpočtu:

Příjmy státního rozpočtu dosáhly na konci února růstu 9,5 % (+21,4 mld. ), ke kterému nejvíce přispěl výběr pojistného (+10,0 mld. ), inkaso daně z přidané hodnoty (+6,3 mld. ) a daní z příjmů fyzických osob (+5,1 mld. ). Příjmy z Evropské unie a finančních mechanismů byly na stejné úrovni jako loni.

Do inkasa daně z příjmů fyzických osob placené plátci (+24,9 %, +3,7 mld. ) se v meziročním srovnání promítl vliv daňových změn, kdy se například efekt zvýšení slevy na poplatníka projevil až v hotovostním plnění v únoru 2022. Naopak příjmy pozitivně ovlivňuje růst mezd a platů. Inkaso této daně letos nesnižuje výplata kompenzačního bonusu určená na pomoc drobným podnikatelům (ke konci února 2022 měla negativní dopad 1,8 mld. na úrovni státního rozpočtu).

U daně z příjmů právnických osob (+0,4 mld. ) podobně jako u daně z příjmů fyzických osob placené poplatníky (+0,1 mld. ) je plnění v prvních měsících roku vždy nižší. To souvisí s termíny pro podání daňových přiznání a se splatností záloh (první záloha v daném roce přijde v březnu).

Příspěvky z pojistného na sociální zabezpečení budou v tomto roce sníženy zavedením slevy na pojistném u zkrácených úvazků s faktickým dopadem do inkasa od března 2023 (-3 mld. ) a navýšeny odvody zvýšených sazeb u rizikových profesí. Objem pojistného meziročně vzrostl o 10,0 % (+10,0 mld. ). Letošní rozpočet počítá s růstem 7,9 % proti inkasu roku 2022, což odpovídá dynamice meziročního růstu objemu mezd a platů očekávané v době sestavování rozpočtu.

Do inkasa daně z přidané hodnoty (+12,5 %, +6,3 mld. ) se pozitivně promítá růst cen. Jen za únor (+25,7 %) bylo inkaso pozitivně ovlivněno vyšším počtem pracovních dní.

Inkaso spotřebních daní (-8,3 %, -2,0 mld. ) zaznamenalo meziroční pokles v případě všech komodit kromě spotřební daně z piva. Nejvíce pokleslo inkaso spotřební daně z tabákových výrobků (-13,1 %, -1,1 mld. ), kde je patrný přesun preferencí spotřebitelů k alternativním tabákovým výrobkům. Pokles inkasa spotřební daně z minerálních olejů (-6,5 %, -0,8 mld. ) je způsoben prodloužením platnosti snížené sazby daně z nafty. V případě inkasa spotřební daně z lihu a vína je důvodem pravděpodobné omezení výdajů domácností na zbytné komodity v důsledku vysoké inflace, u energetických daní snaha o úspory vlivem vysokých cen energií.

Příjmy státního rozpočtu bude v tomto roce navyšovat také odvod z nadměrných příjmů. Na účty finanční správy, která pro Energetický regulační úřad jako konečného příjemce odvodu zajišťuje evidenci této mimořádné daně, bylo doposud odvedeno 5,7 mld. . Do příjmů státního rozpočtu bude odvod započítán v březnu.

Příjmy státního rozpočtu za únor

Graf - Graf - Příjmy státního rozpočtu k 28. únoru 2023 - Skutečnost
skutečnost (mld. )
DPHSDDPPODPFOMimořádné daněPojistnéEU/FMOstatní
2022 50,51 23,87 2,21 18,1 0 99,21 18,92 12,38
2023 56,81 21,88 2,63 23,16 0 109,16 18,87 14,07

DPH - daň z přidané hodnoty
SD - spotřební daně z minerálních olejů, tabákových výrobků včetně surového tabáku a zahřívaných tabákových výrobků, piva, vína a meziproduktů, lihu a také včetně tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny
DPPO - daně z příjmů právnických osob z přiznání a vybíraná srážkou
DPFO - daně z příjmů fyzických osob zahrnující daň ze závislé činnosti, z přiznání a vybíranou srážkou
Mimořádné daně - daň z neočekávaných zisků (windfall tax) a odvod z nadměrných příjmů;
Pojistné - pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Nezahrnuje pojistné na veřejné zdravotní pojištění odváděné zdravotním pojišťovnám
EU/FM - příjmy z Evropské unie a finančních mechanismů, které představují již proplacený podíl EU/FM na financování společných programů s ČR
Ostatní - dopočet do celku daňových i ostatních příjmů nedaňové povahy.

Výdaje státního rozpočtu:

Celkové výdaje meziročně vzrostly o 95,8 mld. (+35,4 %). Pro jejich tempo byl určující vývoj běžných výdajů (+31,1 %, +81,9 mld. ) navýšených zejména realizací opatření zaměřených na řešení energetické krize, výplatou sociálních dávek, zejména důchodů a obsluhou státního dluhu. Dočasně, přesto významně, k růstu přispělo i rychlejší předfinancování sociálních služeb a výzkumu, vývoje a inovací. Kapitálové výdaje (+202,8 %, +13,9 mld. ) byly navýšeny především transfery státním fondům.

Na objemově nejvýznamnějších sociální dávkách (+17,7 %, +21,7 mld. ) se nejvíce podílely výplaty důchodů (+19,0 %, +18,0 mld. ), do jejichž výše se promítá řádná valorizace o 4,7 % a příspěvek 500 měsíčně za vychované dítě. Z ostatních dávek se nejvíce zvýšily dávky pomoci v hmotné nouzi (+1,6 mld. ) v souvislosti s výplatou humanitární dávky, příspěvek na bydlení (+1,3 mld. ) navýšený počtem žádostí v době vysokých cen energií a přídavek na dítě (+0,5 mld. ) vyšší ve vazbě na růst životního minima.

Výrazněji vzrostly i běžné transfery podnikatelům (+155,4 %, +18,8 mld. ) ovlivněné kompenzacemi za dodávku elektřiny a plynu zákazníkům a na ztráty z důvodu zastropování jejich cen (15,1 mld. ) a výplatou pomoci firmám v energeticky náročných odvětvích (3,0 mld. ).

Obsluha státního dluhu představovala pro státní rozpočet výdaj v objemu 16,3 mld. . Meziroční nárůst o 11,4 mld. souvisel především s lednovou výplatou úrokových výnosů plynoucích zejména z protiinflačních státních dluhopisů, jejichž emise byla pozastavena na konci roku 2021.

Vyšší běžné transfery příspěvkovým a podobným organizacím (+113,2 %, +12,4 mld. ) ovlivnilo vyšší předfinancování oproti době loňského provizoria. Navýšení o více než 10 mld. představovalo rychlejší uvolnění prostředků na projekty výzkumu, vývoje a inovací realizované prostřednictvím vysokých škol a veřejných výzkumných institucí.

Zákonem upravené zvýšení měsíčních plateb veřejného zdravotního pojištění za tzv. státní pojištěnce na 1 900 by mělo vést k posílení zdravotního systému ze strany státu o dalších 12,4 mld. (+9,6 %). Dosavadní objem vyplacených prostředků dosáhl prozatím stejné výše jako loni z důvodu změny legislativy v průběhu roku 2022.

Neinvestiční transfery územním rozpočtům meziročně vzrostly o 16,6 mld. (+44,5 %). Jejich součástí jsou především prostředky na platy pedagogických a nepedagogických pracovníků na základních a středních školách (+3,4 mld. ). Za vysokým tempem stálo především předfinancování podpory sociálních služeb (+11,1 mld. ) na úrovni téměř 60 % rozpočtu. Svou roli sehrály i vyšší zálohy soukromému školství (+1,4 mld. ), prezidentské volby (+0,6 mld. ) a kompenzační příspěvek na nouzové ubytování osob z Ukrajiny (+0,6 mld. ).

Nižší průběh čerpání běžných výdajů lze zatím pozorovat také u transferů Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu (-6,6 mld. ) a odvodů vlastních zdrojů do rozpočtu EU (-1,6 mld. ).

Kapitálové výdaje (+202,8 %, +13,9 mld. ) byly navýšeny především transfery státním fondům, které zatím tvoří více než tři čtvrtiny všech investic ze státního rozpočtu. Na financování dopravní infrastruktury směřovalo 11,2 mld. a zajištění realizace programu Nová zelená úsporám v rámci Národního plánu obnovy 4,0 mld. .

Výdaje státního rozpočtu za únor

Graf - Graf - Výdaje státního rozpočtu k 28. únoru 2023 - Skutečnost
skutečnost (mld. )
PlatyNT SSNT VRÚÚNT ÚSCNT POSoc. dávkyJiné NVInvestice
2022 11,77 15,12 37,22 37,22 10,97 122,58 28,76 6,83
2023 13,08 34,13 34,59 53,79 23,39 144,3 42,3 20,7

Platy - platy a související výdaje vyplácené na úrovni organizačních složek státu (tj. bez platů vyplácených ve školství, zdravotnictví, příspěvkových organizacích)
NT SS - neinvestiční transfery soukromoprávním subjektům směřované podnikatelským subjektům a neziskovým a podobným organizacím (např. spolkům, fundacím, ústavům, obecně prospěšným společnostem, církvím, politickým stranám a hnutím)
NT VRÚÚ - neinvestiční transfery veřejným rozpočtům ústřední úrovně, které zahrnují především odvod veřejného zdravotního pojištění za státní pojištěnce a transfery státním fondům
NT ÚSC - neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně představují z velké části dotace na platy v regionálním školství, transfery podle zákona o sociálních službách a příspěvěk na výkon státní správy.
NT PO - neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím představují zejména příspěvky na činnost zřízeným příspěvkovým organizacím, ale i dotace vysokým školám a veřejným výzkumným institucím
Sociální dávky - zejména výdaje na starobní, invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí důchody, ale i vyplacené dávky nemocenského pojištění, státní sociální podpory, pěstounské péče, pomoci v hmotné nouzi, dávky pro příslušníky ozbrojených sil při skončení služebního poměru či osoby se zdravotním postižením
Jiné NV - ostatní neinvestiční výdaje (dopočet do celku), které zahrnují především běžné provozní výdaje, výdaje na obsluhu státního dluhu, odvody do rozpočtu Evropské unie, kompenzace dopravcům za slevy nařízené státem apod.
Investice - kapitálové výdaje realizované organizačními složkami státu v podobě přímých investic nebo transferů zejména státním fondům, municipalitám, podnikatelským subjektům, příspěvkovým a neziskovým organizacím, vysokým školám či veřejným výzkumným institucím.

Dokumenty ke stažení

Diskuse je uzavřena

Okomentovat na facebooku







?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688