Reklamní bitva mezi společnostmi
Coca-Cola a Pepsi pokračuje a oba nápojoví giganti si rozdělili hlavní soutěže. Poté, co společnost Cola sponzorovala mistrovství
světa ve fotbale, její konkurent Pepsi si vzal na starost nedělní Super Bowl, největší zápas ‚‚jiného‘‘ fotbalu.
Letošní finále šampionátu v
americkém fotbale bylo již třetí v řadě bez přítomnosti reklam Coca-Coly, čímž se uvolnila
cesta pro Pepsi. V reklamách Pepsi se mimojiné objevili známí herci, jako
Ben Stiller a Steve Martin, kteří propagovali nápoje této značky s nulovým obsahem
cukru.
Podle společnosti Nielsen přilákal přenos Super Bowlu, který v neděli večer vysílala stanice
Fox, v průměru 113
milionů diváků. To je o 1 % více než loňský zápas, ale také třetí největší televizní program všech dob. Větší sledovanost zaznamenaly pouze další dva televizní přenosy Super Bowlu: zápas v
roce 2015 (114,4
milionu) a zápas v
roce 2017 (113,7
milionu). Nejvyšší sledovanost dosáhla více než 118
milionů diváků při sledování tradiční poločasové show, která byla prvním živým vystoupením Rihanny po pěti letech. Ceny reklamy během celého zápasu se odhadovaly na 6 až více než 7
milionů dolarů za 30sekundové sloty.
Společnost
Coca-Cola sice nebyla přítomna s reklamou na Super Bowlu, ale realizuje vlastní sportovní a digitální marketingový plán zaměřený na větší zapojení svých zákazníků. Společnost, která je dlouhodobým sponzorem FIFA od
roku 1974 a mistrovství
světa ve fotbale od
roku 1976, zmínila, že její kampaň během mistrovství
světa ve fotbale
2022 v
Kataru vytvořila digitální zážitky pro fanoušky, přičemž více než 5
milionů z nich mělo přístup k její vlastní digitální platformě - Fan Zone. Také partnerství se společností Panini, oficiálním albem samolepek mistrovství
světa, přineslo o 400 % více interakcí než při předchozím mistrovství
světa 2018 s 28
miliony skenů produktových štítků od fanoušků, kteří si vyměňovali fyzické a digitální samolepky.
I pro Pepsi přinesl tento
rok změnu. Pepsi sice měla během Super Bowlu reklamy, ale rozhodla se ukončit desetileté sponzorování poločasové show. NFL jej udělila společnosti
Apple (APPL), přičemž letošní poločasovou show sponzoroval
Apple Music. Rihanna za své vystoupení nedostala honorář, protože NFL neodměňuje vystupující umělce, ale hradí jim výdaje a náklady na pokrytí celé produkce. I když účinkující v poločase nedostávají od NFL zaplaceno, mají umělci alespoň možnost propagovat svá nejnovější alba nebo singly a zvýšit návštěvnost svých nadcházejících turné nebo nejnovějších projektů u stovek
milionů diváků po celém světě. V
roce 2020 společnost Spotify oznámila, že při vystoupení Shakiry v poločase Super Bowlu LIV
vzrostl počet streamů o 230 %, zatímco u Jennifer Lopez se po její účasti ve stejné show zvýšil o 335 %.
Pro společnost
PepsiCo Inc. (
PEP) byl
rok 2022 úspěšný - i ve fotbalovém utkání, které se hrálo ve zbytku
světa, Pepsi sice nebyla mezi sponzory mistrovství
světa, ale trofej poprvé zvedl
nad hlavu hvězdný fotbalista společnosti Lionel Messi. Společnost oznámila organický
nárůst tržeb o 14,4 %,
zisk na akcii za celý
rok činil 6,79
dolaru a čisté
tržby přesáhly 86 miliard
dolarů. Největší podíl na tom mají nápoje Pepsi Beverages North America, následované Frito Lay - potravinářskou odnoží společnosti - a podnikem v
Evropě. Ten však byl ovlivněn
konfliktem na Ukrajině, který vykázal 207% pokles provozního
zisku. V
roce 2023 Pepsi očekává zvýšení organických příjmů o 6 %, vyplacení o 10 % vyšší
dividendy akcionářům, kterým vyplatí 6,7 miliardy
dolarů, a zpětný odkup
akcií v hodnotě jedné miliardy
dolarů.
Také konkurenční
Coca-Cola (KO) měla v
roce 2022 velmi
dobré výsledky. Za celý
rok vzrostly čisté
tržby o 11 % na 43,0 miliardy
dolarů a organické
tržby o 16 %. Také společnost vykazuje vyšší provozní
marži, a to 22,7 % oproti 22,1 % před
rokem. V
Evropě však jednotkový objem balení ve 4. čtvrtletí poklesl o 5 %, protože silný
růst v západní
Evropě byl kompenzován pozastavením činnosti v
Rusku. Pro
rok 2023 vidí
Coca-Cola organický
nárůst tržeb o 7 až 8 %. Společnost odhaduje
zisk na akcii ve výši 2,58 až 2,60
dolaru. Pro investory, kteří mají strategii
zisku dividend, jsou zprávy přicházející od obou společností velmi příznivé.
Bogdan Maioreanu, analytik společnosti eToro