FAQs – Ukrajina (4.1.2023)
Rusko/Ukrajina FAQs – PDF ke stažení
Vážení novináři,
snažíme se vás co nejrychleji a nejtransparentněji informovat o aktuální situaci na Ukrajině.
Z tohoto důvodu níže naleznete aktuální sadu odpovědí na často kladené otázky.
Tuto stránku budeme pravidelně aktualizovat.
Poslední aktualizace: 04. 01. 2023.
Oficiální vyjádření:
Koncern Volkswagen přijal zprávy o válce na Ukrajině s velkými obavami a zděšením. Nadále doufáme v rychlé zastavení vojenských akcí a v návrat k diplomacii. Jsme přesvědčeni, že k udržitelnému řešení konfliktu může dojít pouze na základě mezinárodního práva.
Na pozadí ruského útoku na Ukrajinu a jeho následků se představenstvo koncernu Volkswagen rozhodlo až do odvolání zastavit výrobu vozidel v Rusku. Toto rozhodnutí se vztahuje na ruské výrobní závody v Kaluze a Nižném Novgorodu. S okamžitou platností jsme rovněž zastavili export vozů do Ruska.
Pozastavením obchodních aktivit v Rusku reaguje představenstvo koncernu Volkswagen na celkovou situaci, která se vyznačuje značnou nejistotou a rozvratem.
1. Obchodní aktivity a přítomnost společnosti Škoda Auto na ruském trhu
Jak se stavíte k hrozbě ruské vlády zestátnit závod a majetek koncernu Volkswagen v Rusku a svěřit jej pod externí správu?
Koncern Volkswagen sleduje jednání kolem vyvlastnění s obavami. Volkswagen až do odvolání pozastavuje v Rusku výrobu vozů a vývoz vozů do Ruska. Zaměstnanci v závodě v Kaluze zůstávají našimi zaměstnanci a po dobu pozastavení naší činnosti jim je i nadále vyplácena mzda. Náklady s tím spojené ponese plně společnost Volkswagen Group Rus.
Dodáváme náhradní díly a plníme naše servisní a záruční povinnosti v rámci stanovených sankčních opatření EU. Ostatně tyto sankce mají dopad i na poskytování technické podpory pro dotčené díly a komponenty. Stejně jako ostatní společnosti v regionu čelíme výjimečné situaci: nedostatku nebo značně omezené dostupnosti dodávaných dílů a logistickým problémům v důsledku válečného konfliktu.
Dodáváte i nadále náhradní díly pro servis vozidel zákazníků v Rusku?
Dodáváme náhradní díly a plníme naše servisní a záruční povinnosti v rámci stanovených sankčních opatření EU. Ostatně tyto sankce mají dopad i na poskytování technické podpory pro dotčené díly a komponenty. Stejně jako ostatní společnosti v regionu čelíme výjimečné situaci: nedostatku nebo značně omezené dostupnosti dodávaných dílů a logistickým problémům v důsledku válečného konfliktu.
Změní ruská invaze na Ukrajinu něco ve vašem podnikání? Přehodnocují se nějaké plány? Mohli byste omezit své aktivity?
Volkswagen Group Rus až do odvolání zastavil výrobu v Rusku. Aktuální vývoj i nadále sledujeme, avšak vzhledem k vysoké míře nejistoty v celkové situaci nejsme v tuto chvíli schopni předpovědět případné obnovení výroby v Rusku. Z důvodu značné komplexity procesu plánování výroby a nepředvídatelnosti celkové situace nejsme proto nyní rovněž schopni plánovat žádné výrobní objemy pro rok 2022.
Stále platí, že Škoda Auto má za koncern na starost ruský a ukrajinský trh?
Ano. Od roku 2022 je Škoda plně zodpovědná za management i finanční řízení regionu Ruska.
Kolik vozů letos nevyrobíte z důvodu uzavření ruských výrobních závodů?
Ruský trh je jeden z nejvýznamnějších trhů značky Škoda v celosvětovém měřítku. V roce 2021 bylo Rusko druhým největším trhem vůbec. Bylo zde dodáno celkem 90 400 vozů značky Škoda. Výroba byla pozastavena v březnu, do té doby bylo zákazníkům dodáno 14 600 vozů. Minimálně do konce roku 2022 není plánován žádný další objem výroby.
Na jakém místě jsou Rusko a Ukrajina mezi vašimi exportními trhy?
Ruský trh je jeden z nejvýznamnějších trhů značky Škoda v celosvětovém měřítku. V roce 2021 bylo Rusko druhým největším trhem vůbec. Bylo zde dodáno celkem 90 400 vozů značky Škoda. Ukrajina doposud rovněž představovala stabilní trh s odbytem zhruba 6 000 vozů značky Škoda ročně. Od roku 2002 bylo v závodě na Ukrajině vyrobeno přibližně 190 000 vozů Škoda.
Jak ovlivní válka na Ukrajině vaši výrobu v roce 2022?
Aktuálně monitorujeme situaci, v tuto chvíli nelze odhadnout konečný vliv na výrobu v celém roce.
Jak velký byl pro vás ruský trh?
Ruský trh je jeden z nejvýznamnějších trhů automobilky Škoda v celosvětovém měřítku. V roce 2021 bylo Rusko naším druhým největším trhem vůbec. Bylo zde dodáno celkem 90 400 vozů značky Škoda.
Bude Škoda Auto do Ruska vozy exportovat?
Na pozadí ruského útoku na Ukrajinu a jeho následků se představenstvo koncernu Volkswagen rozhodlo s okamžitou platností zastavit export vozů do Ruska. Situaci dále monitorujeme na úrovni Škoda Auto i koncernu Volkswagen. V současné chvíli nebudeme budoucí strategii ruského trhu blíže komentovat.
Odchází koncern Volkswagen z Ruska kompletně?
Situaci dále monitorujeme na úrovni Škoda Auto i koncernu Volkswagen. V současné chvíli nebudeme budoucí strategii ruského trhu blíže komentovat.
Plánujete někdy výrobní aktivity v Rusku obnovit?
Volkswagen Group Rus až do odvolání zastavil výrobu v Rusku. Aktuální vývoj i nadále sledujeme, avšak vzhledem k vysoké míře nejistoty v celkové situaci nejsme v tuto chvíli schopni předpovědět případné obnovení výroby v Rusku. Z důvodu značné komplexity procesu plánování výroby a nepředvídatelnosti celkové situace nejsme proto nyní rovněž schopni plánovat žádné výrobní objemy pro rok 2022.
Jak velké finanční ztráty pro vás znamená odchod z ruského trhu?
Přesné dopady do finančního hospodaření Škoda Auto v roce 2022 nelze v tuto chvíli určit. Téma je řešeno na úrovni Škoda Auto i koncernu Volkswagen.
Přesunete výrobu z Ruska do jiné lokality a kam? Máte na to volné kapacity?
V tuto chvíli je příliš brzy predikovat náhradu výrobního programu. Situaci dále monitorujeme na úrovni Škoda Auto i koncernu Volkswagen. V současné chvíli nebudeme budoucí strategii ohledně ruského trhu blíže komentovat.
2.1. Výroba na Ukrajině a v Rusku
Jaké modely a kolik jich na Ukrajině vyrábíte?
Na Ukrajině vyrábíme modely Superb, Kodiaq, Karoq a Fabia Combi. Výroba na Ukrajině, kterou zajišťuje náš obchodní partner Eurocar, byla obnovena v závodě KT 24 v Solomonovu. V prvním kroku společnost Eurocar dokončila 80 kusů SUV modelů Kodiaq a Karoq, které byly na Ukrajinu dovezeny z Mladé Boleslavi ve formě SKD. Další vozy směřovaly na Ukrajinu i v průběhu července, srpna a září.
Na které trhy jsou vozy značky Škoda vyrobené na Ukrajině určeny?
Vozy vyrobené v závodě Solomonovo jsou určeny pouze pro zákazníky na ukrajinském trhu.
Probíhaly odtud dodávky do Německa/západní Evropy?
Vozy vyrobené v závodě Solomonovo jsou určeny pouze pro zákazníky na ukrajinském trhu.
Jaké modely Škoda se vyrábějí v Rusku? Probíhá v současné době výroba v Nižním Novgorodu a Kaluze?
V Rusku se vyráběly modely Rapid, Octavia, Karoq a Kodiaq. V Nižním Novgorodu jsme vyráběli tři modely - Octavia, Karoq a Kodiaq, nicméně Volkswagen Group Rus přijal rozhodnutí zahájit formální proces uzavření svého zastoupení v Nižním Novgorodu již 5. července 2022. Model Rapid se vyráběl v závodě v Kaluze.
Co se nyní stane se závodem v Kaluze, který je majetkem koncernu Volkswagen? K jakým účelům bude sloužit?
Společnost Volkswagen Group Rus zastavila 3. března 2022 až do odvolání výrobu v Rusku. Vzhledem k vysoké míře nejistoty v rámci současné situace nelze nyní předpovědět jakékoli případné obnovení výroby v Rusku. Zaměstnanci společnosti Volkswagen Group Rus v Kaluze zůstávají i nadále v režimu odstávky. Aktuální situaci neustále monitorujeme a zvažujeme různé scénáře budoucího vývoje.
Vyrábí se v Rusku nějaké vozy koncernu Volkswagen, které jsou exportovány na jiné trhy?
Vozy vyráběné v ruských závodech koncernu Volkswagen jsou určeny také k exportu do zemí SNS (Bělorusko, Ázerbajdžán, Kazachstán, Arménie, Tádžikistán, Uzbekistán).
2.2. Zaměstnanci na Ukrajině a v Rusku
Kolik máte nyní zaměstnanců v Rusku a na Ukrajině?
Výroba vozů na Ukrajině je zajišťována prostřednictvím obchodního partnera Eurocar a jeho lokálních zaměstnanců. Nejsou zde žádní zaměstnanci Škoda Auto. Z Ruska se již ze zahraničního vyslání vrátili všichni naši zaměstnanci.
Jaká je situace zaměstnanců v továrně na Ukrajině a probíhá tam v současné době výroba? Jaký je stav výroby v závodech v Rusku?
Společnost Škoda Auto a její obchodní partner Eurocar s potěšením oznamují, že v KT 24 byla obnovena výroba vozů Škoda v závodě Solomonovo na Ukrajině. V prvním kroku, který končil v polovině června, Eurocar dokončil 80 vozů. Jednalo se o vozy SUV Kodiaq a Karoq, které byly ve formě SKD odeslány vlakem z Mladé Boleslavi na Ukrajinu.
Vzhledem k ruskému útoku na Ukrajinu a jeho dopadům rozhodlo představenstvo koncernu Volkswagen AG s okamžitou platností až do odvolání zastavit výrobu vozidel v Rusku. Toto rozhodnutí se týká ruských výrobních závodů v Kaluze a Nižním Novgorodu, kde Volkswagen Group Rus přijal rozhodnutí zahájit formální proces uzavírání svého zastoupení již 5. července 2022. Tento proces je plně v souladu s ruskou pracovní legislativou a právy zaměstnanců.
Co se stane s vašimi ruskými zaměstnanci v ruském závodě v Kaluze, Nižném Novgorodu a Moskvě?
Momentálně probíhají intenzivní jednání na koncernové úrovni, jejichž součástí jsou také odbory. Představenstvo koncernu Volkswagen zároveň bere velmi vážně svou odpovědnost za dotčené zaměstnance společnosti Volkswagen Group Rus.
Vzhledem k vysoké míře nejistoty v celkové situaci a nemožnosti předvídat případné obnovení výroby v Nižním Novgorodu přijala společnost Volkswagen Group Rus rozhodnutí zahájit formální proces uzavření svého zastoupení v Nižném Novgorodu k 5. červenci 2022. Proces uzavření je plně v souladu s ruskou pracovní legislativou a všechna práva zaměstnanců jsou respektována. Většina zaměstnanců Volkswagen Group Rus v Nižním Novgorodu přijala nabídku na dobrovolný odchod.
Zaměstnanci společnosti Volkswagen Group Rus v Kaluze zůstávají i nadále v režimu odstávky. Aktuální situaci neustále monitorujeme a zvažujeme různé scénáře budoucího vývoje, k žádnému rozhodnutí ale zatím nedošlo. Prosíme o pochopení, ale spekulace standardně nekomentujeme.
2.3. Dodavatele na Ukrajině a v Rusku
Kolik máte na Ukrajině celkem dodavatelů?
Jedná se o poměrně nízký počet dodavatelů, konkrétně o tři přímé dodavatele a dva další dodavatele dodávající v režimu just in sequence (JIS). Kromě toho má Škoda Auto dalších pět tamních subdodavatelů. Dodavatelský řetězec je posuzován s cílem definovat další subdodavatele, aby bylo možné eliminovat další rizika pro dodávky.
Jak je to s dodavateli na Ukrajině a v Rusku? Rušíte spolupráci i s ruskými dodavateli? Odkud budete chybějící díly odebírat?
Úzce spolupracujeme s našimi ukrajinskými partnery, abychom našli způsoby, jak zabezpečit výrobu v závodech našich dodavatelů a zároveň zajistit co největší bezpečnost zaměstnanců. S našimi ukrajinskými dodavateli nadále udržujeme obchodní vztahy.
V Rusku pro nás v malém množství vyráběli někteří západní dodavatelé. Dodavatelský řetězec je v současné době posuzován s cílem definovat alternativní dodavatele, aby bylo možné eliminovat další rizika pro dodávky.
Co Škoda Auto dělá pro zajištění zdrojů materiálů a komponentů, které se buď vyrábějí na Ukrajině, nebo přes ni procházejí?
Zůstáváme s našimi ukrajinskými dodavateli. Většina z nich zvládá nadále vyrábět a za to si zaslouží náš nejhlubší respekt. Zároveň jsme se, ve spolupráci s nimi, rozhodli dočasně duplikovat produkci kabelových svazků do jiných zemí a tím tak dlouhodobě zajistit plynulou výrobu a zároveň eliminovat možná rizika.
Kde výrobu kabelových svazků duplikujete?
Jako první krok v rámci duplikování výroby jsme ve spolupráci s firmou PEKM Kabeltechnik přesunuli část výroby kabelových svazků, včetně několika desítek zaměstnanců, z Ukrajiny do Mladé Boleslavi. Výrobu se podařilo přesunout během pouhých 5 týdnů od vypuknutí války. Duplikovaná výroba nabíhá postupně od kalendářního týdne 14, v současné době se zde vyrábí kabelové svazky pro model Fabia Combi a v průběhu následujících týdnů se v Mladé Boleslavi začnou vyrábět také kabelové svazky pro modely Octavia, Kodiaq, Karoq a Superb. Výrobu kabelových svazků jsme duplikovali také v Maroku.
Do jaké míry ovlivňují stávající nebo nové sankce spolupráci koncernu Volkswagenu s licenčním výrobcem v závodu v Nižném Novgorodu?
Kvůli celkové politické a ekonomické situaci a z ní plynoucím dopadům byla 3. března 2022 pozastavena smluvní výroba modelů Volskwagen Group Rus v automobilce GAZ v Nižním Novgorodu. Generální licence OFAC 15L umožnila společnosti Volkswagen Group Rus ukončit obchodní činnost v Nižním Novgorodu do 25. května 2022.Vzhledem k vysoké míře nejistoty v celkové situaci a nemožnosti předvídat případné obnovení výroby v Nižním Novgorodu přijala společnost Volkswagen Group Rus rozhodnutí zahájit formální proces uzavření svého zastoupení v Nižném Novgorodu k 5. červenci 2022. Proces uzavření je plně v souladu s ruskou pracovní legislativou a všechna práva zaměstnanců jsou respektována. Většina zaměstnanců Volkswagen Group Rus v Nižním Novgorodu přijala nabídku na dobrovolný odchod.
3. Dopady pro společnost Škoda Auto v České republice
3.1. Výroba v České republice
Potýkáte se v důsledku situace na Ukrajině s nedostatkem dodávek od dodavatelů? Pokud ano, jsou tito dodavatelé jediní pro region Evropy a Ruska a nemáte pro něj žádnou alternativu?
Globální dodavatelská síť koncernu Volkswagen, která obsahuje více než 40 000 dodavatelů, zahrnuje také řadu dodavatelů na západní Ukrajině. Vzhledem k současné situaci v tomto regionu může dojít k narušení dodavatelského řetězce. To může vést k úpravám výrobních programů v jednotlivých závodech koncernu. Za účelem řešení nastalé situace založil koncern Volkswagen expertní tým, jehož je Škoda Auto součástí.
3.2. Prodej
Jak je to v současné době s objednávkami zákazníků?
Tým specialistů Škoda Auto pracuje usilovně na zajištění dodávek chybějících dílů. Objednávky zákazníků budeme uspokojovat dle dodávek právě těchto dílů.
Jsou nějaké modely a motorizace při výrobě upřednostňovány?
Výrobu řídíme na bázi dostupností dílů a pořadí přijatých objednávek.
Bude dostupnost vozů stejná na všech trzích, nebo se bude lišit?
Objednávky vozů budeme uspokojovat dle dodávek chybějících dílů.
Na základě čeho jsou případně určovány kvóty pro rozdělování vozů na dané regiony?
Vozy vyrábíme podle pořadí příchozích objednávek a dle dodávek chybějících dílů.
Jaký model nyní bude mít nejkratší a naopak nejdelší čekací lhůtu? A jak dlouho?
V současné době prověřujeme a nadále monitorujeme situaci a její vliv na čekací lhůty, které již dříve byly ovlivněny celosvětovou krizí způsobenou nedostatkem polovodičů.
Jaký vliv bude mít inflace na růst cen vozů značky Škoda?
Škoda Auto, stejně jako ostatní výrobci a automobilový sektor nevyjímaje, čelí v současné době největšímu nárůstu inflace za několik posledních let.
Pociťujeme několik inflačních tlaků, způsobených nejen zastavením výroby a exportu v Rusku, ke kterému koncern Volkswagen přistoupil v důsledku útoků na Ukrajinu, což má dopad na výrobu některých modelů Škoda.
V neposlední řadě pak jde o nárůst cen vstupů a energií. Podnikáme však ta nejlepší možná protiopatření k minimalizaci dopadů tohoto vývoje, mimo jiné prostřednictvím zajišťovacích transakcí a dlouhodobých smluv s našimi dodavateli. Zároveň reagujeme zvýšenou nákladovou kázní a zavedením rozsáhlého kombinovaného programu na zvyšování efektivity. Tato opatření sice snižují dopady zvýšení cen na naši činnost, bohužel je však nemohou plně kompenzovat.
Bude situace v roce 2022 ještě horší, než v roce 2021?
Rok 2021 byl pro společnost Škoda Auto navzdory všem výzvám dobrým rokem. Během krize v dodávkách polovodičů, která byla kritická zejména ve třetím čtvrtletí uplynulého roku, jsme podnikli vše proto, abychom vyrobili co nejvíce automobilů. I proto se nám vzhledem k náročnému uplynulému roku podařilo nakonec zákazníkům na celém světě dodat celkem 878 200 vozů. S téměř 45 000 dodanými vozy vstoupil úspěšně na trh plně elektrický model Enyaq iV. Díky novému modelu Kushaq rostla Škoda Auto výrazně také v Indii.
Rok 2022 bude pro Škoda Auto neméně náročný. Pokračující nedostatek polovodičů, společně se zastavením výroby v Rusku, problémy v dodavatelských řetězcích, stejně tak jako přetrvávající nejistota na světových trzích a rostoucí ceny energií, surovin a dalších vstupů, představují i pro rok 2022 velkou zátěž. I nadále se však těšíme vysoké poptávce ze strany zákazníků. Věříme, že se strategií NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 je automobilka navíc dlouhodobě dobře připravena na to, aby z procesu transformace i za této extrémně náročné situace vyšla posílena.
3.3. Zaměstnanci v České republice
Kolik máte v českých závodech ruských a ukrajinských zaměstnanců?
V našich českých závodech pracuje 615 ukrajinských a několik desítek ruských kolegů.
Jak se stavíte k možnosti aktivace kurzarbeitu?
Společnost Škoda Auto by uvítala možnost dlouhodobého nástroje typu „Kurzarbeit“, který by zaměstnavatelům pomáhal překonávat případné ekonomické obtíže a zajišťoval v podobných situacích flexibilitu pracovního trhu.
Nabírá/chystá se nabírat Škoda Auto případné zájemce o zaměstnání z řad ukrajinských uprchlíků? Zaznamenáváte tento zájem?
Zájemci z Ukrajiny mají ve Škoda Auto možnost přihlásit se do standardního výběrového řízení. Kompletní nabídka pozic přímo ve Škoda Auto je zveřejněna na portále www.skoda-kariera.cz a www.job4ua.cz. V současné době nabízíme pozice do IT, dále specialisty pro elektro obory do vývoje nebo do výroby a v neposlední řadě také experty se zkušenostmi z oblasti nákupu a zásobování.
Společnost Škoda Auto pro zájemce z Ukrajiny připravila akci s názvem Kariérní den. Do dnešního dne již proběhly čtyři úspěšné termíny. Jedná se o projekt, který má za cíl poskytnout uchazečkám o zaměstnání podporu a poradenství tak, aby jejich uplatnění na pracovním trhu bylo co možná nejlepší. Zájemkyním mimo jiné pomůžeme také s tvorbou životopisu či s hledáním vhodné pracovní pozice.
Plánujete propouštět zaměstnance?
Aktuální konflikt na Ukrajině má dopad také na výrobu společnosti Škoda Auto. Společně s Odbory KOVO pracujeme s maximálním nasazením na tom, abychom dopady tohoto konfliktu na naše zaměstnance zvládli co nejlépe.
3.4. Dodavatelé
Projevuje se nějakým způsobem výpadek dodávek surovin z Ruska? Jak moc tyto suroviny zdražují?
Jak riziko v zásobování surovin, tak ani zdražení surovin se v současné době nedá vyloučit. Škoda Auto neustále sleduje situaci kolem kapacit a potřeby důležitých surovin a dodávaných dílů. Ve spolupráci s dodavateli přijímáme odpovídající dlouhodobá opatření pro jejich zajištění. Pro nákup a zajištění důležitých vzácných kovů máme rozsáhlý prediktivní plán, který se dá aplikovat i v této krizové situaci.
Jaká je vaše spotřeba plynu? Jak by na vás dopadlo zastavení dodávek plynu z Ruska? Připravujete se na něj?
Roční spotřeba plynu tuzemských závodů Škoda Auto činí necelých 0,5 % celkové spotřeby České republiky. Na dodávkách plynu jsou nicméně závislé technologie našich lakoven a hutí, jejich případné omezení by tak významně ovlivnilo výrobu.
4. Dodávky plynu – oficiální stanovisko
Škoda Auto se intenzivně připravuje na možný nedostatek zemního plynu a elektřiny. Proto jsme v České republice v pravidelném kontaktu s příslušnými orgány, zejména se Svazem průmyslu a dopravy ČR a dalších asociací, které směrem k vládě komunikují potřeby a názory českého průmyslu.
Po analýze našich českých výrobních závodů jsme identifikovali krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé příležitosti k úsporám energie. Opatření budou podle potřeby realizovány v následujících týdnech a měsících pro rychlé a efektivní dosažení úspor.
Pro snížení spotřeby energie přijímáme technologická a organizační opatření a například omezujeme vytápění budov. Kromě toho odstavujeme kogenerační zařízení, která k výrobě elektřiny využívají plyn, a také některá záložní zařízení v hutních provozech. Tato opatření však snižují celkovou spotřebu pouze o několik procent.
Pokud budou dodávky plynu sníženy, bude se to negativně promítat jak v našem dodavatelském řetězci, tak ve finální výrobě vozů. Dnešní situace má dopad také na naše středně a dlouhodobé rozhodování. U projektů, které zahájí provoz za dva až tři roky, musíme nyní rozhodovat, jaké energetické zdroje jsou pro nás perspektivní.
Jak je již známo, výroba a prodej v Rusku byly ukončeny, smluvní výroba GAZ v Nižním Novgorodu skončila a závod v Kaluze je stále v režimu odstávky. Dodávky kabelových svazků jsou zajištěny obnovením dodávek z Ukrajiny nebo duplikováním jejich výroby.
5. Dodávky plynu - QA
Komunikujete nějak své potřeby zajištění plynu v rámci České republiky? Pokud ano, jak?
Škoda Auto poskytuje součinnost v přípravě scénářů prostřednictvím Svazu průmyslu a dopravy ČR a dalších asociací, které směrem k vládě a ministerstvům komunikují potřeby a názory českého průmyslu.
O jakých konkrétních opatřeních uvažujete?
Snižování spotřeby energie je dlouhodobým tématem, na kterém pracujeme. V případě scénáře omezení dostupnosti plynu pracujeme na tématech, která mohou velmi rychle přinést snížení spotřeby. Jedná se o kombinaci technických a organizačních opatření. Patří sem redukování vytápění budov, odstávka kogeneračních jednotek vyrábějících elektřinu a jako zdroj spalujících plyn či odstavení některých záložních zařízení v hutních provozech. Nicméně zmíněné aktivity nám přinesou úsporu spotřeby v řádu jednotek procent.
Může mít případný nedostatek plynu vliv na realizaci budoucích projektů?
Pokud budou dodávky plynu sníženy významněji, bude se to negativně promítat jak v našem dodavatelském řetězci, tak ve finální výrobě vozů. Dnešní situace má dopad také na naše středně a dlouhodobé rozhodování. U projektů, které zahájí provoz za dva tři roky musíme nyní rozhodovat jaké energetické zdroje jsou pro nás perspektivní.
6. Volkswagen Group Rus – základní informace
Kolik má koncern Volkswagen v Rusku zaměstnanců?
V závodě v ruské Kaluze pracuje téměř 4000 zaměstnanců Volkswagen Group RUS. V Nižném Novgorodu pak více než 200 a v Moskvě téměř 600 zaměstnanců Volkswagen Group Rus.
Jaké vozy značky Škoda jsou vyráběny v Rusku?
V Nižném Novgorodě vyrábíme tři modely Octavia, Karoq a Kodiaq. Model Rapid je vyráběn v našem závodě v Kaluze.
Dodávky vozů zákazníkům za rok 2021 na ruském trhu
Značka | Dodávky vozů zákazníkům 2021 |
VW Osobní vozy | 86,100 |
Škoda | 90,400 |
Celkem | 176,500 |
Další informace o společnosti Volkswagen Group RUS naleznete zde.
Další Informace o výrobním závodě v Kaluze naleznete zde.
Další Informace o výrobním závodně v Nižném Novgorodě naleznete zde.
7. Poskytnutá pomoc - Ukrajina
Koncern Volkswagen se aktivně zapojil do poskytování humanitární pomoci: představenstvo společnosti poskytlo jeden milion eur na mimořádnou pomoc UNO-Flüchtlingshilfe, německé partnerské agentuře Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR). Celková pomoc při mimořádných událostech, kterou koncern poskytl na pomoc lidem postiženým válkou, činila v polovině roku 2022 přibližně 3,5 milionu eur, ale to je jen začátek a my v našem úsilí pokračujeme.
Kromě této podpory poskytla Škoda Auto další humanitární pomoc ve spolupráci se svým sociálním partnerem, Odbory KOVO a Nadačním fondem Škoda Auto.
V reakci na kritickou situaci na Ukrajině uvolnila automobilka více než 20 milionů korun.
Pomoc Ukrajině byla zaměřena na několik oblastí:
A) Pomoc Ukrajině
B) Pomoc zaměstnancům a rodinám
C) Pomoc regionům, kde Škoda Auto působí a kde jsou přijímáni uprchlíci.
- Přímá finanční podpora byla zaslána nemocnici Tjačiv a prostřednictvím aktivit nadace Člověk v tísni. Rychlá materiální pomoc a logistická podpora Ukrajině byla poskytnuta ve spolupráci s partnerským závodem Eurocar v Solomonově, kde bylo zřízeno uprchlické centrum. Škoda Auto přepravila přibližně 20 kamionů plných vybavení darovaného veřejností, zaměstnanci a koncernem (např. VW Components přispěla do Solomonova dvěma kamiony humanitární pomoci).
B) Pomoc ukrajinským zaměstnancům a jejich rodinám
- Pro zlepšení situace zaměstnanců a jejich rodin byla zřízena infolinka, rodinám byla zajištěna doprava od hranic a ubytování v ubytovacích zařízeních společnosti. Byla jim také poskytnuta podpora při integraci prostřednictvím odborných školení, volnočasových a komunitních aktivit (např. Ukliďme Česko).
- Škoda Auto uspořádala pro Ukrajince akci Career Day. Cílem tohoto pilotního projektu je poskytnout uchazečům o zaměstnání podporu a poradenství, které jim zajistí co nejlepší uplatnění na trhu práce. Mimo jiné pomáhá uchazečkám s tvorbou životopisu a hledáním vhodné pozice. Během pětidenní akce Career Days a následných konzultací bylo podpořeno více než 200 uchazeček o zaměstnání.
C) Pomoc regionům, v nichž působí Škoda
- Na zvládnutí přílivu ukrajinských uprchlíků na Mladoboleslavsku, Rychnovsku a Vrchlabsku byla poskytnuta okamžitá finanční pomoc ve výši 2 milionů Kč.
- Další okamžitá pomoc spočívala v materiální podpoře uprchlických center, poskytnutí více než 1 500 hotových jídel, ubytování v ubytovacích zařízeních společnosti, vyčlenění prostor pro ukrajinskou mateřskou školu v MB a poskytnutí vlastních zaměstnanců (např. pedagogická podpora na základních školách).
- Společnost si uvědomuje, že se nejedná o dočasnou situaci, a proto se zaměřila na podporu integrace ukrajinských uprchlíků - podporuje péči o duševní zdraví ("Linka bezpečí"), integraci žen a dívek (např. kurzy IT a digitální gramotnosti), organizuje dobrovolnické a komunitní aktivity, vzdělávací aktivity ve spolupráci se ŠAVŠ a Škoda Academy (pořádání letních táborů pro děti a mládež ve věku 6-15 let s různými aktivitami, výlety a hrami, podpora komunikace v českém jazyce a také kurzy českého jazyka pro ukrajinské studenty, dospělé a zdravotníky).
- Díky zaměstnanecké kampani organizované Odborovým svazem KOVO, příspěvkům společnosti Škoda Auto a Nadaci zaměstnanců VW (VW Belegschaftsstiftung) byla prostřednictvím Nadace ŠA zahájena sbírka na zapojení uprchlíků do občanského života a volnočasových aktivit ve všech třech regionech, v nichž Škoda Auto působí (tj. Mladá Boleslav, Rychnov a Vrchlabí). Podpora byla zaměřena především na zvýšení vzdělávacích kapacit (např. zvýšení dostupnosti pedagogických pracovníků, asistentů pedagoga a psychologů), dále na zlepšení vybavení mateřských a základních škol a na poskytování podpory v oblasti duševního zdraví. Cílem finančních výzev Nadace ŠA tedy bylo napomoci soudržnosti celého regionu a vyplnit případné mezery, které nebyly pokryty z veřejných zdrojů.
- Celkem 25 projektů tak získalo více než 5,4 milionu korun a bylo podpořeno více než 1 250 dětských a dospělých uprchlíků. Většina projektů měla zásadní přínos pro celou komunitu.
- Příkladem osvědčeného projektu na integraci a podporu komunity a soudržnosti regionu bylo zřízení "Ukrajinské školy - KOLIBA" v Mladé Boleslavi ve spolupráci s městem MB, Odborovým svazem KOVO MB a nadací Šance dětem.
- Kurzů se zúčastnilo více než 2 060 osob v 35 třídách po celém městě. Proběhly kurzy českého jazyka pro všechny věkové skupiny dětí i dospělých, integrační kurzy a odborné semináře pro zdravotníky. Díky překonání jazykové bariéry se tyto děti úspěšně zapsaly do smíšených škol, což rovněž usnadňuje jejich integraci.
- Za tyto společné aktivity organizované společností Škoda Auto, Odbory KOVO a Nadací Škoda Auto jsme obdrželi Cenu Fóra dárců:
- 1. místo v kategorii Zaměstnanecký fundraising - pomoc Ukrajině. Za program pomoci celkově jsme získali také zvláštní uznání za rychlou a účinnou pomoc Ukrajině.
8. Koncern Volkswagen QA
Co říká Volkswagen na současný vývoj ukrajinské krize?
Vzhledem k ruskému útoku na Ukrajinu rozhodlo představenstvo koncernu Volkswagen na začátku března o zastavení výroby vozidel v Rusku až do odvolání. Toto rozhodnutí bylo přijato pro ruské výrobní závody v Kaluze a Nižním Novgorodu.
Stejně tak byl v té době zastaven vývoz vozidel do Ruska.
Volkswagen přijal rozhodnutí o rozsáhlém pozastavení obchodních aktivit v Rusku v důsledku současné celkové situace a z ní plynoucí velké nejistoty a otřesů. V rámci pracovních skupin, které jsme za tímto účelem zřídili, pozorně sledujeme další vývoj.
Jaké dopady bude mít podle koncernu Volkswagen konflikt na evropskou ekonomiku?
Koncern Volkswagen se obává závažných dopadů války na Ukrajině na celou evropskou ekonomiku.
Další dlouhodobější přerušení globálních dodavatelských řetězců by mohlo mimo jiné vést i k výraznému zvýšení cen, nedostatku energií a zvýšení míry inflace a tím i k masivním negativním dopadům pro evropské a zejména německé podniky.
Evropský prostor by navíc mohla negativně ovlivnit i závislost na dovozech surovin, kterých by mohl být dlouhodobý nedostatek. Sankce a protisankce zasáhnou Rusko a Evropu; USA a Čína zůstávají z velké části nedotčeny.
Proto se zasazujeme o jednotný a silný postoj mezinárodního společenství států.
Koncern Volkswagen v plném rozsahu dodržuje sankce, které vstoupily v platnost, a bezvýhradně je podporuje.
Cílem musí být, prostřednictvím diplomatických jednání zúčastněných stran jako rovného s rovným, co nejdříve dosáhnout ukončení válečné konfrontace na Ukrajině a zejména ukončit utrpení obyvatel Ukrajiny.
Jak se stavíte k hrozbě ruské vlády zestátnit závod a majetek koncernu Volkswagen v Rusku a svěřit jej pod externí správu?
Koncern Volkswagen sleduje jednání kolem vyvlastnění s obavami.
Volkswagen až do odvolání pozastavuje v Rusku výrobu vozů a vývoz vozů do Ruska. Důvodem jsou sankce uvalené EU, nedostupnost nebo značně omezená dostupnost dílů od dodavatelů a logistické problémy v důsledku válečného konfliktu.
V otázce č. 7 naleznete informace o situaci týkající se smluvní výroby v Nižním Novgorodu.
Zaměstnanci v závodě v Kaluze zůstávají našimi zaměstnanci a po dobu pozastavení naší činnosti jim je nadále vyplácena přiměřená část mzdy, jak to vyžadují ruské zákony. Náklady s tím spojené ponese plně společnost Volkswagen Group Rus.
I nadále dodáváme náhradní díly a plníme servisní, záruční a platební závazky v rámci stanovených sankčních opatření EU.
Jaké důsledky bude mít ztráta dodavatelů pro výrobu vozidel?
Válka na Ukrajině vedla k dočasnému přerušení provozu u dodavatelů a v důsledku toho i v evropských výrobních závodech koncernu. Jakmile vypukla válka, představenstvo skupiny zřídilo krizový tým. Díky rychlému zavedení náhradní výroby byly zajištěny dodávky dotčených komponentů, omezily se výpadky výroby a společně s dodavateli byla duplikována výroba kabelových svazků na dalších místech mimo Ukrajinu.
Koncern Volkswagen stojí při svých dodavatelích na Ukrajině a pomáhá místním podnikům. Výroba na západní Ukrajině se nyní téměř vrátila na normální úroveň.
Válka na Ukrajině, obtížná situace s polovodiči, či lockdown v Číně s následnými ztrátami ve výrobě a problémy v dodavatelském řetězci způsobují překrývající se dopady při obstarávání dílů od dodavatelů.
Jaká je personální situace v Rusku?
Představenstvo koncernu Volkswagen bere svou odpovědnost vůči zasaženým zaměstnancům Volkswagen Group Rus velmi vážně. Postiženým zaměstnancům závodu v Kaluze (celkem přibližně 4 000) je i nadále vyplácena přiměřená část mzdy, jak to vyžadují ruské zákony, a náklady s tím spojené nese Volkswagen.
Ve společnosti GAZ v Nižním Novgorodu nabídla společnost Volkswagen Group Rus přibližně 220 přímým zaměstnancům společnosti VGR vyvážený balíček benefitů, který zaměstnanci přijali. Zahrnuje finanční kompenzace a zdravotní pojištění až do konce roku 2022.
Které části společnosti patří do skupiny VGR? Co dováží a vyrábí?
Pod společnost Volkswagen Group Rus LLC spadají ruské aktivity sedmi značek koncernu Volkswagen: Volkswagen osobní vozy, Volkswagen užitkové vozy, Škoda, Audi, Lamborghini, Bentley a Ducati.
V roce 2021 prodala skupina Volkswagen na ruském trhu přibližně 199 000 vozů. Ve výrobních závodech společnosti bylo v roce 2021 vyrobeno přibližně 170 000 vozů: 118 000 kusů v závodě v Kaluze a 52 000 v závodě v Nižním Novgorodu (smluvní výroba na zakázku Volkswagen Group Rus). Celkový podíl na trhu v roce 2021 činil 11,9 %. Do zemí SNS bylo vyvezeno 11 500 vozů.
Byla smluvní výroba v Nižním Novgorodu ukončena?
Výrobu pro společnost Volkswagen Group Rus zajišťuje od roku 2011 smluvní partner GAZ v Nižním Novgorodě. V dubnu 2018 uvalily USA sankce na majitele GAZ Olega Děripasku a jeho společnosti. Od té doby provoz automobilky GAZ vyžaduje generální licenci vydanou odpovědnou americkou agenturou OFAC.Poslední generální licence (GL 15L) umožnila společnosti Volkswagen Group Rus ukončit provoz v Nižním Novgorodu do 25. května 2022. Smluvní výroba modelů Volkswagen Group Rus v Nižním Novgorodu byla ukončena již 3. března 2022, a to na pozadí celkové politické a ekonomické situace a souvisejících dopadů.
V minulosti se v Nižním Novgorodu vyráběly vozy Škoda Octavia, Škoda Kodiaq, Škoda Karoq a Volkswagen Taos. Společnost Volkswagen Group Rus nadále dodává prodejcům těchto tam vyrobených vozů náhradní díly a plní své servisní a záruční povinnosti v rámci stanovených sankčních opatření EU. V důsledku narušení dodavatelských řetězců a omezení dovozu do Ruska v důsledku sankcí EU může být dostupnost některých náhradních dílů omezena a mohou se prodloužit čekací doby na záruční opravy.
Automobily vyrobené v ruských závodech koncernu Volkswagen se vyvážely také do zemí SNS (Běloruska, Ázerbájdžánu, Kazachstánu, Arménie, Tádžikistánu a Uzbekistánu). V současné době pracujeme na nové strategii zásobování těchto trhů.
Bude výroba v Kaluze obnovena?
Volkswagen Group Rus až do odvolání přerušil výrobu v Rusku. Pozorně sledujeme aktuální vývoj. Vzhledem k vysoké míře nejistoty, kterou s sebou celková situace nese, nejsme v současné době schopni předpovědět, kdy bude možné výrobu v Rusku obnovit.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Vodafone tarify 2023, ceny volání a SMS, data. Přehled tarifů Vodafone
- O2 tarify 2023, ceny volání a SMS, data. Přehled tarifů O2
- Nejlevnější tarify 2023 - srovnání tarifů operátorů
- Neomezený tarif 2023 - nejlevnější neomezené tarify
- T-Mobile tarify 2023, ceny volání a SMS, data. Přehled tarifů T-Mobile
- Kalkulačka OSVČ 2024 (za rok 2023) - výpočet daně, sociálního a zdravotního pojištění
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Sleva na dítě 2023: na 1. dítě 15.204 Kč, na 2. dítě 22.320 Kč, na 3. a další dítě 27.840 Kč. Daňové zvýhodnění dle počtu dětí
- Mobilní operátoři 2023 - přehled operátorů v ČR a jejich tarifů.
- Penzijní spoření státní příspěvek 2023 - kalkulačka
- Penzijní spoření 2023
- Vdovský důchod 2023 - kalkulačka: vdovský důchod vychází z 1/2 procentní výměry důchodu zesnulého.
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory