Ministři dopravy EU se shodli na revizi TEN-T sítí
Ministři dopravy EU se shodli na revizi TEN-T sítí
05.12.2022 / 19:00 | Aktualizováno: 20.12.2022 / 15:01
Ministr dopravy Martin Kupka předsedal Radě ministrů pro dopravu v Bruselu. Ta dnes mj. přijala společný postoj (obecný přístup) k návrhu Komise na nařízení o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě, tzv. revizi TEN-T sítí.
Vybudování spolehlivé, bezproblémové a vysoce kvalitní transevropské dopravní sítě (TEN-T) zajistí udržitelné propojení napříč Evropskou unií. Rada dnes přijala společný postoj (obecný přístup) k návrhu Komise na nařízení o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě.
Rozhodnutí pomůže v rozvoji spolehlivé dopravy na páteřních tepnách a v získávání prostředků na projekty v oblasti šetrného cestování, především rozvoj transevropských železničních sítí. „Dnešní dohoda je pro nás důležitá z pohledu našeho předsednictví v Radě Evropské unie, neboť její dosažení bylo jednou z našich priorit,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Síť přispěje k dosažení cílů EU v oblasti udržitelné mobility, řádnému fungování vnitřního trhu a hospodářské, sociální a územní soudržnosti EU. Železniční síť má být vyvíjena postupně s tím, že návrh stanovuje jasné termíny pro dokončení transevropské dopravní sítě: hlavní síť by měla být dokončena do roku 2030, nově přidaná prodloužená hlavní síť do roku 2040 a komplexní síť do roku 2050.
„Dodrželi jsme také náš důležitý politický slib, kdy v rámci TEN-T sítí dojde k prodloužení dopravních koridorů i na Ukrajinu a do Moldavska. Vytvoříme tak skutečně propojenou Evropu až k Azovskému moři,“ připomíná ministr dopravy.
České předsednictví taktéž uspělo v případě textu nařízení, kde vyjednalo kompromis mezi EK a členskými státy u parametrů délky nákladních vlaků, výšky průjezdního profilu kontejnerových vlaků či minimální vlaky dosažené rychlosti 160 km/h v případě osobní dopravy na core network síti TEN-T.
Délka vlaků, které by měly umět projet po síti core network, bude 750 m, výška profilu by měla být 400 mm a u parametru 160 km/h se za české předsednictví podařila vyjednat výjimka na základě požadavků členských států, že nemusí být dodržena na celé délce hlavní sítě TEN-T.
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Ověření DIČ v EU - ověřování DIČ v systému VIES
- Dálnice D1 aktuálně - doprava online, kolony
- Dálnice D8 aktuálně - doprava online, kolony
- Ministři dopravy EU se shodli na revizi TEN-T sítí
- Kodaňská konference o klimatu byla jednoznačně neúspěch, shodli se ministři životního prostředí EU - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Ministři zahraničí EU se v Berlíně shodli na běloruských sankcích
- Ministři zahraničí EU se shodli na sankcích proti Bělorusku, podle Kulhánka jsou robustní
- Český a italský ministr se shodli ohledně potřeby rozšíření EU o západní Balkán
- Ministři energetiky EU se včera opět nedokázali shodnout na podmínkách o zastropování ceny zemního plynu. ČR navrhuje 200-220 EUR/MWh
- Ministři energetiky EU se opět nedokázali shodnout na podmínkách o zastropování ceny zemního plynu. ČR navrhuje 200-220 EUR/MWh
- Peníze EU v ohrožení. Zástupci vlád zemí EU a europoslanci se shodli, že nerozvolní podmínky pro vyplácení peněz z unijních zdrojů.
Prezentace
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
24.01.2025 Samsung ukázal svůj nejlepší telefon.
22.01.2025 5 tipů, jak proměnit interiér pomocí…
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Čínský AI start-up drtí americkou konkurenci, akcie se propadají
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Po měsících poklesů přišel růst: Co stojí za prudkým růstem cen kukuřice?
Ole Hansen, Saxo Bank
Zlato a stříbro zaznamenávají nové zisky s nástupem éry Trump 2.0
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
ČNB patří mezi pět největších kupců zlata mezi centrálními bankami
Miroslav Novák, AKCENTA