Ministři dopravy EU se shodli na revizi TEN-T sítí
Ministři dopravy EU se shodli na revizi TEN-T sítí
05.12.2022 / 19:00 | Aktualizováno: 20.12.2022 / 15:01
Ministr dopravy Martin Kupka předsedal Radě ministrů pro dopravu v Bruselu. Ta dnes mj. přijala společný postoj (obecný přístup) k návrhu Komise na nařízení o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě, tzv. revizi TEN-T sítí.
Vybudování spolehlivé, bezproblémové a vysoce kvalitní transevropské dopravní sítě (TEN-T) zajistí udržitelné propojení napříč Evropskou unií. Rada dnes přijala společný postoj (obecný přístup) k návrhu Komise na nařízení o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě.
Rozhodnutí pomůže v rozvoji spolehlivé dopravy na páteřních tepnách a v získávání prostředků na projekty v oblasti šetrného cestování, především rozvoj transevropských železničních sítí. „Dnešní dohoda je pro nás důležitá z pohledu našeho předsednictví v Radě Evropské unie, neboť její dosažení bylo jednou z našich priorit,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Síť přispěje k dosažení cílů EU v oblasti udržitelné mobility, řádnému fungování vnitřního trhu a hospodářské, sociální a územní soudržnosti EU. Železniční síť má být vyvíjena postupně s tím, že návrh stanovuje jasné termíny pro dokončení transevropské dopravní sítě: hlavní síť by měla být dokončena do roku 2030, nově přidaná prodloužená hlavní síť do roku 2040 a komplexní síť do roku 2050.
„Dodrželi jsme také náš důležitý politický slib, kdy v rámci TEN-T sítí dojde k prodloužení dopravních koridorů i na Ukrajinu a do Moldavska. Vytvoříme tak skutečně propojenou Evropu až k Azovskému moři,“ připomíná ministr dopravy.
České předsednictví taktéž uspělo v případě textu nařízení, kde vyjednalo kompromis mezi EK a členskými státy u parametrů délky nákladních vlaků, výšky průjezdního profilu kontejnerových vlaků či minimální vlaky dosažené rychlosti 160 km/h v případě osobní dopravy na core network síti TEN-T.
Délka vlaků, které by měly umět projet po síti core network, bude 750 m, výška profilu by měla být 400 mm a u parametru 160 km/h se za české předsednictví podařila vyjednat výjimka na základě požadavků členských států, že nemusí být dodržena na celé délce hlavní sítě TEN-T.
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Ověření DIČ v EU - ověřování DIČ v systému VIES
- Dálnice D1 aktuálně - doprava online, kolony
- Ministři dopravy EU se shodli na revizi TEN-T sítí
- Kodaňská konference o klimatu byla jednoznačně neúspěch, shodli se ministři životního prostředí EU - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Ministři zahraničí EU se v Berlíně shodli na běloruských sankcích
- Ministři zahraničí EU se shodli na sankcích proti Bělorusku, podle Kulhánka jsou robustní
- Český a italský ministr se shodli ohledně potřeby rozšíření EU o západní Balkán
- Ministři energetiky EU se včera opět nedokázali shodnout na podmínkách o zastropování ceny zemního plynu. ČR navrhuje 200-220 EUR/MWh
- Ministři energetiky EU se opět nedokázali shodnout na podmínkách o zastropování ceny zemního plynu. ČR navrhuje 200-220 EUR/MWh
- Peníze EU v ohrožení. Zástupci vlád zemí EU a europoslanci se shodli, že nerozvolní podmínky pro vyplácení peněz z unijních zdrojů.
Prezentace
10.03.2025 Nejpopulárnější Samsung má nástupce.
03.03.2025 Xiaomi má úžasný fotomobil. Ti nejrychlejší…
27.02.2025 Ferratum: Banka budoucnosti v tvém mobilu?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Tomáš Volf, Citfin
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Přirozená korekce, nebo obrat na trhu? Ceny pomerančového džusu na burze klesly o 37 procent
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři